Sessies

Sessie 1: Kantoor als magneet: uitdagingen en ervaringen

 

De overgang naar hybride werken en de toename van thuiswerken brengt voor organisaties de nodige uitdagingen met zich mee. Ze willen hun werkomgeving aanpassen (of hebben daartoe al een aantal stappen gezet) omdat ze zien dat veel thuiswerken op langere termijn leidt tot minder verbondenheid, minder kennisdeling, een verwaterde bedrijfscultuur en een verminderde kans op innovatie.

 

Wat kun je doen om een aansprekende, duurzame, inspirerende en moderne werkomgeving met tal van voorzieningen te creëren, die ervoor zorgt dat medewerkers én jong talent graag naar kantoor komen om te werken en vooral ook om samen te werken? Leer van de ervaringen van drie toonaangevende organisaties die met dit vraagstuk aan de slag zijn geweest: Booking.com, Rabobank en Vattenfall.

 

Gespreksleider: Suzan Vink, Dagvoorzitter

 

 

 

 

 

Gespreksdeelnemers:

• Marnix Mali, Directeur Real Estate en Facilities Booking.com
• Jan Nieuweboer, HR Innovatiemanager en Lead voor 'Future of Work' bij Rabobank
• Laurine de Bruin, Directeur Real Estate & Facility Management bij Vattenfall NL

 


Sessie 2: Optimale workplace experience met data, algoritmes en AI (praktijkcase PwC)

 

De afdeling Facility Management van PwC (13 locaties in Nederland, circa 85.000 m², 4.200 werkplekken) heeft als doel een werkomgeving te realiseren waar medewerkers elkaar ontmoeten, inspireren, kennis delen en co-creëren. Om daar te komen wordt steeds meer gebruikt gemaakt van kunstmatige intelligentie en data.

 

Voorbeelden van toepassingen zijn onder meer het efficiënt gebruik van m² (meten kantoorgebruik en -bezetting e.d.), het bedrijfsrestaurant (o.a. voorkomen van waste, automatisch afrekenen), robotisering (intelligente robots die ook onder bureaus kunnen), gebouwtechnologie (digital twin, inspelen op koude en warmte van buitenaf, inspelen op netcongestie) en mobiliteit (inzicht in reistijden in relatie tot kantoorlocaties).

 

Wat zijn de ervaringen met de toepassing van moderne technologie in de werkomgeving bij PwC? Wat heeft het tot nu toe opgeleverd? Welke dashboards worden gebruikt? En welke plannen zijn er om in de nabije toekomst op basis van technologie de workplace experience verder te optimaliseren?

 

Sprekers:

  • Rob Klinkert, Senior-portfoliomanager FM bij PwC
  • Elise Runge, innovatiemanager bij PwC (namens ISS)
  • Maurice Tempel, Portfolio manager & Digital Accelerator bij PwC
  • Jasper Essing, partner bij Gfacility

 


Sessie 3: Is het kantoor te groot of de bezettingsgraad te laag? (rondetafelgesprek)

 

Medewerkers komen minder naar kantoor, maar als ze er zijn verwachten ze meer. Hoe om te gaan met de veranderende functie van het kantoor en hoe vangen we de grote verschillen op tussen de piek- en dalbezetting op kantoor? Gaan we vierkante meters afstoten of hebben we geloof in de comeback van het kantoor als de belangrijkste werkplek? En wat is werkbeleving waard, of: wat mag het kosten als er maar twee dagen gebruik wordt gemaakt van het kantoor?

 

Een spannend panelgesprek met best practices en dilemma’s uit de praktijk. Vanuit het perspectief van de facility manager, de vastgoed manager en de ontwikkelaar van kantoren. Wat vragen organisaties nu en wat kan de markt bieden? Over de optimale balans tussen werkbeleving, flexibiliteit en efficiëntie in vastgoed en de kantooromgeving. En hoe het kantoor écht een betekenisvolle plek wordt.

 

Een interactieve sessie over hoe organisaties als TNO en Achmea omgaan met deze vraagstukken inclusief de mogelijkheid om met elkaar en de sprekers in gesprek te gaan.

 

Gespreksleider: Harold Coenders, Chief Strategy Officer bij Colliers

Gespreksdeelnemers:

• Bart-Jan Lijnkamp, Eindverantwoordelijke voor Facilitair Bedrijf, Corporate Real Estate en Documentlogistiek bij Achmea
• Dick Plomp, Hoofd Corporate Real Estate bij TNO
• Luc Smits, Directeur LSI Real Estate
Amanda Siebrands, Hoofd Corporate Real Estate ING Nederland

 

 


Sessie 4: Zo realiseer je een gezonde, energieneutrale en maximaal flexibele werkomgeving (case Alliander) 

 

In 2023 nam Alliander haar nieuwe regiokantoor in Amsterdam Sloterdijk in gebruik. Westpoort, zoals de nieuwbouw is gaan heten, moest voldoen aan de duurzame ambities van zowel de gemeente als van Alliander. Een van de bijzonderheden is dat het pand bijna volledig uit hout is opgetrokken.

 

Ernst-Willem van Drumpt en Erik Roerdink vertellen openhartig over de uitdagingen die ze zijn tegengekomen bij het realiseren van dit bijzondere gebouw (kantoren, opleidingsfaciliteiten, werkplaatsen, opslag en testruimten, in totaal 21.000 m² voor 700 medewerkers). Ze besteden in hun presentatie aandacht aan onder meer de volgende vragen:

 

  • Welke uitdagingen kom je tegen als je een houten kantoorgebouw wilt realiseren?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van een houten kantoorgebouw?
  • Wat is gedaan om het pand zo duurzaam mogelijk te krijgen (o.a. energiegebruik, waterhuishouding, natuurinclusiviteit)?
  • Welke uitdagingen kom je tegen als je (voor de bouw én inrichting) zoveel mogelijk hergebruikte materialen wilt inzetten?
  • Wat zijn de belangrijkste kenmerken van het werkplek- en serviceconcept?
  • In welk opzicht draagt het nieuwe kantoor bij aan de gezondheid van de pandbewoners?
  • Hoe zijn de ideeën/wensen van werknemers van Alliander meegenomen in het ontwerp, zodat het pand ook aan hun wensen en behoeften voldoet?
  • Welke maatregelen zorgen ervoor dat het pand optimaal presteert als het gaat om flexibiliteit, schaalbaarheid en modulariteit?

 

Sprekers:

• Ernst-Willem van Drumpt, Manager Facilities bij Alliander
• Erik Roerdink, Architect/Partner bij De Zwa
rte Hond architecten

 

 

 

 

 



Sessie 5: Zó helpt gedragsverandering om je FM-doelen te halen

 

Als FM-verantwoordelijke werk je intensief samen met je leveranciers en partners om voor je gebouwgebruikers een prettige omgeving te realiseren. Tegelijkertijd hebben gebouwgebruikers met hun gedrag grote impact op de inspanningen en resultaten. Denk maar eens aan het achterlaten van afval. Dit kost FM tijd en geld (schoonmaak zal dit eerst moeten verwijderen) terwijl tussentijds ook de beleving van de gasten (studenten, medewerkers en overige bezoekers) van de ruimte minder wordt. Op welke manier kun je het gedrag van alle gasten van een gebouw beïnvloeden?

 

Aan de hand van de praktijkcase op de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) nemen - onder leiding van moderator Mieke Sprinkhuizen - drie experts je mee in de aanpak, praktische ervaringen én resultaten om ongewenst gedrag van gasten van een gebouw te veranderen in gewenst gedrag.

Prof dr Inge Merkelbach deelt haar kennis over gedrag en het onderzoek. Drs. Annemiek Kuijsten vertelt over de ambities van Real Estate & Facilities en hoe de gekozen aanpak hieraan bijdraagt. Daisy van den ouden deelt haar inzichten over de praktijkaanpak vanuit het schoonmaakbedrijf. Tijdens de sessie komen onder meer de volgende vragen komen aan bod:

 

  • Welke doelen wilde de EUR bereiken?
  • Hoe bepaal je een goed onderbouwde aanpak?
  • Wat betekent dit in de voorbereiding van de dienstverlener?
  • Wat zijn de tips, tricks en tegenvallers?
  • Welke resultaten zijn geboekt, en wat levert de aanpak op?

 

Gespreksdeelnemers:


Sessie 6: Met je eindgebruikers naar een inspirerend en passend werkplekconcept (praktijkcase Miro100) 

Deze sessie wordt enkel gegeven in sessieronde 3.

 

Technologiebedrijf Miro opent in december de deuren van haar nieuwe kantoor in Amsterdam genaamd Miro100 (10.500 m2). Een compleet nieuw werkplekconcept, ontwikkeld in nauwe samenwerking met eindgebruikers, moet ervoor zorgen dat de 900 medewerkers graag naar kantoor blijven komen om kennis te delen en samen te werken.

 

Daaf Serné en Wilco Poppelier vertellen over hun aanpak, delen hun ervaringen en gaan in op onder meer de volgende vragen:

 

  • Wat waren de redenen voor Miro om naar een nieuwe werkomgeving te verhuizen?
  • Welke stappen zijn gezet om te komen tot het werkplekconcept?
  • Wat zijn de belangrijkste kenmerken/elementen van het werkplekconcept?
  • Op welke manieren zijn de eindgebruikers betrokken bij het creëren van de nieuwe werkomgeving?
  • Wat waren de belangrijkste uitkomsten van de uitgevoerde workstyle-studie?
  • Waarom werkt Miro niet met persona's?
  • Hoe is Miro er in geslaagd om (zonder gebruik te maken vaneen omvangrijk RFP!) de meest passende architect te vinden?
  • Hoe zorgt het ontworpen werkplekconcept voor maximale flexibiliteit (bij veranderende klantwensen)?

 

Sprekers:

Daaf Serné, Global Head of Workplace bij Miro.
Wilco Poppelier, Global lead Workplace Strategy & Design bij Miro

 

 

 

 

 

 

 

 


Sessie 7: Generatie- en community management: wat is de rol van FM?

Deze sessie wordt enkel gegeven in sessieronde 1.

 

De werkomgeving van de toekomst ligt onder een vergrootglas. We werken vaker thuis en als we naar kantoor komen is dat vaak met een speciaal doel, zoals sparren met een projectgroep, het bijwonen van een teammeeting of het onderhouden van contact met collega's om onder andere visies en ideeën uit te wisselen.

 

Niet alleen de aard van het werk maar ook het kantoor en de medewerker veranderen. Facility managers denken niet alleen na over een werkomgeving die het beste uit de medewerker haalt, ze zijn op ook zoek naar manieren om medewerkers die naar kantoor komen met elkaar te verbinden. Het is een van de redenen waarom generatie- en community management steeds hoger op de agenda in organisaties komt te staan.

 

Van babyboomers tot Generatie Z. Vijf generaties werkenden. Elk opgegroeid in een eigen tijdzone en anders kijkend naar werk en samenleving. Hoe kan facility management, naast het creëren van een omgeving waarin medewerkers zich happy en verbonden voelen, waarde toevoegen als het gaat om generatie- en community management op de werkvloer?

 

In een ronde tafel-gesprek geven drie experts hun visie op generatie- en community management, delen ze hun ervaringen en gaan ze in op onder meer de volgende vragen:

 

  • Waarom zijn generatie- en community management relevante en actuele facilitaire thema’s?
  • Wat zijn de raakvlakken tussen beide aandachtsgebieden?
  • Welke impact kan FM maken binnen het thema generatie- en community management?
  • Hoe kan FM - samen met andere disciplines (bijv. HRM) - generatie- en community management vormgeven in een organisatie?
  • Wat zijn instrumenten die een facility manager kan inzetten om generatie- en community management vorm te geven?

 

Gespreksleider: Jaap Kloos, Senior-docent FM bij de Haagse Hogeschool

 

 

Gespreksdeelnemers:

  • Kim Jansen, sociaal psycholoog en generatie-expert en auteur van het boek 'Het Generatie-effect'
  • Rutger Veldman, vice-president GPS (Global Places & Services) EMEA bij Nike EMEA Headquarters, Hilversum (tot 1 augustus)
  • Charlotte Coomans, Workplace Experience Manager bij PwC

 


Sessie 8: Klimaatdoelen realiseren: hoe richt je de organisatie in?

 

De technische oplossingen om vastgoed te verduurzamen zijn er. Maar de vraag waar veel organisaties tegenaan lopen is: hoe organiseren we het? In de praktijk zetten we vol in op het vormgeven van een strategie, maar vergeten we de inrichting van de organisatie. Het gevolg? Klimaatdoelstellingen worden niet gerealiseerd.

 

Vanuit vijf organisatorische invalshoeken gaan we in op in hoeverre jouw organisatie in staat is om haar klimaatambities waar te maken. Het volwassenheidmodel geeft daarbij integraal inzicht in de opgave. De invalshoeken die aan de orde komen zijn: beleid, processen, besturing, informatiestromen en organisatiecultuur.

 

Een leerzame sessie met inzicht in de manier waarop het COA (77 locaties, circa 680.000 m² bvo) voor de verduurzaming van de huisvesting haar organisatie heeft ingericht. Welke uitdagingen kwam men daarbij tegen en wat zij de belangrijkste lessons learned? Tijdens de sessie is er ook de gelegenheid in quickscan in te vullen, zodat deelnemers direct een beeld hebben van de stand van zaken in hun eigen organisatie.

 

Sprekers:

 

 


Sessie 9: Zo realiseer je een zero waste werkomgeving (praktijkcase Nationale-Nederlanden)

 

In juni 2020 heeft Nationale-Nederlanden haar nieuwe strategie gelanceerd met daarin de doelstelling om uiterlijk in 2050 (in lijn met Klimaatakkoord Parijs), en zoveel eerder als mogelijk, naar netto-nul uitstoot van broeikasgassen te bewegen. Een van de onderwerpen waarop zij vanuit FM aan de slag gingen was afval, omdat daar in de afgelopen jaren grote stappen te zetten waren op het gebied van reductie.

 

In het voorjaar van 2024 werden de eerste 2 kantoorpanden van Nationale-Nederlanden zero waste gecertificeerd: Haagse Poort en Delftse Poort. Michelle Meier Mattern en Denise Heijers-Blommers nemen jullie mee in hun reis naar zero waste. Wat betekent Zero Waste? Hoe creëer je extra afvalstromen op kantoor? Hoe vergroot je het begrip over Zero Waste voor alle stakeholders? Tegen welke uitdagingen liepen ze aan? Welke lessen hebben ze geleerd? Welke resultaten zijn er geboekt, en wat levert deze zero waste-aanpak op?

 

Het keurmerk Zero Waste Certification is een onafhankelijk en erkend keurmerk voor een Zero Waste Office. Hiermee wordt inzicht gegeven aan jouw stakeholders dat de kwaliteit van het afvalbeleid voor jouw restafval vrije kantoor gestoeld is en dat alle afvalstromen die jouw kantoor verlaten grondstoffen zijn. Willem Sterkenburg neemt je mee in de verschillende stadia van bronscheiding op kantoren en hoe je een organisatie kunt veranderen die al jaren op een bepaalde manier werkt. In deze break-outsessie zet je de eerste stappen richting zero waste en doe je tijdens het wastelab praktische kennis op over lastige afvalstromen die vaak niet goed gescheiden worden.

 

Sprekers:

 

 


Sessie 10: Generaties in verbinding: Havercappu, zwarte koffie en de toekomst van werkgeluk

 

Stap binnen in de wereld van werkgeluk en ontdek hoe babyboomers, generatie X, Y en Z elkaar kunnen versterken op de werkvloer. In deze inspirerende sessie onthullen we de unieke kenmerken van elke generatie en onderzoeken we hoe hun tijdperk van opgroeien hun perceptie en gedrag beïnvloedt. We duiken dieper in het concept ‘werkgeluk’ en vragen ons af: is het echt zo persoonlijk, of zijn er universele waarheden? Ook het 'kantoor van de toekomst' wordt onder de loep genomen - is het werkelijk zo anders dan vroeger? Een sessie vol tips om verbinding, werkgeluk en een toekomstbestendige kantoorbeleving te creëren.

 

Laat je inspireren door Jordy en Estrella van Toor van FullCharge (een bureau gespecialiseerd in (werk)geluk, (mentale) gezondheid en intergenerationele samenwerking) en ontdek hoe de gemeente Amstelveen talent aan zich weet te binden door in te spelen op verschillende generaties en werkgeluk.

 

Sprekers:

 

 

Locatie

NBC Congrescentrum
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein

Vragen?

088 58 40 888
inschrijven@vmnmedia.nl

Partner worden?

Contactpersoon
Kevin Donders: kevindonders@vmnmedia.nl
06-51 68 27 23