Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens

Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens

Bedrijven kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen. Het aantal elektrische bestel- en vrachtwagens in Nederland groeit en daarom zijn er ook steeds meer laadmogelijkheden voor de transportsector nodig.

Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor de eerste regeling Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) is vanaf 24 september een bedrag van 42 miljoen euro beschikbaar. Die regeling is bijvoorbeeld bedoeld voor ondernemingen op een bedrijventerrein of voor een distributiecentrum. Ondernemers krijgen een deel van de kosten vergoed voor de aanschaf en plaatsing van laadpunten. Mkb-ondernemingen krijgen tot 40 procent van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20 procent.

Batterij

Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij. Een batterij kan overdag volladen en 's nachts een of meer voertuigen opladen. Daarnaast is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor het inwinnen van extern advies over het aanleggen van laadpunten.

Zwaar vervoer

Per 1 oktober start de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer (SPULA). Deze regeling is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar wegvervoer, voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur die bijdraagt aan een landelijk dekkend netwerk voor zware elektrische voertuigen. Voor deze regeling is 15 miljoen euro beschikbaar.

Lees meer:

Kleine aanpassingen regels wegwerpbekers en bakjes na evaluatie

Kleine aanpassingen regels wegwerpbekers en bakjes na evaluatie

De maatregelen om het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten te verminderen, lijken te werken. Dat blijkt uit een evaluatie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft laten uitvoeren. Wel ervaren ondernemers knelpunten in de praktijk en zijn de regels op punten onduidelijk. Daarom stuurt staatssecretaris van Milieu Chris Jansen waar nodig bij door de regels aan te passen. Dat heeft hij onlangs aan de Tweede Kamer laten weten.

Essity werkt samen voor verduurzaming van afvalverwerking in papierindustrie

Essity werkt samen voor verduurzaming van afvalverwerking in...

Essity sluit met haar fabriek in Cuijk aan bij het RE&UCE project van circulair techbedrijf Alucha en distributiebedrijf Grolman Group. Het doel is om een nieuwe, duurzamere methode toe te passen voor de verwerking van papierslib. Dat kan leiden tot een jaarlijkse vermindering van 4300 ton CO2-uitstoot en 19,7 kiloton afval. Bovendien levert het project herbruikbare grondstoffen en biobrandstof op.

Kabinet komt ondernemers tegemoet: uitstel zero-emissiezones voor schoonste dieselbusjes

Kabinet komt ondernemers tegemoet: uitstel zero-emissiezones voor...

Ondernemers met een schone dieselbestelauto (emissieklasse 6) behouden tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Deze maatregel biedt hen een jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Daarnaast moet worden voorkomen dat ondernemers in de periode na invoering van een zero-emissiezone tegen een boete aanlopen. Het kabinet gaat daarom in gesprek met gemeenten over een boetevrije periode van een jaar. Na zes maanden wordt gezamenlijk geëvalueerd en bepaald of een heel jaar boetevrij daadwerkelijk noodzakelijk is.

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.