Vorig jaar deelde Gom al haar kennis en ervaring met robotisering op het Facto Congres 2023. Opvallend was dat de kern van die sessie niet zozeer de technologie was, maar vooral de match met de mens, en hoe dat de basis vormt voor een succesvolle implementatie.
Robots zijn de pilotfase voorbij?
Morijn: 'Ja, voor ons geldt dat voor meerdere schrobzuig- en stofzuigrobot. Door vele intensieve testen op de werkvloer met de medewerkers kunnen wij met zekerheid zeggen waar welke robot het beste kan worden ingezet. Uiteraard volgen de ontwikkelingen zich snel op en volgen we dat ook actief. Maar een sterk basisassortiment robots is bij ons aanwezig.
Veel bedrijven beginnen met robots als pilot om te beoordelen of de techniek in bepaalde omgeving goed werkt. Zo zijn wij ook begonnen, deels om te onderzoeken welke types het beste passen bij verschillende situaties. Maar we realiseerden ons al snel dat er meer nodig is om het te laten slagen op grotere schaal. Bij ons is robotisering daarom een structureel programma, geen gadget of tijdelijke oplossing.
Wij hebben namelijk de overtuiging dat robotisering onze collega’s helpt bij het uitvoeren van zwaar repeterend werk en hen ondersteund om vitaal te blijven. Het effect bereik je voor je collega en in de branche wanneer we leren hoe we grootschaliger robots toe kunnen passen.'
Waar liggen de uitdagingen in de nabije toekomst?
'Er zijn veel verschillende types en ontwikkelingen op de markt, dus het is cruciaal om goed te kiezen. Elke omgeving stelt zijn eigen eisen, en wij spelen daarop in', zegt Morijn. 'Dit vereist niet alleen een technische, maar ook een organisatorische aanpak. Robotisering moet net zo gewoon worden als een andere schoonmaakmethode.' Gom kijkt dan ook voortdurend naar doorontwikkeling om robots op grotere schaal in te zetten. En daar komen veel organisatorische zaken bij kijken. Van herkennen van kansen en calculatie vooraf, via de juiste begeleiding en adoptie op locatie voorafgaand én na de start tot monitoring op prestatie en optimalisatie als de robot is geïmplementeerd.
Op locatie is de mens dus een wezenlijke factor?
'Ja, absoluut. Uiteraard moet de technische kant in orde zijn maar onze medewerkers maken het tot een succes. Dat vraagt veel investering aan de voorkant. Je collega’s op locatie moet je betrekken in de totstandkoming van de operator rol waarbij de samenwerking tussen mens en machine centraal staat.' Over de vraag of de medewerkers op de werkvloer klaar zijn voor robotisering, is Morijn optimistisch. 'In het begin is men wellicht wat sceptisch maar als we aan de slag zijn, wordt direct het voordeel ervaren en erkend. Het lost ook echt iets op; op ergonomische vlak, het verlaagt werkdruk door arbeidsmarktkrapte en het geeft onze collega's de gelegenheid om meer diversiteit in hun rol te creëren.'
Welke succesfactoren zijn er voor grootschaliger toepassing?
'Om structureel en grootschaliger robots in te kunnen zetten is een integrale aanpak in mijn ogen de enige juiste. We blijven ons richten op de verdere integratie van robots in het schoonmaak en werkproces. Daarom is het belangrijk om in de beginfase na te denken over alle fases in de ‘robot journey’ en de juiste ondersteuning en learning-loop in te richten.
In de toekomst zal de inzet van robots net zo normaal zijn als het gebruik van microvezeldoeken of schrobzuigmachines. We verzamelen nu al waardevolle data, die ons helpt om steeds beter te adviseren en te optimaliseren', zegt Morijn. De stip op de horizon? 'Op technisch vlak denk ik dat we nog veel meer gaan ervaren van het gebruik van AI. En op de middellange termijn van 3-4 jaar verwacht ik dat het gebruik van een schoonmaakrobot niet meer als iets heel bijzonders wordt gezien. Het is een spannende reis, waarbij we nu al sterk de voordelen voor onze medewerkers in onze klantomgeving ervaren.'
Gom zet met succes in op robotisering en blijft innoveren. 'We werken samen met wetenschappelijke instellingen om met behulp van robotisering gerichte oplossingen te realiseren', concludeert Morijn. 'Onze robotisering is geen doel op zich, maar een middel om efficiënter, duurzamer en toekomstbestendiger te werken. En dat maakt ons uniek in de schoonmaakbranche.'
Dit artikel is gesponsord door Gom.