Gesponsord

'Samen transformeren naar een vitale werkomgeving'

'Samen transformeren naar een vitale werkomgeving'
Alexander Klaver: "Om thuiswerkers optimaal te faciliteren, werken we aan de oprichting van een platform voor thuiswerkservices."

De werkomgeving transformeert en 'Vital Spaces' is het antwoord van Sodexo daarop. Zowel op kantoor als thuis en elders wil de facilitaire dienstverlener voorzien in de individuele behoeftes van mensen. En wel op een duurzame en sociaal verantwoorde manier. Hoge ambities, waarvoor Sodexo een beroep doet op klanten, ketenpartners én andere dienstverleners.

“Ons pakket omvat 44 facilitaire services”, zegt Alexander Klaver, Director of Service Operations bij Sodexo Nederland. “Dat pakket willen we uitbreiden. Zodat we samen met partners ecosystemen bouwen die de werkende mens optimaal faciliteren. En daarbij houden we vier trends scherp voor ogen, die ons inziens belangrijk zijn voor organisaties en facilitair professionals.”

De werkplek van morgen is overal

Het verlangen naar flexibilisering en meer balans tussen werk en privé bestond al. “COVID-19 heeft het op een kookpunt gebracht. En het lijkt erop dat we nog wel even in deze achtbaan zitten. We gaan in elk geval niet meer terug naar het oude. De verwachting is dat de verhouding werk op kantoor of elders zich gaat bewegen naar gemiddeld 60/40.”

Tegelijkertijd verandert de functie van kantoor. “Het worden ontmoetingsplaatsen, met andere inrichtingen en oplossingen om mensen te faciliteren bij hun activiteiten.” Een gevolg van die beweging is volgens Klaver dat er per saldo vierkante meters vrijvallen. “Organisaties kunnen deze ruimtes teruggeven aan de markt of herinrichten en verhuren als co-working places voor toeleveranciers of start-ups. Zo organiseer je de nodige wendbaarheid dicht bij huis en houd je de gewenste flexibiliteit in huisvestingscapaciteit. Wij verwachten veel beweging in de bezetting en de herinrichting van kantoorpanden.”

Fysieke en mentale gezondheid

Thuiswerken gaat van vrijblijvend naar een structurele faciliteit. Werkgevers onderkennen dat, zo laat een onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zien: 40% wil investeren in betere voorzieningen voor thuiswerken. Hier liggen kansen voor ‘Facilitair Nederland’ om het werkterrein uit te breiden naar de werkomgeving thuis.

“Eén op de zeven Nederlanders kampt met burnout-klachten. En thuiswerken werkt niet per definitie stressverlagend”, stelt Klaver. Om thuiswerkers optimaal te faciliteren, werkt Sodexo aan de oprichting van een ‘platform voor thuiswerkservices’. Meerdere partners kunnen via dat platform allerlei uiteenlopende diensten aanbieden. Het gaat niet alleen om de inrichting van een ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek, maar ook om praktische diensten als een oppas, Wifi-optimalisatie, CO2- of brandmelders en attentiepakketten.

“We zijn met sociale partners in gesprek over de vraag hoe wij thuiswerken voor medewerkers het beste kunnen faciliteren”, vervolgt hij. “Met dit platform bieden we werkgevers meer zekerheid dat medewerkers een gezonde thuiswerkplek hebben.”

Dit artikel is gesponsord door Sodexo. Lees het gehele artikel in het digimagazine Faciltaire Trends 2022.

Sietze de Vries, Category Manager Facilitair en (rechts) Maarten van den Bergh, Manager Supply Chain Services bij Stedin.
Werkplek

Stedin op weg naar een 100% functionele werkomgeving

Kantoren herinrichten zodat ze meer geschikt zijn voor ontmoeten en samenwerken, de Triple Excellence Pyramide inzetten als strategisch stuurinstrument, meer gebruik maken van facilitaire data en zorgen voor flexibiliteit en adaptiviteit. Het zijn belangrijk onderdelen van de strategie van de afdeling Facilities van Stedin om te komen tot een 100 procent functionele werkomgeving. Manager Supply Chain Services Maarten van den Bergh en Category Manager Facilitair Sietze de Vries geven inzicht in de achtergronden en de aanpak.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplek

Gesponsord Nespresso kantoorbeleving: premium koffie als gespreksopener

Nederland is wereldwijd koploper in thuiswerken. De Nederlandse werknemer moet meer en meer worden verleid richting kantoor. Koffie is een essentieel onderdeel in de aantrekkingskracht van de centrale werkomgeving. Sterker nog, variatie in smaken en typen koffie brengt collegiale gesprekken versneld op gang.

Eric de Wit, business manager bij HEYDAY Consultancy en Petra de West, business manager bij HEYDAY Hospitality.Gesponsord
Gesponsord
Werkplek

Gesponsord HEYDAY: een natuurlijke werk­omgeving voor alle generaties

Facility management is steeds meer gericht op het creëren van een belevings- en gebruikersgerichte werkomgeving, ruimtes die mensen graag willen gebruiken. Volgens HEYDAY zijn er twee aspecten om rekening mee te houden: een natuurlijke werkomgeving (biophilic design) en een mix waarin vier generaties kunnen gedijen.

Reinier Nederhoed, commercieel directeur bij Alvero Kantoormeubelverhuur: 'De behoefte aan flexibiliteit gaat verder dan alleen de korte of de lange termijn; het wordt integraal onderdeel van de werkomgeving.’Gesponsord
Gesponsord
Werkplek

Gesponsord Alvero: 'Extreme flexibiliteit gevraagd bij inrichting van...

De voorspelbaarheid van de wereld is in hoog tempo afgenomen en dat heeft effect op de inrichting van de werkomgeving. Dat is allang geen langjarenplan meer. 'Nee, de gevraagde flexibiliteit is enorm hoog geworden.' Die constatering doet Reinier Nederhoed. 'En het einde van die flexibiliteit is niet in zicht', zo koppelt hij er direct een voorspelling aan vast.