"Als alleen gevraagd wordt naar de kiloprijs staan we 1-0 achter"

"Als alleen gevraagd wordt naar de kiloprijs staan we 1-0 achter"

Hoe kun je je als leverancier en producent van onder andere reinigingsmiddelen onderscheiden? Volgens Johannes Stalenburg, directeur van Ecolab Nederland, draait het eigenlijk maar om één ding, namelijk waarde toevoegen voor de klant.Volg Service Management op LinkedIn:

En hoe voeg je die waarde dan toe? Stalenburg legt uit dat het gaat om het ondersteunen van klanten. Dat kan bijvoorbeeld door de klant maandelijks te bezoeken, maar ook door het geven van trainingen, het delen van kennis en het nalopen van de processen. Vooral in de huidige tijd, gekenmerkt door het coronavirus, merkt Stalenburg dat die ondersteuning extra wordt gewaardeerd. “Er is in korte tijd zoveel veranderd en wij willen onze klanten zoveel als mogelijk ondersteunen in de overgang naar de nieuwe situatie”, vertelt Stalenburg.

Besparen in verbruik van water, energie en tijd

Een van de manieren waarop Ecolab waarde toevoegt is bedrijven te helpen efficiënter te werken. “De kosten voor het reinigen van een vierkante meter zit niet alleen in de prijs van het reinigingsproduct, maar ook in het verbruik van water en energie en in tijd. Door dat te reduceren, bespaar je onder aan de streep enorm veel. Dat zit hem bijvoorbeeld in het juist afstellen van machines, maar ook met name in de processen. Daar trainen wij dan ook op: het effectiever en efficiënter maken van die reinigingsprocessen. Waar kan ik water, energie en tijd besparen zonder dat dat ten koste gaat van het resultaat?”

Wel ondervindt Stalenburg dat niet alle klanten deze toegevoegde zien en vooral focussen op de prijs. Bij tenders levert dat ook nog wel eens moeilijkheden op. “Dan wordt er alleen maar gevraagd naar de kiloprijs. Dan staan we 1-0 achter en dat is onterecht. Er worden dan niet de juiste inkoopvragen gesteld, want het verbruik van water en energie is minstens net zo belangrijk.”

Partner of Choice

Toch levert de toegevoegde waarde van Ecolab ze een tweede plaats op in het Partner of Choice onderzoek. Ze zijn een van de voorkeursleveranciers op het gebied van reinigingsmiddelen. We spraken Johannes Stalenburg er uitbreid over. Het volledige interview lees je terug in het Partner of Choice digimagazine.