Jaargesprekken zijn een belangrijk onderwerp voor bedrijven. In de schoonmaakbranche is afgesproken dat elke medewerker elk jaar een jaargesprek heeft met zijn werkgever of de leidinggevende. Deze gesprekken voer je in november en december. Tijdens dit gesprek sta je samen stil bij hoe het met de medewerker gaat. Ook bespreek je of iemand het werk nog leuk vindt, of het niet te zwaar is en of er andere zaken zijn waar iemand tegen aanloopt.
De waarde van jaargesprekken
Jaargesprekken zijn waardevol voor de medewerker en de werkgever:
- Erkenning en waardering: het jaargesprek is een mooi moment om de prestaties van een medewerker te erkennen en waarderen.
- Ontwikkelen: het biedt een kans om te praten over professionele ontwikkelingsmogelijkheden en groei van de medewerker.
- Motiveren en betrokkenheid: door medewerkers aandacht te geven, voelen ze zich meer betrokken en gemotiveerd. Laat je verrassen door de mogelijkheden die zijn zien om processen of werkzaamheden te verbeteren.
- Open communicatie: regelmatige werkoverleggen en jaargesprekken dragen bij aan open en eerlijke communicatie tussen een medewerker en de leidinggevende. Het jaargesprek is een mooie gelegenheid om medewerkers feedback te vragen en te geven.
- Tijdig inzicht in problemen: mocht er ergens iets aan de hand zijn, thuis of op het werk, dan biedt het gesprek de gelegenheid om daar zicht op te krijgen en samen te zoeken naar oplossingen.
Wat bespreek je in een jaargesprek?
Tijdens het jaargesprek ga je dus met je medewerker in gesprek over hoe hij of zij in het werk staat en hoe het met hem of haar gaat. Het is een uitgelezen moment om over en weer interesse te tonen en feedback te geven. Welke vragen kun je daarbij stellen? Schoonmakend Nederland heeft een gesprekskaart opgesteld die je helpt bij het voeren van het gesprek. Er staan onderwerpen en voorbeeldvragen in die tijdens een gesprek aan bod kunnen komen. Deel de gesprekskaart vooraf met de medewerker, zodat hij of zij zich kan voorbereiden op het gesprek.
Zo leg je een jaargesprek vast
Het vastleggen van een jaargesprek is belangrijk, zodat zowel de medewerker als de werkgever en leidinggevende weten welke punten je hebt besproken en welke afspraken jullie hebben gemaakt. Door het vast te leggen, heb je altijd een document om op terug te pakken als je het niet meer (zeker) weet. Er zijn verschillende manieren om een jaargesprek vast te leggen:
- Schrijf een samenvatting van het gesprek, inclusief de besproken onderwerpen, feedback en actiepunten. Zorg dat het duidelijk en beknopt is.
- Gebruik een format en vul dat in. Maak je bijvoorbeeld gebruik van de gesprekskaart? Noteer dan per hoofdonderwerp de belangrijkste zaken. Ook hiervoor stelt de branchevereniging een voorbeeld beschikbaar.
Waar je ook voor kiest, stuur het verslag altijd naar de medewerker voor goedkeuring en eventuele aanvullingen. Zo zorg je ervoor dat iedereen het eens is met de inhoud.
Stappenplan
Al met al kun je het proces rond het jaargesprek vastleggen in het volgende stappenplan:
- Plan een jaargesprek in
- Leg uit waarom je een jaargesprek belangrijk vindt
- Deel de gesprekskaart jaargesprekken
- Bereid het gesprek voor
- Leg het gesprek vast
- Stem de inhoud af met de medewerker