Opleiding:
HBO Facility Management bij Hogeschool Utrecht
Als je jezelf vergelijkt met wie je was toen je startte met je opleiding, wat is er dan veranderd?
Toen ik startte met mijn opleiding was ik meer verlegen. Nu ik een aantal jaar verder ben en ervaring heb opgedaan op de werkvloer, sta ik steviger in het vak en durf ik mij meer uit te spreken en mijn eigen visie kenbaar te maken.
Mijn werk bestaat uit:
De afdeling Facility Management richt zich op fleetmanagement, vastgoed & huisvesting en services & supplies (facilitaire diensten en middelen). We werken op basis van regie waarbij ieder zijn eigen portefeuille met productgroepen heeft, maar waar we bij grote projecten ook als team nauw samenwerken.
Ik ben verantwoordelijk voor onder andere afvalverwerking, bedrijfskleding, drukwerk, hotelovernachtingen en schoonmaak. Daarnaast stuur ik de facilitair coördinator en receptie op ons hoofdkantoor in Hoevelaken aan.
Waarom heb je voor Facility Management gekozen?
Ik ben oorspronkelijk opgeleid als hotelondernemer/manager, maar ik raakte geïnteresseerd in hoe je de hospitality uit die sector kunt vertalen naar het bedrijfsleven. Ik ben daarom Facility Management gaan doen en heb een passie ontwikkeld voor die vertaling. Op de achtergrond wil ik het facilitaire proces zo optimaal mogelijk inrichten zodat anderen met plezier hun werk kunnen doen, net zoals de gasten in een hotel dankzij optimale gastvrijheid van hun verblijf kunnen genieten.
Wat is voor jou in je werk in de huidige coronatijd de grootste uitdaging?
De uitdaging zit nu in het inzichtelijk krijgen van de nieuwe behoefte van de eindgebruiker, op het moment dat we allemaal weer naar kantoor mogen. Werken op een kantoor heeft door de coronacrisis echt een andere functie gekregen, dus dat krijgt straks impact op ons huisvestings- en vastgoedbeleid en hoe wij daar als afdeling in kunnen adviseren/ondersteunen.
>> Lees ook: 'Corona is niet het einde van de kantorenmarkt'
Belangrijkste FM-trend?
Op strategisch niveau draagvlak creëren voor facility management en inzichtelijk maken wat de toegevoegde waarde van facility management is en kan zijn. Dat strategische draagvlak is echt nodig in het opzetten van een passend huisvestings- en vastgoedbeleid voor de komende jaren. Maar ook het verder ontwikkelen van duurzaamheid en circulariteit krijgt steeds meer strategische aandacht. Tevens onderzoeken we in samenwerking met het Unica Innovation Center en onze onze voorkeursleverancier voor schoonmaak, Schoonster, de toegevoegde waarde van het gebruik van sensoren. We verdiepen ons onder andere in de mogelijkheden en het besparingspotentieel van het gebruik van sensoren binnen schoonmaakwerkzaamheden.
Uit eigen interesse verdiep ik mijzelf ook graag in het toepassen van relevante aspecten uit omgevingspsychologie. Ik ben er van overtuigd dat we daarin ook vanuit facilitair oogpunt kunnen inspelen op medewerkersbeleving en middels de juiste concepten ondersteunend kunnen zijn aan medewerkerstevredenheid.
Over 5 jaar…
Sta ik hopelijk nog net zo gelukkig in het leven en mijn werk als nu. Unica is een bedrijf dat volop in ontwikkeling is en mij daardoor onwijs blijft boeien en uitdagen. Ik kan hier zowel het inkoopaspect als het managementaspect de komende jaren verder ontwikkelen, met als doel om over een jaar of vijf bijvoorbeeld een functie als facilitair manager te bekleden.
Grootste verbazing tot nu toe?
Het verandervermogen van de mens in het afgelopen jaar. Ineens is en kan alles digitaal, is de functie van het kantoor aan het veranderen en delen we ons werk- en privéleven nog flexibeler in. Ik verwacht dat deze nieuwe insteek veel effect zal hebben op de facilitaire zienswijze binnen bedrijven.
Grootste succes tot nu toe?
Het vernieuwen van de facilitaire strategie met onze afdeling. We hebben de kern van de afdeling op een soortgelijke wijze ingericht als de procurement afdeling. Dit heeft veel structuur en duidelijkheid gegeven en een stabiele basis gelegd voor operational excellence binnen de secundaire inkoop. Daarmee zijn we naast een inkoop- en regiefunctie als afdeling klaar voor verdere uitbreiding van onze dienstverlening. Zeker door corona zal in de toekomst de behoefte aan het adaptieve aspect binnen facilitair management groeien. Wellicht wordt dat het volgende succes voor onze afdeling.
>> Lees ook: Is de adaptieve FM-organisatie de toekomst na regie?
Wie is jouw grootste inspiratiebron en waarom?
Ik heb niet zozeer één inspiratiebron, maar haal inspiratie uit verschillende mensen en bronnen. Het is misschien een cliché, maar ik probeer te leren van elke nieuwe ervaring.
Wat zou je graag beter kunnen?
Ik zou wel wat meer tijd mogen nemen voor een adempauze. Ik gun mezelf soms niet de ruimte om even af te schakelen, maar ga direct door naar een volgende klus. Af en toe wat meer tijd nemen om op adem te komen, zou mijn energiepeil wat meer in balans brengen.
Welk managementboek raad je aan en waarom?
'Authentiek leiderschap' van Bas Blekkingh. Tijdens de minor van mijn studie heb ik dit boek gekregen en heb er nog altijd baat bij. Het is niet alleen verhelderend voor jezelf en de definitie voor jouw rol als medewerker/leidinggevende, maar ook in de samenwerking met anderen op de werkvloer.
Lees ook:
> Rising Stars: een overzicht van de eerste helft van 2020
> Dit zijn dé succesfactoren van een facilitaire regieorganisatie
> "Je kunt pas echt van meerwaarde zijn, als je de vraag achter de vraag goed begrijpt"