Sessie 1: Kantoor als magneet: uitdagingen en ervaringen
De overgang naar hybride werken en de toename van thuiswerken brengt voor organisaties de nodige uitdagingen met zich mee. Ze willen hun werkomgeving aanpassen (of hebben daartoe al een aantal stappen gezet) omdat ze zien dat veel thuiswerken op langere termijn leidt tot minder verbondenheid, minder kennisdeling, een verwaterde bedrijfscultuur en een verminderde kans op innovatie.
Wat kun je doen om een aansprekende, duurzame, inspirerende en moderne werkomgeving met tal van voorzieningen te creëren, die ervoor zorgt dat medewerkers én jong talent graag naar kantoor komen om te werken en vooral ook om samen te werken? Leer van de ervaringen van drie toonaangevende organisaties die met dit vraagstuk aan de slag zijn geweest: Booking.com, Rabobank en Vattenfall.
Gespreksleider: Suzan Vink, Dagvoorzitter
|
Gespreksdeelnemers: • Marnix Mali, Directeur Real Estate en Facilities Booking.com
|
|
Sessie 2: Optimale workplace experience met data, algoritmes en AI (praktijkcase PwC)
De afdeling Facility Management van PwC (13 locaties in Nederland, circa 85.000 m², 4.200 werkplekken) heeft als doel een werkomgeving te realiseren waar medewerkers elkaar ontmoeten, inspireren, kennis delen en co-creëren. Om daar te komen wordt steeds meer gebruikt gemaakt van kunstmatige intelligentie en data.
Voorbeelden van toepassingen zijn onder meer het efficiënt gebruik van m² (meten kantoorgebruik en -bezetting e.d.), het bedrijfsrestaurant (o.a. voorkomen van waste, automatisch afrekenen), robotisering (intelligente robots die ook onder bureaus kunnen), gebouwtechnologie (digital twin, inspelen op koude en warmte van buitenaf, inspelen op netcongestie) en mobiliteit (inzicht in reistijden in relatie tot kantoorlocaties).
Wat zijn de ervaringen met de toepassing van moderne technologie in de werkomgeving bij PwC? Wat heeft het tot nu toe opgeleverd? Welke dashboards worden gebruikt? En welke plannen zijn er om in de nabije toekomst op basis van technologie de workplace experience verder te optimaliseren?
Sprekers:
|
|
Sessie 3: Is het kantoor te groot of de bezettingsgraad te laag? (rondetafelgesprek)
Medewerkers komen minder naar kantoor, maar als ze er zijn verwachten ze meer. Hoe om te gaan met de veranderende functie van het kantoor en hoe vangen we de grote verschillen op tussen de piek- en dalbezetting op kantoor? Gaan we vierkante meters afstoten of hebben we geloof in de comeback van het kantoor als de belangrijkste werkplek? En wat is werkbeleving waard, of: wat mag het kosten als er maar twee dagen gebruik wordt gemaakt van het kantoor?
Een spannend panelgesprek met best practices en dilemma’s uit de praktijk. Vanuit het perspectief van de facility manager, de vastgoed manager en de ontwikkelaar van kantoren. Wat vragen organisaties nu en wat kan de markt bieden? Over de optimale balans tussen werkbeleving, flexibiliteit en efficiëntie in vastgoed en de kantooromgeving. En hoe het kantoor écht een betekenisvolle plek wordt.
Een interactieve sessie over hoe organisaties als TNO en Achmea omgaan met deze vraagstukken inclusief de mogelijkheid om met elkaar en de sprekers in gesprek te gaan.
Gespreksleider: Harold Coenders, Chief Strategy Officer bij Colliers |
Gespreksdeelnemers: • Bart-Jan Lijnkamp, Eindverantwoordelijke voor Facilitair Bedrijf, Corporate Real Estate en Documentlogistiek bij Achmea
|
|
Sessie 4: Zo realiseer je een gezonde, energieneutrale en maximaal flexibele werkomgeving (case Alliander)
In 2023 nam Alliander haar nieuwe regiokantoor in Amsterdam Sloterdijk in gebruik. Westpoort, zoals de nieuwbouw is gaan heten, moest voldoen aan de duurzame ambities van zowel de gemeente als van Alliander. Een van de bijzonderheden is dat het pand bijna volledig uit hout is opgetrokken.
Ernst-Willem van Drumpt en Erik Roerdink vertellen openhartig over de uitdagingen die ze zijn tegengekomen bij het realiseren van dit bijzondere gebouw (kantoren, opleidingsfaciliteiten, werkplaatsen, opslag en testruimten, in totaal 21.000 m² voor 700 medewerkers). Ze besteden in hun presentatie aandacht aan onder meer de volgende vragen:
Sprekers: • Ernst-Willem van Drumpt, Manager Facilities bij Alliander
|
|
|
|
Sessie 6: Met je eindgebruikers naar een inspirerend en passend werkplekconcept (praktijkcase Miro100)Deze sessie wordt enkel gegeven in sessieronde 3.
Technologiebedrijf Miro opent in december de deuren van haar nieuwe kantoor in Amsterdam genaamd Miro100 (10.500 m2). Een compleet nieuw werkplekconcept, ontwikkeld in nauwe samenwerking met eindgebruikers, moet ervoor zorgen dat de 900 medewerkers graag naar kantoor blijven komen om kennis te delen en samen te werken.
Daaf Serné en Wilco Poppelier vertellen over hun aanpak, delen hun ervaringen en gaan in op onder meer de volgende vragen:
Sprekers: • Daaf Serné, Global Head of Workplace bij Miro.
|
Sessie 7: Generatie- en community management: wat is de rol van FM?Deze sessie wordt enkel gegeven in sessieronde 1.
De werkomgeving van de toekomst ligt onder een vergrootglas. We werken vaker thuis en als we naar kantoor komen is dat vaak met een speciaal doel, zoals sparren met een projectgroep, het bijwonen van een teammeeting of het onderhouden van contact met collega's om onder andere visies en ideeën uit te wisselen.
Niet alleen de aard van het werk maar ook het kantoor en de medewerker veranderen. Facility managers denken niet alleen na over een werkomgeving die het beste uit de medewerker haalt, ze zijn op ook zoek naar manieren om medewerkers die naar kantoor komen met elkaar te verbinden. Het is een van de redenen waarom generatie- en community management steeds hoger op de agenda in organisaties komt te staan.
Van babyboomers tot Generatie Z. Vijf generaties werkenden. Elk opgegroeid in een eigen tijdzone en anders kijkend naar werk en samenleving. Hoe kan facility management, naast het creëren van een omgeving waarin medewerkers zich happy en verbonden voelen, waarde toevoegen als het gaat om generatie- en community management op de werkvloer?
In een ronde tafel-gesprek geven drie experts hun visie op generatie- en community management, delen ze hun ervaringen en gaan ze in op onder meer de volgende vragen:
Gespreksleider: Jaap Kloos, Senior-docent FM bij de Haagse Hogeschool
Gespreksdeelnemers:
|
|
Sessie 8: Klimaatdoelen realiseren: hoe richt je de organisatie in?
|
Sessie 9: Zo realiseer je een zero waste werkomgeving (praktijkcase Nationale-Nederlanden)
In juni 2020 heeft Nationale-Nederlanden haar nieuwe strategie gelanceerd met daarin de doelstelling om uiterlijk in 2050 (in lijn met Klimaatakkoord Parijs), en zoveel eerder als mogelijk, naar netto-nul uitstoot van broeikasgassen te bewegen. Een van de onderwerpen waarop zij vanuit FM aan de slag gingen was afval, omdat daar in de afgelopen jaren grote stappen te zetten waren op het gebied van reductie.
In het voorjaar van 2024 werden de eerste 2 kantoorpanden van Nationale-Nederlanden zero waste gecertificeerd: Haagse Poort en Delftse Poort. Michelle Meier Mattern en Denise Heijers-Blommers nemen jullie mee in hun reis naar zero waste. Wat betekent Zero Waste? Hoe creëer je extra afvalstromen op kantoor? Hoe vergroot je het begrip over Zero Waste voor alle stakeholders? Tegen welke uitdagingen liepen ze aan? Welke lessen hebben ze geleerd? Welke resultaten zijn er geboekt, en wat levert deze zero waste-aanpak op?
Het keurmerk Zero Waste Certification is een onafhankelijk en erkend keurmerk voor een Zero Waste Office. Hiermee wordt inzicht gegeven aan jouw stakeholders dat de kwaliteit van het afvalbeleid voor jouw restafval vrije kantoor gestoeld is en dat alle afvalstromen die jouw kantoor verlaten grondstoffen zijn. Willem Sterkenburg neemt je mee in de verschillende stadia van bronscheiding op kantoren en hoe je een organisatie kunt veranderen die al jaren op een bepaalde manier werkt. In deze break-outsessie zet je de eerste stappen richting zero waste en doe je tijdens het wastelab praktische kennis op over lastige afvalstromen die vaak niet goed gescheiden worden.
Sprekers:
Sessie 10: Generaties in verbinding: Havercappu, zwarte koffie en de toekomst van werkgeluk
Stap binnen in de wereld van werkgeluk en ontdek hoe babyboomers, generatie X, Y en Z elkaar kunnen versterken op de werkvloer. In deze inspirerende sessie onthullen we de unieke kenmerken van elke generatie en onderzoeken we hoe hun tijdperk van opgroeien hun perceptie en gedrag beïnvloedt. We duiken dieper in het concept ‘werkgeluk’ en vragen ons af: is het echt zo persoonlijk, of zijn er universele waarheden? Ook het 'kantoor van de toekomst' wordt onder de loep genomen - is het werkelijk zo anders dan vroeger? Een sessie vol tips om verbinding, werkgeluk en een toekomstbestendige kantoorbeleving te creëren.
Laat je inspireren door Jordy en Estrella van Toor van FullCharge (een bureau gespecialiseerd in (werk)geluk, (mentale) gezondheid en intergenerationele samenwerking) en ontdek hoe de gemeente Amstelveen talent aan zich weet te binden door in te spelen op verschillende generaties en werkgeluk.
Sprekers:
|
LocatieNBC Congrescentrum |
Vragen?088 58 40 888 |
Partner worden?Contactpersoon |