“Wij hebben altijd al goed contact gehad met onze opdrachtgevers en de waardering is er altijd al geweest. Schoonmaak is altijd belangrijk geweest bij onze opdrachtgevers”, reageert De Vries. “Ik merk daar dus niet opeens verandering in omdat het nu in de media wordt geroepen.”
Veranderende werkzaamheden
Het schoonmaakbedrijf uit Zaandam ondervindt de nodige hinder van de uitbraak van het coronavirus en de maatregelen die door het kabinet zijn opgelegd. “Wij hebben een gevarieerde klantenportefeuille. Wij maken schoon in een zorginstelling, maar ook in musea en kantoorgebouwen. In verschillende kantoorpanden zitten normaal gesproken soms wel zo’n duizend huurders, er zijn nu nog circa vijftig van over. De rest werkt allemaal vanuit huis. Er is aanzienlijk minder schoonmaakwerk te doen.”
In de zorginstelling waar De Vries met zijn bedrijf schoonmaakt, zijn de eisen al aangescherpt. “Veel van onze opdrachtgevers hebben al in januari en februari gevraagd om dagelijks de kritieke contactoppervlakten te desinfecteren.”
Bij Orion Schoonmaak is er als gevolg van de uitbraak van het coronavirus geen andere vraag naar de schoonmaakdiensten gekomen. “Wij treden niet echt naar buiten en het is nu ook niet dat wij opeens een specialist in desinfecteren zijn. Wij houden ons gewoon bezig met de klassieke dagelijkse schoonmaak. Bij sommige opdrachtgevers is dat nu minder, of staat het zelfs helemaal stil.”
LEESTIP: Schoonmaak nu en na corona: “Beter een goede reiniging dan een halve desinfectie”
Bewustzijn van hygiëne
Vanwege het coronavirus ligt er momenteel een grote nadruk op hygiëne in het algemeen. Tachtig procent van de Nederlanders geeft aan dat er na de huidige crisis meer aandacht moet komen voor het schoonmaken van openbare plekken om verspreiding van vergelijkbare virussen te voorkomen. De Vries is van mening dat hygiëne altijd hoog op de agenda heeft gestaan bij zijn opdrachtgevers, maar ziet mogelijk ook een verandering. “Er komt meer aandacht voor het desinfecteren. Dat voordat je een kantoorpand of museum betreedt eerst je handen moet ontsmetten. Ook zullen schoonmakers frequent de contactoppervlakken zoals deurklinken, toetsendisplays en koffiemachines gaan ontsmetten.”
Een goede communicatie tussen de directie van de opdrachtgever en de directie van het schoonmaakbedrijf is essentieel
Schoonmaker is onmisbaar
De coronacrisis laat inzien dat de schoonmaker onmisbaar is voor de samenleving. Hij/zij is dat altijd al geweest voor De Vries. “De opdrachtgevers die we hebben vinden hen ook belangrijk. Dat leeft bij alle musea en kantoren. Wij staan in goed contact met onze klanten. Ik heb niet het gevoel dat het nu opeens een hot item is.”
“Wij maken al tien jaar schoon bij NEMO Science Museum in Amsterdam. Vanaf de eerste dag zijn we daar als team met open armen ontvangen. Ons schoonmaakpersoneel wordt zeker niet gezien als extern, maar meer als een eigen zelfstandige dienst. Een goede communicatie tussen enerzijds de directie van de opdrachtgever en anderzijds de directie van het schoonmaakbedrijf is hierin essentieel.”
Geen schoonmaak is geen factuur
De Vries hanteert, ook tijdens de coronacrisis, het beleid dat als er niet wordt schoongemaakt bij opdrachtgevers, zij ook geen factuur mogen verwachten. “Om me heen hoor ik dat verschillende schoonmaakbedrijven er met gestrekt been in gaan. Wij hebben óók personeel dat betaald moet worden, roepen ze dan. Bij mij is het heel duidelijk. Als een opdrachtgever gesloten is, dan hoeven ze ook niet te betalen. Ik kan van een museum toch niet verwachten dat ze door moeten betalen als er geen bezoekers komen?! Net zoals wij een uitzendbureau inhuren om sommige risico’s te verleggen doen zij dit ook, want anders kunnen ze net zo goed zelf schoonmaakpersoneel in dienst nemen.”
Omzetverlies
De teruglopende werkzaamheden hebben als gevolg dat de omzet van De Vries’ bedrijf dit jaar klappen krijgt. “In 2019 hadden wij een omzet van 2,6 miljoen euro. Het vooruitzicht was dat dat dit jaar richting de drie miljoen euro ging. Dat gaan we nu bij lange na niet halen. In maart was het nog goed en hebben we praktisch honderd procent gedraaid, maar in april misten we veertig procent omzet. Dit is wel deels weer goedgemaakt na een nieuw afgesloten contract. Vanaf 1 april maken we veertig complexen schoon van een woningbouwvereniging in Alkmaar.”
Eigen broek ophouden
Het omzetverlies heeft ertoe geleid dat De Vries tijdelijk afscheid heeft genomen van circa 25 uitzendkrachten. “Ik probeer gewoon mijn eigen broek op te houden in deze periode. Hoe hard het ook klinkt, maar van uitzendkrachten kan je relatief eenvoudig afscheid nemen in zo’n situatie. Hoe vervelend we dit ook vinden.”
Rust bewaren
De coronacrisis zorgt voor de nodige hectiek bij verschillende bedrijven, maar De Vries blijft er heel rustig onder. “Ik neem geen overhaaste beslissingen. Ik probeer de rust te bewaren binnen het team en het bedrijf en dat lukt goed.”
De Vries kan de rust bewaren omdat hij weet dat hij geen schulden heeft uitstaan. “Veel bedrijven hebben een hoop maandelijkse vaste kosten. Dan is de situatie heel anders en daar ben ik me ook wel van bewust. Ik heb altijd geprobeerd de vaste kosten zo laag mogelijk te houden en dat spreekt nu in mijn voordeel. Als ik naar mijn loonsom kijk en de naar omzet die we nu draaien, denk ik dat we het zo nog lang vol kunnen houden.”