Dat principe van je keten duurzamer maken, staat in de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat eerst grote bedrijven rapporteren over hoe duurzaam ze zijn. Daarna volgen naar alle waarschijnlijkheid mkb’ers. Maar die laatste groep heeft er nu al mee te maken, omdat grote bedrijven eisen stellen aan partijen waar ze zaken mee doen. En die eisen druppelen zo door naar onder in de keten. Op zich handig: er ligt al een mkb-versie van de CSRD, in feite een light-versie, van de richtlijn op tafel. Die kun je op vrijwillige basis hanteren als je dat wilt. In ons artikel in dit nummer van Service Management schetsen we de achtergronden van de richtlijn en hoe deze jou gaat raken. Dat je iets met duurzaamheid moet, staat wel vast.
Schijnzelfstandigheid
Wetgeving kan nog wel eens een verzuchting opleveren, zo merkte ik onlangs tijdens een bijeenkomst van Schoonmakend Nederland over de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA). Deze wet moet schijnzelfstandigheid tegengaan. Schijnzelfstandigheid betekent kort gezegd dat iemand zich presenteert als zelfstandige, terwijl er volgens het arbeidsrecht sprake is van een dienstverband. De Belastingdienst gaat er vanaf 1 januari op handhaven. Dat die wet voor schoonmaakbedrijven een risico is, werd me al snel duidelijk. Veel wordt in onderaanneming gedaan en als je die onderaannemers net zo behandelt als je eigen medewerkers, kan de Belasting om de hoek zeilen. Met boetes en een naheffing tot gevolg. Vaak is er dan sprake van een gezagsverhouding. Liever een zzp’er dan maar niet uitnodiging voor de personeelsborrel, niet regulier uitnodigen voor een soort en met functioneringsgesprek of met het logo van je schoonmaakbedrijf rond laten lopen. Al dit soort zaken (er zijn er meer!) zijn indicaties dat er sprake is van een dienstverband waar de Belastingdienst op kan handhaven.
Is het nog leuk om een schoonmaakbedrijf te hebben? Ja, natuurlijk. Je krijgt energie van dat werken met opdrachtgevers en medewerkers om panden mooi schoon op te leveren. Dat is ondernemen pur sang. Maar tegelijkertijd voel ik met ondernemers mee. Dat gedoe ook altijd vanuit Den Haag of Brussel. Het word je steeds moeilijker gemaakt. Maar laat je dat niet ontmoedigen. Kop op, borst vooruit en eventueel specialisten inschakelen die dat niet zo leuke deel kunnen overnemen.
Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management, te vinden op facto.nl/schoonmaakbedrijven