De toekomst van de flexibele facility manager

De toekomst van de flexibele facility manager

Wat is de toekomst van het kantoor in Nederland? Deze vraag staat centraal in een onderzoek dat facilitair dienstverlener NORNORM samen met Masspredict heeft uitgevoerd. "We hebben veel geleerd, maar we zagen vooral al snel dat velen over flexibiliteit nadenken." Drie aandachtspunten voor de flexibele facilty manager.

Dat velen over flexibiliteit denken, is niet verbazingwekkend. Uit een recent rapport van Ernst & Young blijkt dat vier van de top tien redenen waarom millennials hun baan opzeggen, gerelateerd zijn aan een gebrek aan flexibiliteit in de manier waarop en waar ze kunnen werken. Hierbij moet worden bedacht dat millennials in 2025 75% van het wereldwijde personeelsbestand uitmaken. Flexibiliteit wordt nu een dringende kwestie, niet alleen voor de manier waarop we werken, maar ook waar we werken.

Lees het volledige rapport van NORNORM.

Flexibiliteit mag dan wel hoog op de agenda staan, maar wat betekent het werkelijk in de praktijk? Hoe zal de werkplek veranderen, zodat deze in het tijdperk na COVID-19 nog relevant blijft?

De belangrijkste vraag is wat de toekomst van een flexibele facility manager zal zijn, nu kantoren steeds meer aanpasbaar worden.

De flexibele facility manager: drie aandachtspunten

Als facility manager weet je dat flexibiliteit en de noodzaak tot aanpassen al in het DNA van het vak is verweven. Door het in goede banen leiden van voortdurend wijzigende verwachtingen, het doorlopend oplossen van problemen en het vervullen van een voortrekkersrol in een snel evoluerende kantorenbranche, hoeven de facility managers zelf niet flexibeler te worden … de werkruimten moeten een inhaalslag maken.

Voor de doorsnee facility manager bestaat de nieuwe status quo uit het maximaliseren van de potentie van de ruimte door een geoptimaliseerd ontwerp en flexibele ruimtelijke indelingen, zodat aan de wijzigende behoeften van de mensen wordt voldaan.

Hoe trek je voordeel uit voortdurende verandering? Drie aandachtspunten op een rij:

1. Flexibele dienstverlening

Terugkerend onderhoud, reparaties, kantoren die herontworpen moeten worden voor uitbreiding of voor inkrimping, als elk van deze veranderingen het inschakelen van nieuwe aannemers, dienstverleners of partners met zich meebrengt, dan wordt verandering arbeidsintensief, langdurig en kostbaar. Selecteer dienstverleners die dit allemaal voortdurend kunnen doen, zich aan alle noodzakelijke wijzigingen direct aanpassen en er bovenop zitten.

2. Sensortechnologie

Rust de werkruimte uit met technologie die doorgeeft welke veranderingen nodig zijn, voordat je er ook maar aan gedacht hebt. De opkomst van sensortechnologie in het kantoorontwerp is goed beschreven (in 2015 schatte McKinsey dat de markt van het internet der dingen (IoT) in 2025 $ 11,1 biljoen groot zou zijn), maar het wordt in het gebruikelijke kantoorontwerp nog steeds niet als de norm beschouwd. De sensortechnologie kan vastleggen hoe een ruimte wordt gebruikt en waardevolle gegevens verzamelen over hoe een kantoor kan of zou moeten worden geoptimaliseerd.

Met deze technologie kun je bovendien de luchtkwaliteit van vergaderzalen bewaken om de gezondheid van medewerkers te waarborgen, relevantere voorzorgsmaatregelen tegen COVID‑19 mogelijk maken. En je kunt het gebruik en ‘hotspots’ van kantoren volgen als basis voor toekomstige ontwerpwijzigingen.

3. Voorspelbare budgetten

Besteed je budget aan uitgaven die constant blijven. In plaats van het sporadisch investeren van grote sommen geld en dan tussendoor onvoorziene kosten te moeten verantwoorden, kunnen op abonnementen gebaseerde diensten een bruikbaar alternatief zijn voor regelmatig terugkerende diensten en voorspelbare, maandelijkse budgetkosten.

Dit artikel is gesponsord door NORNORM.

Laurine de Bruin (Vattenfall), Marnix Mali (Booking) en Jan Nieuweboer (Rabobank) tijdens het Facto Congres 2024.

Zo maken Rabobank, Vattenfall en Booking van het kantoor een...

Wat maakt dat medewerkers graag naar kantoor komen? Rabobank, Vattenfall en Booking ontdekten drie sleutels tot succes: activity based werkplekken, spontane ontmoetingen en ruimte voor ontspanning. In drie video-interviews vertellen de organisaties hoe ze het kantoor een magneet maken voor medewerkers.

‘Met de filosofie ‘Elk WorkLife moment telt’, willen we het bewustzijn vergroten over het belang van een goed georganiseerde, comfortabele werkplek.’

Fellowes: praktische oplossingen voor comfortabele en productieve...

Fellowes heeft een nieuwe Europese campagne gelanceerd, waarin de WorkLife Coach centraal staat. Dit merkpersonage vertegenwoordigt een frisse benadering van werkplekinrichting, met als doel het verbeteren van werkplekken in heel Europa. De WorkLife Coach biedt praktisch advies en ondersteuning om de werkomgeving efficiënter, comfortabeler en productiever te maken.

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer werkplezier

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer...

Werken op daldagen leidt tot verbeterde interactie op kantoor en duurzaam gebruik van het pand. Dit blijkt uit de recente pilot Duurzame CAO Rijk, een project dat gericht is op de werkplek, met als doel een daling van de piekbezetting en besparen op vierkante meters.

Wouter Oosting: ‘Elk team is geen verzameling van individuen maar een collectief van sociale wezens, die behoefte hebben aan interactie en verbinding met anderen.'

CBRE: mensen naar kantoor verleiden én verplichten

Het huidige beleid rond hybride werken is sterk gericht op het individu. 'Het gaat voorbij aan het groepsbelang', zegt Wouter Oosting, executive director Workplace bij CBRE. 'Om serieuze organisatieschade te voorkomen is meer samenwerking en verbinding (belonging) noodzakelijk.' De kantooromgeving moet dit faciliteren. 'Op kantoor werken moet beter zijn dan thuis.'