Mobiliteitsplatform Toogethr levert bedrijven diverse tools waarmee het woon-werkverkeer veilig kan worden ingericht. Oprichter Joost Bijlsma ziet de behoefte aan slimme oplossingen alleen maar groter worden als meer mensen straks weer naar kantoor kunnen. “Het openbaar vervoer heeft niet meer de capaciteit die het voor de crisis had. Daarnaast is het risicovol om in een bus of trein te zitten met een groot aantal andere reizigers. Veel mensen zullen dus op een andere manier naar hun werk moeten gaan reizen. Een aantal van hen kan voor de eigen auto kiezen, maar anderen hebben geen auto of kunnen niet parkeren op of bij hun werklocatie. Dan beginnen de problemen waar wij oplossingen voor verzinnen.”
Die oplossingen bestaan overigens niet alleen maar uit software, zegt Bijlsma. “Toogethr helpt ook bij het opstellen van en communiceren over het mobiliteitsbeleid.”
1,5-metersamenleving begint al op de parkeerplaats
Als we allemaal anderhalve meter afstand moeten houden, zal de werkplekcapaciteit minder dan 50% worden. Dat heeft gevolgen voor het parkeerbeleid, geeft Bijlsma aan. “De bezetting op kantoren zal steeds gaan wisselen, dus je moet ervoor zorgen dat de parkeerplekken die zijn toegewezen aan mensen die een bepaalde dag thuiswerken, vrijkomen voor degenen die op die dag wel op kantoor zijn.”
Het parkeren wordt een vraagstuk omdat het openbaar vervoer in verband met het grotere besmettingsgevaar bij veel bedrijven niet (meer) de voorkeur zal hebben.
“Er zijn bedrijven op AAA-locaties vlakbij een station. Die hebben straks liever dat iemand met de auto komt, dan dat hij of zij in de trein zit met 150 anderen. Tegelijkertijd hebben die organisaties vaak maar een beperkt aantal parkeerplekken, dus de vraag is dan hoe je de plekken die er zijn eerlijk verdeelt”, legt Bijlsma uit.
Toogethr biedt een parkeerplatform dat organisaties helpt daar flexibeler mee om te gaan. “Nu komt het vaak voor dat de ene medewerker wel mag parkeren en de andere niet, maar straks is het doel dat wie naar kantoor komt, ook echt de mogelijkheid heeft om te parkeren. Je kunt medewerkers dan een reserveringsportal aanbieden, zodat iedereen kan zien of er nog plek is.”
Pak de fiets!
Voor Toogethr staat de fiets met stip op nummer één als het gaat om het woon-werkverkeer. “De fiets is niet alleen het veiligste vervoermiddel, maar de draagt ook bij aan een beter milieu en de vitaliteit van medewerkers”, zegt Bijlsma. “Wij stimuleren dat met onze Toogethr-Cycles-app, waarmee je de gereden kilometers kan bijhouden en dagelijkse fietschallenges kan doen. Elke kilometer die je fietst, wordt omgezet in punten: dat is het gamification-aspect. Met die punten kun je een gratis lunch of een cadeaubon verdienen. Mensen willen voor beloningen hun gedrag wel veranderen. Op deze manier kan je zorgen dat een veel groter deel van je personeel voor de fiets gaat kiezen.”
Ridesharing
Met de app Ridesharing stimuleert Toogethr het carpoolen door collega’s. "Dat wordt de komende tijd een belangrijk middel om het woon-werkverkeer te managen", zegt Bijlsma. “Wat is veiliger: 25 mensen die met de auto op kantoor komen en gezamenlijk 25 directe collega’s laten meerijden, of die 25 collega’s met de trein laten komen, waar ze met veel meer mensen in contact komen? Mij lijkt de eerste optie beter: je zit dan met maximaal twee mensen in de auto en bovendien zijn het collega’s die toch al samen werken, lunchen en koffie halen.”
Toogethr heeft de Ridesharing-app vier jaar geleden geïntroduceerd en tot de klanten behoren inmiddels universiteiten, ziekenhuizen, gemeentes en bedrijven als Shell, Danone en Tata Steel.
“Met Ridesharing kun je als werknemer zonder auto in een overzicht zien welke collega bij jou in de buurt woont en morgen op dezelfde tijd op hetzelfde kantoor wil zijn. Omgekeerd kun je ook zien welke collega met jou mee zou kunnen rijden. Elke kilometer die je samen rijdt, levert punten op die je kunt inwisselen voor beloningen. En we maken inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot je als bedrijf bespaart”, aldus Bijlsma.
Mooie besparing
En dat de app werkt, is duidelijk. “Gemiddeld zitten er per rit 2,4 mensen in de auto als er van Ridesharing gebruik wordt gemaakt. Door de coronamaatregelen kunnen dat er uiteraard tijdelijk maximaal 2 zijn. We zien dat we bij bedrijven het carpoolpercentage in het eerste jaar gemiddeld verhogen van 1 à 2% naar minimaal 5 tot 7,5%. Dus heb je een organisatie van duizend medewerkers, dan beperk je het aantal auto’s op locatie al met 50. Tel daarbij op dat een parkeerplek in de Randstad al snel duizenden euro’s kost en je hebt een mooie besparing.”
Dit artikel is gesponsord door Toogethr