De dag werd geopend door Olivier Laméris, algemeen directeur van Gom. Hierna nam keynote spreker Richard van Hooijdonk de zaal mee in de toekomst van AI, robots en technologie. Hij focuste zich op de impact van tehcnologie op gebouwen en gebouwbeheer. Hij benadrukte dat veranderingen sneller moeten worden vertaald naar concrete acties. Ook moedigde hij aan om nieuwsgierigheid en passie centraal te stellen in organisaties. “Blijf vragen stellen, blijf leren, en maak tijd vrij om te experimenteren.” Van Hooijdonk sloot zijn verhaal af met praktische tips, zoals het organiseren van een Inspirational Friday en het vormen van ecosystemen waarin technologie en mensen wereldwijd samenwerken.
Technologie als hulpmiddel
Erik Ubels, expert op het gebied van slimme gebouwen, deelde hoe data een sleutelrol kan spelen in het efficiënter en slimmer maken van schoonmaak. Hij benadrukte het belang van klein beginnen. Een van zijn tips:“In algemene ruimten voelen mensen zich vaak geen eigenaar en het melden van verstoringen is vaak lastig. QR-codes helpen om het makkelijker te maken. Het geeft je data en de schoonmaakkwaliteit stijgt.” Door data slim te analyseren en te koppelen, kun je klachten voorkomen en kwaliteit verhogen. Zijn advies: begin praktisch en schaal geleidelijk op. Technologie blijkt vaak eenvoudiger te implementeren dan gedacht.
Menselijke factor
Vervolgens betrad dr. Rebecca Moody het podium. Ze legde de focus op de menselijke factor in technologische veranderingen. Ze sprak over angsten rondom autonomie en controle en het belang van betrokkenheid vanaf het begin. “Neem mensen serieus, laat hen zien wat je doet en ontneem hen niet hun autonomie,” adviseerde ze. Haar boodschap was duidelijk: technologie kan het werk verbeteren, maar het succes valt of staat met het stap voor stap meenemen van de mensen die ermee werken. Zij zijn zelf een bron van data, benut dat goed.
Praktijkcasus
Tijdens het event liet Gom ook een video zien, waarin het bedrijf haar visie op datagestuurde schoonmaak toelichtte. Elco van den Berk, klantmanager concept & development bij Gom, ging hierbij specifiek in op de toepassing bij klant Sanquin, waar ze datagestuurd werken. Hij gaf een toelichting op de kansen en uitdagingen die hij in de praktijk op de werkvloer tegenkomt bij de toepassing van datagestuurde schoonmaak. Zijn ervaringen toonden de waarde en het belang van betrokkenheid van mensen bij het project en de implementatie van nieuwe technologie. Josser Muntjewerf, service manager bij Sanquin Health Solutions, benoemde de voordelen van deze aanpak. Uiteindelijk sloot Laméris de middag af, waarna er tijdens de borrel volop gelegenheid was voor napraten en netwerken.
Bron: Gom