Uit de antwoorden blijkt dat de specialisten veelal op één lijn zitten. Zo is gezonde catering een goed hulpmiddel om te zorgen voor vitale medewerkers, is plantaardig eten een trend die in 2025 nog meer zichtbaar wordt en is het belangrijk dat een cateringconcept past bij de doelen en/of waarden van een organisatie. “Een succesvol cateringconcept is niet inwisselbaar met de cateringvoorziening bij de buurman, maar is ontwikkeld vanuit een visie en waar je met de organisatie naar toe wilt”, stelt Wim van der Meer, eigenaar van Sense FM.
Focus op de gast
Ook een goede samenwerking tussen opdrachtgever en cateraar is een belangrijke factor voor succes. “Samenwerking en verbinding zoeken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is het allerbelangrijkste”, zo geeft Maarten Schenkelaars van de Haagse Hogeschool aan. Maar de focus moet ook op de gasten liggen en bij gastvrijheid gaat het om een totaalbeleving. “Het is de totaalbeleving die staat of valt met de inzet van de cateringmedewerkers. Zij zorgen ervoor dat gasten zich welkom voelen en met plezier terugkomen”, aldus Michel du Crocq van ISS Facility Services.
Plantaardig eten
In 2025 letten steeds meer mensen op hun voeding en eten ze meer vega(n), verwachten onder andere Susan Verheijen van Sodexo en Violette Krouwel, Adviseur bij VFM Facility Experts. Zij vertelt: “Het aantal mensen dat bewust bezig is met voeding en vegetarische, veganistische of andere keuzes maakt, neemt toe.”
Ook Gemeente Utrecht speelt in op de gezonde behoeftes: “De minder gezonde keuzes zijn er wel, maar minder in het zicht”, vertelt Sanne van Meegdenburg. Jan-Willem de Bruijn van We Canteen verwacht dat slechts een fractie van de catering dierlijk zal zijn in 2025. Berend van der Sloot (NIBC Bank) geeft daarentegen aan dat hij de boterham met kaas en de kroket niet ziet verdwijnen.
Meer algemeen zien Mariëlle Hintzen en Anna Casemier van HTC Advies dat bedrijfsrestaurants zich ontwikkelen tot hippe en multifunctionele ontmoetingsplekken. “De cateraar die zich creatief genoeg weet op te stellen om al die veranderingen te kunnen managen zal succesvol zijn en blijven”, stelt John van de Bunt,commercieel directeur bij Appèl.