Wilco de Vries (Orion Schoonmaakbedrijf): "Geen schoonmaakwerkzaamheden, betekent geen factuur"

Wilco de Vries (Orion Schoonmaakbedrijf): "Geen schoonmaakwerkzaamheden, betekent geen factuur"

Schoonmakers zijn onmisbaar voor de Nederlandse samenleving. Dit zei 91 procent van de Nederlanders in een onderzoek van het onafhankelijke onderzoeksbureau Markteffect namens CSU. Ook gaf 80 procent aan dat schoonmaak in de toekomst meer aandacht moet krijgen, met oog op het tegengaan van virussen vergelijkbaar aan het coronavirus. Wat merken schoonmaakbedrijven van deze veranderende kijk op schoonmaak? Deze vraag legden wij voor aan Wilco de Vries, eigenaar van Orion Schoonmaakbedrijf.Volg Service Management op LinkedIn:

“Wij hebben altijd al goed contact gehad met onze opdrachtgevers en de waardering is er altijd al geweest. Schoonmaak is altijd belangrijk geweest bij onze opdrachtgevers”, reageert De Vries. “Ik merk daar dus niet opeens verandering in omdat het nu in de media wordt geroepen.”

Veranderende werkzaamheden

Het schoonmaakbedrijf uit Zaandam ondervindt de nodige hinder van de uitbraak van het coronavirus en de maatregelen die door het kabinet zijn opgelegd. “Wij hebben een gevarieerde klantenportefeuille. Wij maken schoon in een zorginstelling, maar ook in musea en kantoorgebouwen. In verschillende kantoorpanden zitten normaal gesproken soms wel zo’n duizend huurders, er zijn nu nog circa vijftig van over. De rest werkt allemaal vanuit huis. Er is aanzienlijk minder schoonmaakwerk te doen.”

In de zorginstelling waar De Vries met zijn bedrijf schoonmaakt, zijn de eisen al aangescherpt. “Veel van onze opdrachtgevers hebben al in januari en februari gevraagd om dagelijks de kritieke contactoppervlakten te desinfecteren.”

Bij Orion Schoonmaak is er als gevolg van de uitbraak van het coronavirus geen andere vraag naar de schoonmaakdiensten gekomen. “Wij treden niet echt naar buiten en het is nu ook niet dat wij opeens een specialist in desinfecteren zijn. Wij houden ons gewoon bezig met de klassieke dagelijkse schoonmaak. Bij sommige opdrachtgevers is dat nu minder, of staat het zelfs helemaal stil.”


LEESTIP: Schoonmaak nu en na corona: “Beter een goede reiniging dan een halve desinfectie”


Bewustzijn van hygiëne

Vanwege het coronavirus ligt er momenteel een grote nadruk op hygiëne in het algemeen. Tachtig procent van de Nederlanders geeft aan dat er na de huidige crisis meer aandacht moet komen voor het schoonmaken van openbare plekken om verspreiding van vergelijkbare virussen te voorkomen. De Vries is van mening dat hygiëne altijd hoog op de agenda heeft gestaan bij zijn opdrachtgevers, maar ziet mogelijk ook een verandering. “Er komt meer aandacht voor het desinfecteren. Dat voordat je een kantoorpand of museum betreedt eerst je handen moet ontsmetten. Ook zullen schoonmakers frequent de contactoppervlakken zoals deurklinken, toetsendisplays en koffiemachines gaan ontsmetten.”

Een goede communicatie tussen de directie van de opdrachtgever en de directie van het schoonmaakbedrijf is essentieel

Schoonmaker is onmisbaar

De coronacrisis laat inzien dat de schoonmaker onmisbaar is voor de samenleving. Hij/zij is dat altijd al geweest voor De Vries. “De opdrachtgevers die we hebben vinden hen ook belangrijk. Dat leeft bij alle musea en kantoren. Wij staan in goed contact met onze klanten. Ik heb niet het gevoel dat het nu opeens een hot item is.”

“Wij maken al tien jaar schoon bij NEMO Science Museum in Amsterdam. Vanaf de eerste dag zijn we daar als team met open armen ontvangen. Ons schoonmaakpersoneel wordt zeker niet gezien als extern, maar meer als een eigen zelfstandige dienst. Een goede communicatie tussen enerzijds de directie van de opdrachtgever en anderzijds de directie van het schoonmaakbedrijf is hierin essentieel.”

Geen schoonmaak is geen factuur

De Vries hanteert, ook tijdens de coronacrisis, het beleid dat als er niet wordt schoongemaakt bij opdrachtgevers, zij ook geen factuur mogen verwachten. “Om me heen hoor ik dat verschillende schoonmaakbedrijven er met gestrekt been in gaan. Wij hebben óók personeel dat betaald moet worden, roepen ze dan. Bij mij is het heel duidelijk. Als een opdrachtgever gesloten is, dan hoeven ze ook niet te betalen. Ik kan van een museum toch niet verwachten dat ze door moeten betalen als er geen bezoekers komen?! Net zoals wij een uitzendbureau inhuren om sommige risico’s te verleggen doen zij dit ook, want anders kunnen ze net zo goed zelf schoonmaakpersoneel in dienst nemen.”

Omzetverlies

De teruglopende werkzaamheden hebben als gevolg dat de omzet van De Vries’ bedrijf dit jaar klappen krijgt. “In 2019 hadden wij een omzet van 2,6 miljoen euro. Het vooruitzicht was dat dat dit jaar richting de drie miljoen euro ging. Dat gaan we nu bij lange na niet halen. In maart was het nog goed en hebben we praktisch honderd procent gedraaid, maar in april misten we veertig procent omzet. Dit is wel deels weer goedgemaakt na een nieuw afgesloten contract. Vanaf 1 april maken we veertig complexen schoon van een woningbouwvereniging in Alkmaar.”

Eigen broek ophouden

Het omzetverlies heeft ertoe geleid dat De Vries tijdelijk afscheid heeft genomen van circa 25 uitzendkrachten. “Ik probeer gewoon mijn eigen broek op te houden in deze periode. Hoe hard het ook klinkt, maar van uitzendkrachten kan je relatief eenvoudig afscheid nemen in zo’n situatie. Hoe vervelend we dit ook vinden.”

Rust bewaren

De coronacrisis zorgt voor de nodige hectiek bij verschillende bedrijven, maar De Vries blijft er heel rustig onder. “Ik neem geen overhaaste beslissingen. Ik probeer de rust te bewaren binnen het team en het bedrijf en dat lukt goed.”

De Vries kan de rust bewaren omdat hij weet dat hij geen schulden heeft uitstaan. “Veel bedrijven hebben een hoop maandelijkse vaste kosten. Dan is de situatie heel anders en daar ben ik me ook wel van bewust. Ik heb altijd geprobeerd de vaste kosten zo laag mogelijk te houden en dat spreekt nu in mijn voordeel. Als ik naar mijn loonsom kijk en de naar omzet die we nu draaien, denk ik dat we het zo nog lang vol kunnen houden.”

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Wilco de Vries, directeur van Orion, zijn visie.

Suzanne Dortland start bij Facilicom als programmamanager Sociaal Duurzaam 

Suzanne Dortland start bij Facilicom als programmamanager Sociaal...

Suzanne Dortland is onlangs gestart als programmamanager Sociaal Duurzaam bij Facilicom Group. Samen met haar team is Dortland verantwoordelijk voor de vertaling van de strategie op het gebied van sociaal duurzaam naar concrete initiatieven.

Effektief en Batavia Stad zetten samenwerking voort

Effektief en Batavia Stad zetten samenwerking voort

Effektief is sinds 2018 verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud bij Batavia Stad. Nu, ruim 5 jaar later, zetten zij de samenwerking voort. De doorstart symboliseert een nieuwe fase met focus op duurzaamheid, ontzorging en het creëren van excellente bezoekersbeleving.

Schoonmaakmachine leasen of huren: is dit iets voor mij?

Schoonmaakmachine leasen of huren: is dit iets voor mij?

De aanschaf van een nieuwe schoonmaakmachine is een flinke investering van al snel tienduizenden euro's. Dat bedrag moet je kunnen én willen missen. Of niet… Want er komen steeds meer alternatieven op de markt, zoals het leasen of huren van een reinigingsmachine. Hoe werkt dit? Service Management vroeg het aan Rutger Kerkdijk, manager Machines & Services bij groothandel Facility Trade Group, en Wim Holleman, salesmanager bij fabrikant Numatic.