De overtuiging groeit dat het goed managen van facilitaire contracten en hun leveranciers een organisatie geld en kwaliteit oplevert. Maar waarom is contract- en leveranciersmanagement dan nog niet in alle organisaties hot?
In een artikel (verschenen in Facto magazine nr. 7-8/juli-augustus 2018) beschrijven Kim op ‘t Hoog en Malissa van Rijn, consultants bij Significant de toegevoegde waarde en voordelen van goed contract- en leveranciersmanagement aan de hand van een koffiecontract.
Wat is de definitie van contract- en leveranciersmanagement?
Wie even op Google zoekt, komt al snel de nodige omschrijvingen tegen, elk met verschillende accenten.
Waar het in de praktijk om draait, is het vergroten van de ‘compliance zone’, oftewel: het inventariseren van de (contract)behoeftes, het contracteren van de behoeftes en het volgens contract laten leveren van deze behoeftes.
En wellicht nog belangrijker, het goed managen van je leveranciersbestand, het proces in de leveranciersketen en natuurlijk het maximaliseren van de waarde (niet alleen de prestaties) van de leveranciers voor de organisatie.
Drie stappen
Maar hoe doe je dit? In hoofdlijnen komt het neer op het doorlopen van de volgende drie stappen:
- Richten: Het classificeren van je contracten
- Inrichten: Het kwalificeren van leveranciers
- Verrichten: Het continu verbeteren van dienstverlening en producten
Deze stappen worden in het artikel nader besproken en toegelicht.
Gratis download nu beschikbaar!
Het artikel (pdf. 3 pag.) is nu als gratis download beschikbaar.
Klik op de rode downloadbutton hieronder om het artikel te downloaden.
Lees ook:
Contractmanagement catering: 10 aandachtspunten
11 taken van de contractmanager
DNB introduceert cyclus voor contract- en leveranciersmanagement