Gesponsord

Alvero: 'Extreme flexibiliteit gevraagd bij inrichting van werkomgeving'

Alvero: 'Extreme flexibiliteit gevraagd bij inrichting van werkomgeving'
Reinier Nederhoed, commercieel directeur bij Alvero Kantoormeubelverhuur: 'De behoefte aan flexibiliteit gaat verder dan alleen de korte of de lange termijn; het wordt integraal onderdeel van de werkomgeving.’

De voorspelbaarheid van de wereld is in hoog tempo afgenomen en dat heeft effect op de inrichting van de werkomgeving. Dat is allang geen langjarenplan meer. 'Nee, de gevraagde flexibiliteit is enorm hoog geworden.' Die constatering doet Reinier Nederhoed. 'En het einde van die flexibiliteit is niet in zicht', zo koppelt hij er direct een voorspelling aan vast.

Nederhoed is commercieel directeur van Alvero Kantoormeubelverhuur. In zijn vakgebied heeft hij in het verleden uiteraard vaker schommelingen gezien in de assets van een organisatie. ‘Dat bewoog mee met hoog- of juist laagconjunctuur. Maar nu spelen er andere factoren en is het tempo veel hoger. De behoefte aan flexibiliteit gaat verder dan alleen de korte of de lange termijn; het wordt integraal onderdeel van de werkomgeving.’

Een onvoorspelbare wereld

Een van de bepalende factoren waar hij op doelt is de factor voorspelbaarheid, of juist het gebrek daaraan. ‘Dat gaat om economische maar ook geopolitieke onzekerheid. Bovendien is het de vraag wat technologie, zoals Artificial Intelligence, voor werkplekken gaat betekenen. Bedrijven willen geen grote investeringen doen in hun inrichting als ze niet weten wat de toekomst brengt. Omdat omstandigheden snel veranderen, kiezen organisaties steeds vaker voor oplossingen die ze kunnen aanpassen, zonder de druk van eigendom. Flexibele oplossingen die met de organisatie meebewegen, dat is echt de richting die we opgaan.’

Soms is na twee maanden al duidelijk dat iets niet werkt”

Herinrichting van een kantooromgeving vond voorheen vaak plaats in een cyclus van vijf tot zeven jaar. ‘Maar die scope is veel korter geworden’, ziet Nederhoed. ‘Het is nu maximaal twee jaar of nog korter; dat was kortgeleden bijna ondenkbaar.’

Oog voor welzijn van medewerkers

Of het nu gaat om personeelsgroei, veranderingen in werktijden of de mix tussen werken op kantoor en thuis, organisaties hebben volgens hem de behoefte om hun ruimtes snel te kunnen aanpassen. ‘Flexibiliteit geeft bedrijven niet alleen wendbaarheid, maar speelt ook een belangrijke rol in het welzijn van medewerkers. Als goede werkgever wil je laten zien dat je niet alleen meedenkt over maar ook handelt bij het uitrollen van nieuwe kantoorconcepten. Tegelijkertijd is dit een enorme uitdaging.’

Hij vervolgt: ‘De mogelijkheid om werkplekken in te richten die passen bij verschillende behoeftes, zoals rustige concentratieruimtes of juist samenwerkplekken, draagt bij aan de tevredenheid en productiviteit van teams. Daarmee boei en bind je mensen. Organisaties zijn steeds bewuster bezig met het creëren van een werkomgeving waarin mensen zich lekker voelen.’

Proefdraaien met hybride werken

Een andere onzekere factor om rekening mee te houden is de ontwikkeling van hybride werken. Veel organisaties zijn zoekende naar de juiste balans tussen werken op kantoor en werken thuis. In die zoektocht proberen ze diverse werkplekvormen uit. ‘Soms is na twee maanden al duidelijk dat iets niet werkt’, zegt Nederhoed. ‘Dan wil je het meubilair weg kunnen laten halen en de ruimtes opnieuw kunnen inrichten. Wat bij de ene organisatie goed werkt, kan bij een andere organisatie niet de oplossing zijn. Klanten willen ontdekken wat goed is voor hun specifieke organisatie en/of afdeling. Daarbij zijn ze breeduit aan het proefdraaien; er wordt voortdurend op- en afgeschaald. In die situatie wil je niet vastzitten aan bezit of langetermijnverplichtingen.’

Daar komt duurzaamheid als steeds zwaarder wegend argument nog eens bij. ‘Bedrijven ambiëren investeringen met een lage footprint. Ze betalen liever voor gebruik dan voor bezit.’

Experimenteren en bijsturen

Alvero verhuurt kantoormeubilair en complete kantoorinrichtingen zonder (contract)verplichtingen. ‘Zo kun je experimenteren, bijsturen en zaken teruggeven wanneer dat nodig is.’ Van tafels, stoelen en kastjes tot aan staan- en zitwerkplekken, akoestische boxen en soft-seating: het kan allemaal. Het meubilair komt vanuit het Brabantse Oosterhout én vanuit vestigingen in Duitsland, België en Frankrijk. Het meubilair wordt ingezet als werkplekken, in vergader-, lounge- en ontvangstruimtes maar ook voor thuiswerkplekken. ‘Veel bedrijven hebben voor thuiswerken allerlei voorzieningen aangeschaft, maar wij verhuren die. Wij leveren het bij de werknemer thuis af en halen het desgewenst ook weer op.’

Jongere generaties hechten veel minder aan bezit”

Jongere generaties

Nederhoed ziet een enorme dynamiek op de markt van kantoorinrichting. ‘Het gaat zo verschrikkelijk snel.’ Hij voorziet een verdere versnelling, omdat de jongere generaties het steeds meer voor het zeggen krijgen. ‘En die zijn gewend aan abonnementsvormen en hechten veel minder aan bezit. Technologie gaat dat nog eens extra aanjagen.

Als de werkomgeving zo in beweging is, wil je niet bezitten. Gebruik is het nieuwe bezit. Met flexibele oplossingen kun je meebewegen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over wat je met overtollig meubilair moet doen.’

Dit artikel is gesponsord door Alvero.

Sietze de Vries, Category Manager Facilitair en (rechts) Maarten van den Bergh, Manager Supply Chain Services bij Stedin.
Werkplek

Stedin op weg naar een 100% functionele werkomgeving

Kantoren herinrichten zodat ze meer geschikt zijn voor ontmoeten en samenwerken, de Triple Excellence Pyramide inzetten als strategisch stuurinstrument, meer gebruik maken van facilitaire data en zorgen voor flexibiliteit en adaptiviteit. Het zijn belangrijk onderdelen van de strategie van de afdeling Facilities van Stedin om te komen tot een 100 procent functionele werkomgeving. Manager Supply Chain Services Maarten van den Bergh en Category Manager Facilitair Sietze de Vries geven inzicht in de achtergronden en de aanpak.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplek

Gesponsord Nespresso kantoorbeleving: premium koffie als gespreksopener

Nederland is wereldwijd koploper in thuiswerken. De Nederlandse werknemer moet meer en meer worden verleid richting kantoor. Koffie is een essentieel onderdeel in de aantrekkingskracht van de centrale werkomgeving. Sterker nog, variatie in smaken en typen koffie brengt collegiale gesprekken versneld op gang.

Eric de Wit, business manager bij HEYDAY Consultancy en Petra de West, business manager bij HEYDAY Hospitality.Gesponsord
Gesponsord
Werkplek

Gesponsord HEYDAY: een natuurlijke werk­omgeving voor alle generaties

Facility management is steeds meer gericht op het creëren van een belevings- en gebruikersgerichte werkomgeving, ruimtes die mensen graag willen gebruiken. Volgens HEYDAY zijn er twee aspecten om rekening mee te houden: een natuurlijke werkomgeving (biophilic design) en een mix waarin vier generaties kunnen gedijen.

Werkplek

Overzicht kantoorkosten in 28 Europese landen: Zwitserland (19.897...

Zwitserland heeft met een gemiddelde van 19.897 euro de hoogste kantoorkosten per medewerker in Europa. Het goedkoopste land is Bulgarije, daar zijn de kantoorkosten 3412 euro per medewerker.