Lees alles over de ideale werkplek

Het optimaal inrichten van de werkomgeving krijgt veel aandacht binnen Facility Management. Door onderzoek en goede praktijkvoorbeelden wordt steeds meer duidelijk over de succesfactoren van de ideale werkplek én wat het precies oplevert: betrokken, tevreden, productieve en gezonde medewerkers.

Facto heeft verschillende overzichtspagina’s over de werkplek, waar je alle artikelen en whitepapers over dit onderwerp terug vindt:

De ideale werkplek: trends, best practices en tips voor Facility Management
Zo creëer je een gezonde werkplek
De werkplek thuis: hoe werk je efficiënt vanuit huis
Het anderhalvemeter kantoor: mogelijkheden en knelpunten

Sander Lapré (FMHaaglanden): 'FM gegroeid van noodzakelijk kwaad naar kennispartner'

Sander Lapré (FMHaaglanden): 'FM gegroeid van noodzakelijk kwaad naar...

De facilitaire dienstverlening staat onder druk door stijgende kosten in de publieke sector. Waar liggen voor Sander Lapré, facility manager bij FMHaaglanden en bestuurslid bij Facility Management Nederland, de grootste uitdagingen?

Ervaringskloof op kantoor? Dit is de oorzaak

Ervaringskloof op kantoor? Dit is de oorzaak

De cijfers liegen er niet om: de tevredenheid over de werkplekervaring daalt sneller onder vrouwen dan onder mannen. Kantoorervaringen verschillen tussen genders en mensen van verschillende leeftijden. Hoe kan een werkplekstrategie iedereen ondersteunen? Facto zocht het uit.

Laurine de Bruin (Vattenfall), Marnix Mali (Booking) en Jan Nieuweboer (Rabobank) tijdens het Facto Congres 2024.

Zo maken Rabobank, Vattenfall en Booking van het kantoor een...

Wat maakt dat medewerkers graag naar kantoor komen? Rabobank, Vattenfall en Booking ontdekten drie sleutels tot succes: activity based werkplekken, spontane ontmoetingen en ruimte voor ontspanning. In drie video-interviews vertellen de organisaties hoe ze het kantoor een magneet maken voor medewerkers.

‘Met de filosofie ‘Elk WorkLife moment telt’, willen we het bewustzijn vergroten over het belang van een goed georganiseerde, comfortabele werkplek.’

Fellowes: praktische oplossingen voor comfortabele en productieve...

Fellowes heeft een nieuwe Europese campagne gelanceerd, waarin de WorkLife Coach centraal staat. Dit merkpersonage vertegenwoordigt een frisse benadering van werkplekinrichting, met als doel het verbeteren van werkplekken in heel Europa. De WorkLife Coach biedt praktisch advies en ondersteuning om de werkomgeving efficiënter, comfortabeler en productiever te maken.

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer werkplezier

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer...

Werken op daldagen leidt tot verbeterde interactie op kantoor en duurzaam gebruik van het pand. Dit blijkt uit de recente pilot Duurzame CAO Rijk, een project dat gericht is op de werkplek, met als doel een daling van de piekbezetting en besparen op vierkante meters.

Wouter Oosting: ‘Elk team is geen verzameling van individuen maar een collectief van sociale wezens, die behoefte hebben aan interactie en verbinding met anderen.'

CBRE: mensen naar kantoor verleiden én verplichten

Het huidige beleid rond hybride werken is sterk gericht op het individu. 'Het gaat voorbij aan het groepsbelang', zegt Wouter Oosting, executive director Workplace bij CBRE. 'Om serieuze organisatieschade te voorkomen is meer samenwerking en verbinding (belonging) noodzakelijk.' De kantooromgeving moet dit faciliteren. 'Op kantoor werken moet beter zijn dan thuis.'

Priscilla Kiemeney (|Vopak): ‘Ik hoop dat mensen het bijzonder inspirerend gaan ervaren, zichzelf kunnen zijn, dat ze écht de connectie met Vopak voelen en trots zijn om bij ons bedrijf te mogen werken.'

Vopak verbouwt hoofdkantoor (10.000 m2): 'Nieuwe werkomgeving zorgt...

Begin maart volgend jaar wordt de compleet vernieuwde werkomgeving van het hoofdkantoor van Vopak in Rotterdam in gebruik genomen. De nieuwe inrichting en het uitgebreide aanbod aan services moeten leiden tot een fijn kantoor, waar medewerkers graag komen, optimaal worden ondersteund in hun werk en zichzelf kunnen zijn. Een gesprek met Priscilla Kiemeney, Manager Facility NL over de veranderingen die worden doorgevoerd.

Caroline Dinkla (CAK:) 'Het kantoor moet een fijne omgeving zijn die iets toevoegt aan wat je op een dag wilt doen'

Caroline Dinkla (CAK): 'Je komt naar kantoor omdat je er wilt zijn,...

Ruim twee jaar geleden werd het kantoor van het CAK in Den Haag verbouwd tot een hybride werkomgeving. Van de 1.200 bureauwerkplekken bleven er 420 over. Voldoet de nieuwe werkomgeving aan de verwachtingen? En zijn er sindsdien nog aanpassingen doorgevoerd? Een terugblik met manager Facility & Hospitality Caroline Dinkla -Schilt.

17 Vragen en antwoorden over Facto Congres 2024 (19 september, Nieuwegein)

17 Vragen en antwoorden over Facto Congres 2024 (19 september,...

Op donderdag 19 september wordt in Nieuwegein voor de 17e keer het Facto Congres gehouden. De belangrijkste zaken op een rij rondom hét jaarlijkse FM-vakcongres in 17 vragen en antwoorden

7 manieren om storend geluid te verminderen in open kantoorruimtes

7 manieren om storend geluid te verminderen in open kantoorruimtes

Uit promotieonderzoek 'Beyond the coffee corner. Workplace design and social well-being' van Susanne Colenberg (TU Delft) blijkt dat grote open werkruimtes en veel achtergrondgeluid een negatief effect hebben op het welzijn van medewerkers. Gelukkig zijn er manieren om de akoestiek in deze ruimtes te verbeteren. Facto zet 7 oplossingen voor je op een rij.

Annette Sibma (Manager Facility Services ING), Alexander Stolze (Head of Wellbeing ING) en (schuin achter Annette Sibma) Elwin de Vink (Manager Business Development duurzame leefomgeving van Donker Groen) openden op 9 juli jl. gezamenlijk de tuin bij het ING-hoofdkantoor en maakten meteen gebruik van de Walk & Talk.

Nieuwe tuin (6.800 m2) bij ING-hoofdkantoor Amsterdam bevordert...

Begin juli werd de compleet vernieuwde tuin bij het ING-hoofdkantoor Cedar in Amsterdam-Zuidoost geopend. Het doel is tweeledig namelijk: medewerkers stimuleren om tijdens een werkdag meer te bewegen en naar buiten te gaan én het verbeteren van de biodiversiteit in de nabije omgeving.

Dit zijn de best gelezen artikelen van juli 2024

Dit zijn de best gelezen artikelen van juli 2024

Renovaties van kantoorpanden, toepassingen van nieuwe technologieën en verhalen over maatschappelijke ontwikkelingen bleken in juli dé onderwerpen in FM. Deze vijf best gelezen artikelen geven een inkijkje in hoe grote organisaties als Essent, PwC en gemeente Amsterdam omgaan met actuele uitdagingen op het gebied van huisvesting, verduurzaming en werkplekoptimalisatie.

Alles over Hybride Werken

Facto sprak de afgelopen maanden de facility managers, programmamanagers en directeuren FM & Vastgoed van 15 toporganisaties over de uitdagingen van hybride werken en de aanpassingen van het kantoor.

Waar liggen hun uitdagingen op het gebied van bezettingsgraad, catering, werkplek- en kantoorinrichting?

Facto Collectief

Krijg als afdeling onbeperkt toegang tot facto.nl

Krijg samen met jouw collega's onbeperkt toegang tot alle artikelen en Facto Magazine. Weet wat er speelt op het gebied van facility en facilitaire inkoop.

Facilitaire trends 2024

De rol van facility management verandert. Was die in het verleden hoofdzakelijk ondersteunend, ze wordt meer en meer leidend. Laat u inspireren door de visionaire blik van zeven facilitaire koplopers.