In april tekende het CBS nog 5 faillissementen op. Maar telde er slechts 1, terwijl februari met 6 en januari met 8 weer hoger scoorden. Over heel 2019 gingen in deze categorie 70 bedrijven op de fles.
Omzetdaling, maar ook extra omzet
Over het algemeen geldt dat schoonmaakbedrijven aan de ene kant (evenementen, horeca) een enorme omzetdaling kennen als gevolg van de coronacrisis. Aan de andere kant is er juist meer vraag naar hygiëneoplossingen. Denk aan desinfectiezuilen, extra schoonmaakrondes of het desinfecteren van een heel pand.
Lees ook: Marktonderzoek schoonmaakbranche: Uitstekend 2019, maar corona zorgt voor onvoorspelbaar 2020
Ondernemersvertrouwen in schoonmaak neemt toe
Onlangs liet het CBS ook weten dat het ondernemersvertrouwen in de schoonmaak is toegenomen. In de enquete over ondernemersvertrouwen stelt het CBS als eerste vraag ‘hoe lang verwacht u in de huidige economische situatie de continuïteit van uw bedrijf te kunnen handhaven?’ Daar geven de ondernemers in merendeel (49,6 procent) aan twaalf maanden of langer. 15,3 procent zegt 6 tot en met 11 maanden. 13,7 procent geeft het antwoord 3 tot en met 5 maanden.
Wat is een SBI?
SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling en geeft aan wat de hoofd- en de nevenactiviteiten van een bedrijf zijn. De SBI-code bestaat uit 4 of 5 cijfers. Met welke codes uw bedrijf op 15 maart 2020 stond ingeschreven in het Handelsregister van KVK is leidend. Het CBS hanteert 81 als code voor de categorie schoonmaakbedrijven, hoveniers en dergelijke.
Lees ook