Het kabinet komt hiermee tegemoet aan signalen dat niet alle ondernemers mee kunnen komen in de overstap naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. De afgelopen periode heeft staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu constructieve gesprekken gevoerd met gemeenten. Om samen te komen tot een plan dat recht doet aan het proces van de afgelopen jaren. En tegelijkertijd op voldoende politiek draagvlak kan rekenen. Uitgangspunt is dat ondernemers meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op de komst van de zones en de overheid regelgeving verder gaat harmoniseren en standaardiseren. Dit moet voorkomen dat ondernemers tussen wal en schip terecht komen.
Uitvoering regeerakkoord
Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode, scherpt de overheid bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aan en legt deze vast in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden. Tenslotte gaan ze de impact van zero-emissiezones nauwlettend bijhouden en evalueren. Het kabinet houdt daarbij alle mogelijkheden om bij te sturen open. De maatregelen zijn een reactie op de motie-Veltman, die eind oktober door de Tweede Kamer is aangenomen. Ook geven ze invulling aan afspraken uit het regeerprogramma.
Juiste balans
De discussie rondom het invoeren van zero-emissiezones gaat niet om het doel van de zones zelf. Hrt gaat om de vraag of het voor ondernemers haalbaar is om op tijd de overstap te maken naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Het kabinet heeft als uitgangspunt dat ze ondernemers niet aan het onmogelijke houden. Daarom nemen ze nu maatregelen om de overgang naar zero emissie zo soepel mogelijk te maken, regelgeving te standaardiseren en het aanvragen van ontheffingen te vereenvoudigen.
Jansen: “Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een zero-emissiezone, kunnen daar dus voor kiezen. Voor ondernemers met een schone dieselbus stellen we de zero-emissiezone een jaar uit. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat ondernemers direct na invoering van een zero-emissiezones tegen een boete aanlopen. Zo vinden we de juiste balans tussen bestaande afspraken en de wens vanuit de Tweede Kamer. We gaan de impact van de zero-emissiezones monitoren en zullen indien nodig bijsturen. Hierbij houden we alle mogelijke maatregelen open.”
Gefaseerde invoering
Een zero-emissiezone is een gebied in een stad waarin bestel- en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten, geweerd worden. Het gaat hierbij om een gefaseerde invoering tot 2030. Daarbij worden in eerste instantie alleen de meest vervuilende bestaande voertuigen geweerd. Nieuwe voertuigen moeten vanaf de invoering van een zero-emissiezone elektrisch zijn. Ondanks bezwaren van de Tweede Kamer en het kabinet geven 14 gemeenten aan dat zij toch al op 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen instellen. In totaal hebben 29 gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een zero-emissiezone in te voeren. Met de maatregelen die het kabinet nu voorstelt, krijgen ondernemers meer duidelijkheid, meer zekerheid en meer tijd om zich voor te bereiden op de komst van de zero-emissiezones.