Deze vragen staan centraal in een sessie met Daaf Serné, Thomas Zwart en Jan Willem van de Sande tijdens het Facto Congres op 15 september a.s. in NBC Nieuwegein.
- Daaf Serné is Global Head of Workplace bij Miro.
- Thomas Zwart is CEO bij Capital C.
- Jan Willem van de Sande is partner bij Powerplant.
>> Nieuw hoofdkantoor van Miro als Living Lab
Serné heeft begin van dit jaar het nieuwe hoofdkantoor van Miro in Amsterdam geopend. Hij ziet de werkomgeving als een Living Lab. Op basis van continue feedback van gebruikers en met meubilair dat niet is gekocht maar gehuurd (furniture as a service) kan de organisatie de werkomgeving snel aanpassen aan de veranderende behoeften van medewerkers en teams.
>> Capital C: succesvol mixed use-kantoor voor de creatieve en mediasector in Amsterdam
Zwart is een van de drijvende krachten achter Capital C, het mixed use-kantoor voor de creatieve en mediasector in Amsterdam gevestigd in de oude Diamantbeurs en inmiddels na een grootschalige verbouwing uitgegroeid voor een hotspot waar mensen graag komen om te werken, samen te werken, te brainstormen.
>> Powerplant: ontwikkelaar van hospitality- en werkconcepten
Van de Sande is mede-eigenaar van Powerplant (voorheen enbiun). Een bureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van hospitality- en werkconcepten. Concepten waaraan hij heeft meegewerkt zijn onder meer de circulaire Plaza (13.000 m2) bij PwC Amsterdam, HNK en het hospitalityconcept bij Guerrilla Games.
De werkomgeving aantrekkelijk maken, hoe doe je dat?
Veel FM'ers zoeken naar manieren om de werkomgeving zo aantrekkelijk mogelijk te maken waardoor medewerkers daar juist graag én vaker willen komen.
Het moeten vooral plekken zijn waar mensen op natuurlijke wijze meer energie van krijgen, waar ze als vanzelf naartoe terug willen keren, waar ze steeds ervaren dat samenzijn met collega's én met anderen echte meerwaarde oplevert, voor hen, voor het team en natuurlijk ook voor de organisatie!
Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat de werkomgeving echt een ‘place to be’ wordt?
Interactief: laat je inspireren en praat mee
In de sessie, die wordt geleid door dagvoorzitter Suzan Vink, vertellen Serné, Zwart en Van de Sande vanuit hun eigen invalshoek en op basis van bewezen workplace-concepten hoe ze dat gedaan hebben voor hun organisatie cq voor klanten.
De sessie is interactief, met ruime gelegenheid om met Serné, Zwart en Van de Sande en met elkaar in gesrek te gaan.
Programma Facto Congres op 15-9 a.s.
Op het congresprogramma, met de energieke Suzan Vink-Opstal als dagvoorzitter, staan dit jaar onder meer de volgende presentaties/sessies:
PLENAIR
- De magie van veranderen, plenaire presentatie door dr. Danielle Braun
- Maak de ander beter, plenaire afsluiting door acteur Loek Peters
KEUZESESSIES
- Op weg naar een Paris Proof-kantoor, zo doet a.s.r. dat (door Hoofd Facility Marco Meetz en adviseurs duurzaamheid Justus Beijk van a.s.r.)
- Renovatie kantoor De Nederlandsche Bank: Van Burcht naar Buitenhof (door Wikke Repko, Manager afdeling Frontoffice & Deliverymanagement bij De Nederlandsche Bank)
- Datadriven Workspace bij Booking.com (door Stan Ottevanger, Senior Project Manager Real Estate & Workspace Services en Marc van den Helder, Program Manager Real Estate & Workspace Services Booking.com)
- Hybride werken: wat werkt wel en wat niet? (ronde tafel o.l.v. Jaap Kloos (Haagse Hogeschool) met Maurice Verwer, directeur Facility Management bij PwC, Ingrid van Rossum, Head of FM NL bij Nationale-Nederlanden en Martine Atzema, Afdelingsmanager Human Facility Management bij ProRail
- Het kantoor als ‘place to be’. Met onder andere Daaf Serné, Global Head of Workplace bij Miro, Thomas Zwart, CEO bij Capital C en Jan Willem van de Sande, partner bij Powerplant.
- Circulair inkopen bij PwC: een compleet andere manier van werken (door Rob Klinkert, senior-portfoliomanager FM en Jeroen Ensie, senior-manager procurement bij PwC).
- IFM als gamechanger in de hybride werkomgeving (door Guido Meijer, Global Head of Real Estate Operations bij Philips en Dirk Raket, EMEA Account Director bij JLL).
- Koffie met maximale impact: case aanbesteding warme/koude dranken DJI/IND (door Angelique Cooijmans, productmanager Facilitair Bedrijf bij DJI/ Ministerie Justitie en Veiligheid en George Schoof, CCO bij MAAS International).
- Meetbare milieu-impact: met moed, geduld en samenwerking (case NHL Stenden Hogeschool). Door Mathijs Rutten, Directeur Campus & Facility Management NHL Stenden Hogeschool, Victoria Snouck Hurgronje, aanjager duurzaamheid FM NHL Stenden en Kos Fourkiotis, Manager Innovatie bij CSU.
- Strategische samenwerking: een kwestie van verbinden en loslaten (case BAM Concernhuisvesting). Door Miriam Brakband, leveranciersmanager bij BAM Concernhuisvesting, Peter van der Tas, manager Klant & Projecten bij BAM Concernhuisvesting en Froukje Terpstra, adviseur FM bij TwynstraGudde.
Meer weten over het Facto Congres 2022?
>> Bezoek dan de speciale congreswebsite.