Jaap Niezen start consortium met zeven schoonmaakprofessionals: Zorg Voor Hygiëne Nederland Cadeautje: lees gratis het nieuwste Service Management Magazine!

Jaap Niezen start consortium met zeven schoonmaakprofessionals: Zorg Voor Hygiëne Nederland
Cadeautje: lees gratis het nieuwste Service Management Magazine!

Onder veel mensen heerst er angst voor besmetting met het coronavirus. Wanneer ze een supermarkt binnengaan, met collega's in één ruimte samenwerken of met een vriend of kennis op de tennisbaan een balletje slaan. Die angst is nergens voor nodig, stelt Jaap Niezen: "Je handen goed en op het juiste moment wassen is belangrijk. Het fundament voor die angst ligt bij de desinfectie-cowboys." Volg Service Management op LinkedIn:

Om die angst weg te nemen, start Jaap Niezen een consortium met zeven professionals: Zorg voor Hygiëne Nederland, kortweg ZVHN. Een verzamelpunt, een adviesloket, een helpende hand: “Samen regelen we alle aspecten op het gebied van hygiëne. Door onze expertise zijn we in staat  te helpen om een veilige werk- of verblijfsomgeving te creëren voor medewerkers, bezoekers en gasten”, vertelt Niezen.


LEESTIP: Handhygiëne: alles over handen wassen én drogen


Wanneer moet ik desinfecteren?

Hoe moet ik mijn werkplek schoonhouden? Wanneer moet ik desinfecteren? Kun je leerlingen leren handen wassen? Hoe gebruikt een cliënt die voor een oogcontrole dichtbij een behandelaar of arts komt, zijn mondmasker functioneel? Deze en heel veel andere praktische vragen kreeg Niezen de afgelopen weken gesteld. Vanuit zijn bijna dertig jaar ervaring als vakdocent en als ondernemer, startte hij op 5 mei 2020 Zorg voor Hygiëne Nederland.

Cowboy-praktijken voorkomen

“U heeft het missende puzzelstukje gevonden”, is de slogan én missie van de ZVHN-website. Niezen legt uit: “De informatie over hygiëne-adviezen en wetenswaardigheden ligt overal en nergens. Ik wil voorkomen dat cowboy-praktijken met mensen in een maanpak, die vooral praten over de gevaren van het virus, mensen onnodig laten handelen en inkopen, zoals desinfectiezuilen. Wie van de verkopers realiseert zich dat je door bovenmatig desinfecteren bouwt aan een resistentie van bacteriën voor desinfectieproducten en antibiotica? Het is belangrijk dat we een reële kijk creëren op dat wat nu en straks echt nodig is.”


LEES OOK: Blog Albert Vegter: Belevingsgericht desinfecteren – de nieuwe trend?


“Daarom ben ik met zeven professionals het consortium Zorg voor Hygiëne Nederland begonnen. Zij zijn allen specialist, de één in food, de ander in gezondheidszorg, openbaar vervoer of onderwijs. We werken aan een ‘back to basic’ en geven altijd een met ‘onze voeten in de klei’ advies.”

Lees meer: