Kabinet komt ondernemers tegemoet: uitstel zero-emissiezones voor schoonste dieselbusjes

Kabinet komt ondernemers tegemoet: uitstel zero-emissiezones voor schoonste dieselbusjes

Ondernemers met een schone dieselbestelauto (emissieklasse 6) behouden tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Deze maatregel biedt hen een jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Daarnaast moet worden voorkomen dat ondernemers in de periode na invoering van een zero-emissiezone tegen een boete aanlopen. Het kabinet gaat daarom in gesprek met gemeenten over een boetevrije periode van een jaar. Na zes maanden wordt gezamenlijk geëvalueerd en bepaald of een heel jaar boetevrij daadwerkelijk noodzakelijk is.

Het kabinet komt hiermee tegemoet aan signalen dat niet alle ondernemers mee kunnen komen in de overstap naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. De afgelopen periode heeft staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu constructieve gesprekken gevoerd met gemeenten. Om samen te komen tot een plan dat recht doet aan het proces van de afgelopen jaren. En tegelijkertijd op voldoende politiek draagvlak kan rekenen. Uitgangspunt is dat ondernemers meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op de komst van de zones en de overheid regelgeving verder gaat harmoniseren en standaardiseren. Dit moet voorkomen dat ondernemers tussen wal en schip terecht komen.

Uitvoering regeerakkoord

Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode, scherpt de overheid bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aan en legt deze vast in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden. Tenslotte gaan ze de impact van zero-emissiezones nauwlettend bijhouden en evalueren. Het kabinet houdt daarbij alle mogelijkheden om bij te sturen open. De maatregelen zijn een reactie op de motie-Veltman, die eind oktober door de Tweede Kamer is aangenomen. Ook geven ze invulling aan afspraken uit het regeerprogramma.

Juiste balans

De discussie rondom het invoeren van zero-emissiezones gaat niet om het doel van de zones zelf. Hrt gaat om de vraag of het voor ondernemers haalbaar is om op tijd de overstap te maken naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Het kabinet heeft als uitgangspunt dat ze ondernemers niet aan het onmogelijke houden. Daarom nemen ze nu maatregelen om de overgang naar zero emissie zo soepel mogelijk te maken, regelgeving te standaardiseren en het aanvragen van ontheffingen te vereenvoudigen.

Jansen: “Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een zero-emissiezone, kunnen daar dus voor kiezen. Voor ondernemers met een schone dieselbus stellen we de zero-emissiezone een jaar uit. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat ondernemers direct na invoering van een zero-emissiezones tegen een boete aanlopen. Zo vinden we de juiste balans tussen bestaande afspraken en de wens vanuit de Tweede Kamer. We gaan de impact van de zero-emissiezones monitoren en zullen indien nodig bijsturen. Hierbij houden we alle mogelijke maatregelen open.”

Gefaseerde invoering

Een zero-emissiezone is een gebied in een stad waarin bestel- en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten, geweerd worden. Het gaat hierbij om een gefaseerde invoering tot 2030. Daarbij worden in eerste instantie alleen de meest vervuilende bestaande voertuigen geweerd. Nieuwe voertuigen moeten vanaf de invoering van een zero-emissiezone elektrisch zijn. Ondanks bezwaren van de Tweede Kamer en het kabinet geven 14 gemeenten aan dat zij toch al op 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen instellen. In totaal hebben 29 gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een zero-emissiezone in te voeren. Met de maatregelen die het kabinet nu voorstelt, krijgen ondernemers meer duidelijkheid, meer zekerheid en meer tijd om zich voor te bereiden op de komst van de zero-emissiezones.

Lees meer:

Kleine aanpassingen regels wegwerpbekers en bakjes na evaluatie

Kleine aanpassingen regels wegwerpbekers en bakjes na evaluatie

De maatregelen om het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten te verminderen, lijken te werken. Dat blijkt uit een evaluatie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft laten uitvoeren. Wel ervaren ondernemers knelpunten in de praktijk en zijn de regels op punten onduidelijk. Daarom stuurt staatssecretaris van Milieu Chris Jansen waar nodig bij door de regels aan te passen. Dat heeft hij onlangs aan de Tweede Kamer laten weten.

Essity werkt samen voor verduurzaming van afvalverwerking in papierindustrie

Essity werkt samen voor verduurzaming van afvalverwerking in...

Essity sluit met haar fabriek in Cuijk aan bij het RE&UCE project van circulair techbedrijf Alucha en distributiebedrijf Grolman Group. Het doel is om een nieuwe, duurzamere methode toe te passen voor de verwerking van papierslib. Dat kan leiden tot een jaarlijkse vermindering van 4300 ton CO2-uitstoot en 19,7 kiloton afval. Bovendien levert het project herbruikbare grondstoffen en biobrandstof op.

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.