Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Waarom voer je een jaargesprek? Wat bespreek je in een jaargesprek? Hoe leg je een jaargesprek vast? Op deze en andere vragen van werkgevers en leidinggevenden geeft Schoonmakend Nederland antwoorden.

Jaargesprekken zijn een belangrijk onderwerp voor bedrijven. In de schoonmaakbranche is afgesproken dat elke medewerker elk jaar een jaargesprek heeft met zijn werkgever of de leidinggevende. Deze gesprekken voer je in november en december. Tijdens dit gesprek sta je samen stil bij hoe het met de medewerker gaat. Ook bespreek je of iemand het werk nog leuk vindt, of het niet te zwaar is en of er andere zaken zijn waar iemand tegen aanloopt.

De waarde van jaargesprekken

Jaargesprekken zijn waardevol voor de medewerker en de werkgever:

  • Erkenning en waardering: het jaargesprek is een mooi moment om de prestaties van een medewerker te erkennen en waarderen.
  • Ontwikkelen: het biedt een kans om te praten over professionele ontwikkelingsmogelijkheden en groei van de medewerker.
  • Motiveren en betrokkenheid: door medewerkers aandacht te geven, voelen ze zich meer betrokken en gemotiveerd. Laat je verrassen door de mogelijkheden die zijn zien om processen of werkzaamheden te verbeteren.
  • Open communicatie: regelmatige werkoverleggen en jaargesprekken dragen bij aan open en eerlijke communicatie tussen een medewerker en de leidinggevende. Het jaargesprek is een mooie gelegenheid om medewerkers feedback te vragen en te geven.
  • Tijdig inzicht in problemen: mocht er ergens iets aan de hand zijn, thuis of op het werk, dan biedt het gesprek de gelegenheid om daar zicht op te krijgen en samen te zoeken naar oplossingen.

Wat bespreek je in een jaargesprek?

Tijdens het jaargesprek ga je dus met je medewerker in gesprek over hoe hij of zij in het werk staat en hoe het met hem of haar gaat. Het is een uitgelezen moment om over en weer interesse te tonen en feedback te geven. Welke vragen kun je daarbij stellen? Schoonmakend Nederland heeft een gesprekskaart opgesteld die je helpt bij het voeren van het gesprek. Er staan onderwerpen en voorbeeldvragen in die tijdens een gesprek aan bod kunnen komen. Deel de gesprekskaart vooraf met de medewerker, zodat hij of zij zich kan voorbereiden op het gesprek.

Zo leg je een jaargesprek vast

Het vastleggen van een jaargesprek is belangrijk, zodat zowel de medewerker als de werkgever en leidinggevende weten welke punten je hebt besproken en welke afspraken jullie hebben gemaakt. Door het vast te leggen, heb je altijd een document om op terug te pakken als je het niet meer (zeker) weet. Er zijn verschillende manieren om een jaargesprek vast te leggen:

  • Schrijf een samenvatting van het gesprek, inclusief de besproken onderwerpen, feedback en actiepunten. Zorg dat het duidelijk en beknopt is.
  • Gebruik een format en vul dat in. Maak je bijvoorbeeld gebruik van de gesprekskaart? Noteer dan per hoofdonderwerp de belangrijkste zaken. Ook hiervoor stelt de branchevereniging een voorbeeld beschikbaar.

Waar je ook voor kiest, stuur het verslag altijd naar de medewerker voor goedkeuring en eventuele aanvullingen. Zo zorg je ervoor dat iedereen het eens is met de inhoud.

Stappenplan

Al met al kun je het proces rond het jaargesprek vastleggen in het volgende stappenplan:

  1. Plan een jaargesprek in
  2. Leg uit waarom je een jaargesprek belangrijk vindt
  3. Deel de gesprekskaart jaargesprekken
  4. Bereid het gesprek voor
  5. Leg het gesprek vast
  6. Stem de inhoud af met de medewerker

Lees meer:

Diane van Dijk wint Leader of the Year Award bij European Cleaning & Hygiëne Awards

Diane van Dijk wint Leader of the Year Award bij European Cleaning &...

Tijdens de finale van de European Cleaning & Hygiëne Awards in Lissabon heeft Diane van Dijk, algemeen directeur van CSU, de Leader of the Year Award gewonnen. Ze ontving de prijs voor het tonen van leiderschap met een grote positieve impact op de zichtbaarheid en erkenning voor de schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbeleving.

De bestuursleden van VNO-NCW Noordwest-Holland

Blog Cindy Broersen (Breedweer): "Ik ben zo boos geweest"

Vanuit idealisme, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een plekje geven, begon Cindy Broersen samen met haar compagnon facilitair dienstverlener Breedweer. Maar pech en beginnersfouten leidden tot een half miljoen verlies. Toen trok de financier zich terug uit de zaak. "Alle macht lag op dat moment bij de verkeerde persoon."

Leestip: boek Trots op je Team! Vliegend van start als teammanager

Leestip: boek Trots op je Team! Vliegend van start als teammanager

Tussen de 80.000 en 100.000 mensen beginnen per jaar als teammanager. Vaak is de beste van het team doorgestroomd naar deze functie en in die functie denkt vervolgens 80 procent dat ze het goed doen. In haar werk ervaart bedrijfskundige drs. Saskia IJszenga RM echter dat velen zonder enige begeleiding in het diepe worden gegooid.

Janneke Verkerk

Janneke Verkerk (EW): "Mijn advies aan vrouwen: grijp elke kans met...

Afgelopen vrijdag 8 maart was het internationale vrouwendag. In dat kader schreef Janneke Verkerk, algemeen directeur van EW Facility Services, een blog over haar eigen reis als vrouw naar de top van het bedrijfsleven. In haar eigen woorden: "Het gaat om het zetten van vlaggetjes op de plekken waar je wilt zijn en daar doelbewust naartoe werken."