Namens ABN Amro gaf Erwin van Baar, procurement manager, op de Facto-middag ‘Circulair FM’ op 12 november jl. een presentatie over circulair inkopen binnen de bank.
Na afloop van de presentatie werd aan de zaal gevraagd welke vragen inkopers minimaal zouden moeten stellen om met circulair inkopen aan de slag te gaan. Hoe beoordeel je een leverancier en product/dienst op circulariteit? Uitgangspunt: Hou het simpel om te zorgen dat meer partijen met circulariteit aan de slag gaan.
Onderstaand de input die is opgehaald tijdens deze sessie.
A. Gericht op de leverancier
• Circulariteit opgenomen in bedrijfsstrategie?
Bewijs: Bedrijfsplan of website, let bijvoorbeeld op:
o Wat is de footprint van uw bedrijf?
o Op welke wijze onderscheidt u zich als leverancier door het inzetten van meer duurzaamheid en het voorkomen van negatieve effecten op het milieu?
o Hoe is de openheid binnen de eigen organisatie?
o Kort, midden- en lange termijn ambitie uitspreken in het land
o DNA van de organisatie resulteert ook in de wijze van samenwerken (loslaten eigen belang – cocreatie)
o Wat is circulair voor de leverancier (begripsbepaling)?
o Visie & ambitie?
o Samenwerking (partnership) in plaats van klassieke relatie opdrachtnemer – opdrachtgever
• Hoe circulair is het verdienmodel?
Bewijs: Inzage in verdienmodel
o Integrale ketensamenwerking (hoe is dit vormgegeven?)
o Levenscyclus-analyse
o Product gekoppeld aan een dienstverlening/onderhoud? Partnership betrokkenheid voor lange tijd om zo samen te verbeteren.
o Hoe is de keten vormgegeven?
B. Gericht op Product/dienst
• Ontwerp / productie / levering op basis van circulaire principes
Bewijs: Sterke propositie (maximaal 200 woorden), waarin onder meer opgenomen
o Innovatie / doorontwikkeling
o KPI’s –> hoe meten? –> welke consequenties?
• Circulariteit supply-fase
Bewijs: grondstoffen/materiaalpaspoort (m3, kg, %)
o bevat geen toxische stoffen
o Cradle 2 Cradle of andere duurzame certificering / keurmerk
o traceerbaarheid in de productieketen door inzicht in # Tier– suppliers
• Circulariteit gebruiksfase
Bewijs: levensduur (project, functioneel, technisch)
o Wat als gedurende levensduur het toch anders uitpakt dan verwacht? Wie is dan probleemeigenaar?
o CO2-impact
• Circulariteit na gebruik
Bewijs: Toon aan dat:
o Makkelijk te verwijderen en te demonteren
o Design for disassembly-spelregels helder
o Projectonafhankelijk product/dienst
o Wat te doen met bruikbare producten?
o Waarmee grootste impact (= materialiteit)?
Met deze input wordt de wijze van beoordelen op circulariteit wellicht eenvoudiger gemaakt!
Zie ook:
– De speciale informatiepagina van Facto over duurzame huisvesting en circulair
– ‘Het inkoopproces voor circulair paviljoen Circl was een volledig nieuw traject’
– Aan de slag met circulair inkopen: 14 tips