De sector Zakelijke Dienstverlening groeit naar verwachting met 1,5 procent in 2025 en 0,5 procent in 2026, zo voorspelt ABN AMRO in haar laatste sectorprognose. Voor het bruto binnenlands product (bbp) is de verwachte groei 1,5 procent in 2025 en 0,8 procent in 2026. De Zakelijke Dienstverlening is de grootste sector van de Nederlandse diensteneconomie.
Arbeidskrapte belangrijkste belemmering
Zakelijke dienstverlening bestaat uit een waaier aan zeer uiteenlopende bedrijven, waaronder professionele dienstverleners zoals accountants en advocaten, facilitaire dienstverleners zoals schoonmakers en beveiligers, en HR-dienstverleners zoals uitzenders en detacheerders. Voor de professionele dienstverleners wordt 3 procent groei verwacht en voor facilitaire dienstverleners een groei van 2 procent. Personeelstekorten zijn de belangrijkste belemmering voor ondernemers in de sector, wat niet verwonderlijk is aangezien mensen de belangrijkste productiefactor zijn in de sector. Gezien de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt blijven personeelstekorten naar verwachting in 2025 de belangrijkste belemmering. Volgens ondernemers in de zakelijke dienstverlening, die moeite hebben om nieuw talent aan te trekken, leidt het personeelstekort tot een hoge werkdruk onder het zittende personeel.
Aanstekelijk werkgeverschap
Het is bemoedigend dat het welzijn van werknemers desondanks verbeterd is, zo blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO. Dat komt met name door verbetering van de werk-privébalans. Het lijkt erop dat in elk geval een deel van het personeel in de zakelijke dienstverlening de krapte weet te gebruiken als breekijzer voor betere arbeidsvoorwaarden. Werkgevers realiseren zich ook dat ze een aantrekkelijk totaalpakket moeten bieden in deze schaarse arbeidsmarkt, vertelt arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse. “Mensen willen bij een bedrijf werken dat ze begrijpt en uitdaagt en waar ze zichzelf in herkennen.” Dat betekent minder nadruk op efficiëntie en meer op verbinding en gezamenlijke waarden. De krappe arbeidsmarkt, waarin werknemers wat te kiezen hebben, werkt hier als katalysator voor veranderingen op de bedrijfsvloer. “Zonder wat ik noem aanstekelijk werkgeverschap, krijg je simpelweg de mensen niet”, aldus Davidse.
Risico op schijnzelfstandigheid
In de zakelijke dienstverlening werken relatief veel zzp’ers. Maar liefst een kwart van alle werkzame werknemers in de zakelijke dienstverlening is zzp’er. Vooral consultants, boekhouders en juridisch adviseurs bieden hun diensten aan als zzp’er, maar ook cateringmedewerkers, beveiligingsmedewerkers en schoonmakers zijn in die hoedanigheid actief. Het aandeel zzp’ers is de afgelopen vijf jaar toegenomen in de zakelijke dienstverlening. Bij schoonmakers valt op dat ze vaker een vast contract hebben en minder vaak zzp’en dan vijf jaar geleden. De vraag naar en het aanbod van flexwerk worden vooral bepaald door structurele factoren, zoals bijvoorbeeld de vergrijzing. Als wetgevers en handhavers erin slagen om het aantal zzp’ers terug te dringen, zullen andere vormen van flexwerk toenemen, verwacht ABN AMRO. Een recent voorbeeld van dit ‘waterbedeffect’ is het aangekondigde plan van Uber Eats om niet meer met zelfstandigen te werken, maar wel met uitzendkrachten.
Risico's beperken
Vanaf 1 januari 2025 handhaaft de belastingdienst strenger op schijnzelfstandigheid. Daardoor lopen ook werkgevers in de zakelijke dienstverlening het risico op boetes en naheffingen als sprake is van schijnzelfstandigheid. Het risico bestaat vooral bij inbedding in de organisatie en aansturing, dus gezagsuitoefening. Het is de vraag of facilitaire dienstverleners nog als zzp’er kunnen werken. Werkgevers kunnen de risico’s op schijnzelfstandigheid beperken. Bijvoorbeeld door de zzp’er kan in dienst te laten treden, de afspraken te veranderen of via detachering op een risicoloze en legale wijze de arbeid te regelen.
Bron: ABN AMRO