Finalisten Golden Service Awards 2020 zijn bekend

Finalisten Golden Service Awards 2020 zijn bekend

De jury van de Golden Service Awards heeft de twintig finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2020, zijn vijf finalisten in de running. Op 3 december wordt bekend wie er in de prijzen vallen.Volg Service Management op LinkedIn:

Golden Service Awards-jury gaat op werkbezoek

De juryleden hebben nu de finalisten gekozen. Na deze ronde bezoeken de juryleden alle genomineerden. Op 3 december worden de vier prijzen uitgereikt. Niet alleen de Schoonmaker van het Jaar, maar ook het Schoonmaakteam, de Leidinggevende, én de Glazenwasser van het Jaar worden dan gekroond.

Hartverwarmende inschrijvingen

Op basis van diverse criteria werden de kandidaten beoordeeld, waarna de jury vijf finalisten per categorie selecteerde om door te gaan. Dat betekent niet dat de afgevallen kandidaten niet goed waren, benadrukt de jury. Integendeel. “Uit de vele en hartverwarmende inschrijvingen blijkt dat er veel toppers in de schoonmaakbranche rondlopen. Ze zijn echt het gezicht van ons vak en we mogen terecht trots zijn op hen.” Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging kwamen de volgende genomineerden uit de bus:

Finalisten Schoonmaker van het Jaar 2020

Khadija el Bouayadi

Bedrijf: EW Facility Services
Object: Ernst Sillem Hoeve Den Dolder
Woonplaats: Baarn

Khadija is een schoonmaker met een gouden randje. Een enthousiaste positieve collega, die altijd bereid is te helpen. Ze is iedere dag met veel plezier aan het werk, leert snel en gaat geen uitdaging uit de weg.

Supervisor Haiam: “Khadija is de beste schoonmaakmedewerker omdat zij iedere dag meer dan 100% geeft. Ze heeft veel kennis van verschillende schoonmaakmethoden, maar niet onbelangrijk: collega’s vinden het fijn om met haar samen te werken. Zij is altijd positief en dit stimuleert iedereen op de werkvloer om zijn/haar beste beentje voor te zetten. Eén dag in de week en in vakanties neemt zij een aantal van mijn taken over. Ik kan er dan volledig op vertrouwen dat alles op de werkvloer goed loopt. Daarnaast heeft zij een geweldige glimlach die de hotelgasten, collega’s en opdrachtgever verblijdt.”

Manager Housekeeping/Facilitair van Ernst Sillem Hoeve Sandra: “Khadija past heel goed bij wat wij van als onze medewerkers verwachten. Ze heeft een open persoonlijkheid, communiceert duidelijk en is toegankelijk voor directe collega’s, medewerkers van Ernst Sillem Hoeve en onze gasten. En als we iets vragen dan regelt ze het. Ze komt altijd haar afspraken na.”

Renuka Jagernath

Bedrijf: EW Facility Services
Object: Herbergier Delft
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Renuka is een betrouwbare stille kracht die zeker niet onzichtbaar is. De combinatie tussen kwaliteit van de schoonmaak en compassie, maakt dat ze bij zorglocatie Herbergier Delft helemaal op haar plek zit.

Rayonmanager Marcel: “Na eerst in de hotelschoonmaak te hebben gewerkt, is Renuka vorig jaar overgestapt naar Herbergier Delft. Best een verandering gezien de doelgroep van dementerende ouderen. Vanaf dag 1 was het een perfecte match. Ze maakt kwalitatief goed schoon, denkt mee, is oplossingsgericht en ik kan er volledig op vertrouwen dat haar werk goed is.”

Opdrachtgever Jan-Willem: “Wij zijn heel blij met Renuka. Het is fijn en gezellig om met haar samen te werken. Niet alleen werkt ze erg netjes en hard, ze heeft ook oog voor onze bewoners. En sinds Renuka er is, zijn de familieleden meer tevreden over de schoonmaak.”

Marcel: “Toewijding en flexibiliteit in haar werk en sensitief in de omgang met alle aspecten/fases van het leven voor de bewoners typeren Renuka en maken haar in mijn optiek de Schoonmaker van het Jaar.”

David Marfo

Bedrijf: CSU
Object: ING Cedar
Woonplaats: Almere

David is nu precies zo’n medewerker die elke leidinggevende graag in het team wil hebben. Als zijn objectleidster over hem begint te praten, verschijnen er lichtjes in haar ogen. David is pas 21 jaar, maar dankzij zijn leergierigheid weet hij precies hoe alles werkt.

David is een doorzetter, zowel binnen als buiten zijn werk. Hij houdt niet van fouten maken en doet dat dan ook vrijwel nooit. Hij denkt met je mee en zelfs verder. Zoekt altijd naar oplossingen, denkt in mogelijkheden, is zelfstandig en het schoolvoorbeeld van proactief. En dan loopt hij ook nog élke dag met een grote glimlach rond.

“En… ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar het zou zo kunnen zijn dat een aantal objectleiders weleens een klein beetje onenigheid met elkaar hebben gehad omdat zij David allemaal zo graag in hun team willen hebben. Als daaruit niet blijkt hoe gewild hij is, dan weet ik het ook niet meer!”

Hennie Otten

Bedrijf: EW Facility Services
Object: Papendal Arnhem
Woonplaats: Arnhem

Hennie heeft alles in huis dat bij deze titel hoort. Vol passie werkt zij al 25 jaar in het schoonmaakvak en dat zie je. Naast haar kwaliteit blinkt ze uit in haar doorzettingsvermogen, pro-activiteit, flexibiliteit en collegialiteit.

Objectleider Carla: “Hennie is een voorbeeld voor haar collega’s. Ze is vrolijk, staat altijd voor je klaar, is erg flexibel en bereid iedereen te helpen. Verder kan ik er vrijwel blind op vertrouwen dat haar kwaliteit van schoonmaken goed is.”

Marijke, Manager Houskeeping van Papendal vult aan: “Hennie is heel alert en precies in haar werk. Ze kijkt verder dan alleen haar eigen werk en signaleert ook zaken waar ze tegenaan loopt op de hotelkamers en andere plekken op het terrein waar ze niet aan het werk is. Daarnaast is ze als persoon heel prettig om mee samen te werken.”

Stilzitten past niet bij Hennie. Carla: “Toen het werk stil kwam te liggen door corona, was Hennie de eerste die aangaf graag aan de slag te gaan op een zorglocatie. Haar steentje bijdragen waar het op dat moment zo hard nodig was, was en is voor haar een vanzelfsprekendheid.”

Ria Schwegler

Bedrijf: Beercoo
Object: Diepvries United BV in Bergschenhoek
Woonplaats: Zevenhuis

‘Ria is ‘begeisterd’ met haar vak.’ Een mooi compliment van één van haar klanten op wiens locatie zij de schoonmaak verzorgt. En een goede omschrijving voor een krachtige communicatieve schoonmaak-vakvrouw.

Zij kwam binnen bij ‘haar klant’ op een cruciaal moment. Beercoo maakte al 29 jaar schoon op de locatie, maar de tevredenheid daalde. De klant stond zelfs op het punt om over te stappen naar een ander schoonmaakbedrijf. De klant zegt nu zelfs fan van haar te worden! Waarom? Omdat Ria eigenschap en verantwoordelijkheid voor het schoonmaakwerk pakt. Dat blijkt wel uit het feit dat ze, na enige tijd bij de klant gewerkt te hebben, op de contactpersoon is afgestapt met de vraag ‘wat gaan jullie nu doen? Blijven bij Beercoo of niet? Ik ben het natuurlijk niet voor een ander zo mooi aan het oppoetsen’.  Dit durft niet iedere schoonmaker te doen. De contactpersoon is daarna vaker met Ria om de tafel gaan zitten om de zaken voor schoonmaak beter af te stemmen. Hieruit is onder andere een clean desk policy gekomen en ook dat op iedere vrijdag de mannen van het magazijn de schoenen uit de kleedkamer wegzetten zodat daar ook gepoetst kan worden.

Finalisten Leidinggevende van het Jaar 2020

Jan Harmsen

Bedrijf: Visschedijk
Functie: Schoonmaakcoördinator 2
Woonplaats: Zutphen

Jan levert met zijn tomeloze en proactieve inzet kwaliteit voor klant, medewerker, collegae en organisatie  door situationeel leiding te geven  en een stap extra te  zetten. Hiermee verrast hij telkens de opdrachtgevers. Jan is een enthousiaste, betrokken en een natuurlijk leider: betrouwbaar, vakman, groot hart voor mens en bedrijf en afspraak is afspraak. Hij laat het oordeel los waardoor hij oprechte aandacht geeft aan ieder individu. En hij is in staat om passie voor het schoonmaakvak over te brengen naar jongeren. Een echte ambassadeur voor het specialistisch werk.

Aysegul Oz

Bedrijf: EW Facility Services
Functie: Housekeeper bij NH Utrecht
Woonplaats: Utrecht

Aysegul begon bij NH Utrecht ooit zelf als schoonmaakmedewerker en is nu als housekeeper de drijvende kracht achter het schoonmaakteam.

Rayonmanager Anne: “Aysegul verdient echt de titel beste leidinggevende van het jaar. Ze heeft alles volledig onder controle op haar locatie en wordt door haar team en opdrachtgever op handen gedragen.”

De opdrachtgever is super tevreden over Aysegul. Housekeeping Quality & Coordination Manager bij NH Utrecht Aliza: “Aysegul is echt een vakvrouw met veel drive, die moeiteloos zeer hoge kwaliteit levert. Ze gaat recht op haar doel af en zet ongemerkt haar handtekening op alles wat ze doet. Typisch Aysegul: georganiseerd, uiterst professioneel en tot de kleinste details helemaal af.”

Anne: “Ze wil heel graag dat alles goed gaat en is daar passievol in. Ze gaat voor het beste resultaat. Om dat te bereiken heeft ze haar team nodig. Ze is streng, maar rechtvaardig. Iedereen weet dus wat ze aan haar hebben en waar ze aan toe zijn. Daarbij doet ze haar uiterste best om het voor iedereen zo leuk mogelijk te maken. Deze combinatie maakt dat ze heel succesvol is met haar team.”

Lonneke Peeters

Bedrijf: EW Facility Services
Functie: Housekeeper bij Kruisheren Hotel Maastricht en EMA Amsterdam
Woonplaats: Neeritter

Lonneke is een leidinggevende die in korte tijd grote stappen heeft gemaakt. Begin 2018 begon ze als Management Trainee en eind 2018 was ze Housekeeper bij 5 sterren locatie Kruisherenhotel in Maastricht.

Rayonmanager Daniëlle: “Lonneke is een leidinggevende uit duizenden. In het begin nog wat onzeker, maar binnen een jaar een zekere leidinggevende waar opdrachtgevers en teamleden mee weglopen. Ze is duidelijk in haar communicatie, denkt vooruit, komt haar afspraken na en weet mensen aan haar te binden. Of het nou een hotel of kantoor is, zij bijt zich vast en zorgt dat de opdrachtgever zich nergens zorgen om hoeft te maken. Geen uitdaging is haar te groot. Zo verhuisde ze afgelopen jaar voor een half jaar van Limburg naar Amsterdam om onze nieuwe opdrachtgever EMA op te starten. Een grote locatie waar ook nog eens Engels de voertaal is. De opdrachtgever heeft nog geprobeerd om haar te overtuigen in Amsterdam te blijven, maar haar leven ligt in het Zuiden. Dat effect heeft ze op iedere locatie waar ze werkt. Het Kruisherenhotel en het team hoopten dat ze weer bij hen terug zou komen, maar Lonneke is toe aan een nieuwe uitdaging, dus binnenkort start ze bij Hotel Merici in Sittard.”

Michael Schreppers

Bedrijf: Hago Zorg
Functie: Rayonmanager bij Leids Universitair Medisch Centrum
Woonplaats: IJsselstein

Zijn werkgever is duidelijk: Michael is een topper! Hij heeft na jaren de rust teruggebracht in het team bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en is een kei in het managen van de klant. De combinatie van die twee levert Hago Zorg goede resultaten. Michael is er niet alleen voor onze opdrachtgever, maar hij maakt tijd voor iedereen. Hij denkt in oplossingen in plaats van in problemen. Geen wonder dat het LUMC met hem wegloopt. Objectleider Zhor: “De relatie tussen ons, Michael en het LUMC is een chemie die onbeschrijfelijk is.”

Bianca Smink

Bedrijf: Augias Schoonmakers
Functie: Kwaliteitsmanager/Rayonmanager
Woonplaats: Apeldoorn

Bianca denkt altijd in oplossingen. Gaat geen uitdaging uit de weg. Hierbij denkt zij vanuit de cirkel van invloed. Welke positieve invloed kan ik uitoefenen om medewerkers en organisaties te bewegen. Hierdoor heeft zij 100% personele bezetting gehaald en zijn er nooit openstaande gaten in de planning.

Formeel is Bianca woensdag de gehele dag vrij en ook op vrijdagmiddag. In de praktijk komen op deze dagen de mails gewoon voorbij en is zij telefonisch goed te bereiken. Ook voor een praatje pot. Het resultaat hiervan is dat medewerkers zich ten alle tijden gehoord voelen en Bianca een warm bad voor hen creëert waarin medewerkers kunnen excelleren. Tevens ontstaat er op deze manier een sfeer van “jij bent er ook altijd voor mij, dus ik laat je niet in de steek”.

In de evaluatie met opdrachtgevers worden er vaak complimenten gegeven over Bianca dat zij zichtbaar is, mouwen opstroopt, mentaliteit heeft, maar ook het overzicht kan bewaken voor de langere termijn. Kwaliteit is door haar manier van aanpak ruim voldoende omdat de wisselingen in de teams minimaal zijn en het ziekteverzuim is 2.2%.

Finalisten Schoonmaakteam van het Jaar 2020

Team St. Zorgcombinatie Marga Klompé

Bedrijf: St. Zorgcombinatie Marga Klompé
Object: Lochem locatie De Hoge Weide en Laren locatie ’t Talma
Aantal medewerkers: 16

Net zoals andere collega’s in de schoonmaakbranche, heeft ook dit team een bijzondere periode achter de rug. Reden om de collega’s van het huishoudelijk team in het zonnetje zetten. Zij werken als team in de algemene huishouding in de regio Lochem op onze locatie De Hoge Weide en ’t Talma. De schoonmaak lag natuurlijk onder een vergrootglas ten tijde van de Corona-periode. Geen zorgen, want dit team had alles onder controle. Het was in het begin best spannend, maar dat gevoel werd al snel afgeschud.

De Hoge Weide en ’t Talma zijn zwaar getroffen met Covid-19-besmettingen, zowel onder bewoners als zorgmedewerkers. Het was dus best een zware en hectische periode. Een groot compliment verdient onze 1e medewerker huishouding Joke en haar team voor hun inzet, mede omdat in het team niemand is uitgevallen door Corona. Dat kan geluk zijn, maar betekent des te meer hoe belangrijk het is, de juiste werkprocessen te volgen en de (hygiëne)maatregelen in acht te houden.

Team Kliniek Viasana

Bedrijf: ICS Groep
Object: Kliniek Viasana te Mill
Aantal medewerkers: 17

Dit team heeft een bewogen jaar achter de rug. Een verbouwing in de kliniek en de coronatijd. Maar ondanks deze uitdagingen hebben zij als team gezorgd voor continuïteit waardoor de kliniek gewoon door kon draaien. De 3 weken dat Viasana gesloten was, heeft dit team extra hard gewerkt om alle puntjes op de i te zetten. In die tijd konden zij juist op plekken schoonmaakonderhoud verrichten, daar waar ze normaal niet zomaar bij kunnen. Zo heeft dit team bijgedragen aan een prettige, veilige en gezonde werkomgeving.

Jeanine Smits (manager Zorg & Welzijn): “Dit onder de bezielende leiding van Rayonleidster Anita van den Akker. Zij heeft samen met haar team de afgelopen periode heel veel extra schoonmaakwerkzaamheden uitgevoerd. Dit werd recent door de directie van Viasana benadrukt, zij bedankten in een brief namens alle medewerkers van Viasana onze schoonmaakmedewerkers voor hun extra inzet.”

Team OLVG West en Oost

Bedrijf: Westerveld
Object: OLVG West en OLVG in Amsterdam
Aantal medewerkers: 200

Dit team is altijd zeer gedreven om goede kwaliteit te leveren en denkt graag mee met het Ziekenhuis om veranderingen aan te brengen. Alle teamleden zijn zeer betrokken en willen goede kwaliteit leveren, om uiteindelijk de afdelingen zoveel mogelijk te ontzorgen. Sinds 2011 is team West al bij elkaar en er is weinig verloop (ongeveer 5%), Team Oost is er per 7/2019 bijgekomen, en kent ongeveer eenzelfde verloopcijfer. Allicht dat het feit dat alle feestjes worden gevierd, hier een bijdrage aanlevert.

Team Vattenfall

Bedrijf: Hago Next
Object: Vattenfall in Amsterdam
Aantal medewerkers: 10

Dit team heeft zich bewezen door het vertrouwen van de klant te winnen. De klant ziet het team dan ook als onderdeel van Vattenfall. Daarnaast heeft dit team laten zien zich onder alle omstandigheden te kunnen handhaven en de kwaliteit te allen tijd te waarborgen. Ziekte, persoonlijk verlies, organisatorische wijzigingen en zelfs corona hebben zich ten opzichte van dit team geen waardige tegenstander kunnen noemen. Opererend als een familie met persoonlijke aandacht voor elkaar, laat dit team elke dag een prestatie van formaat zien.

Team Langeland

Bedrijf: CSU
Object: Langeland Ziekenhuis te Zoetermeer
Aantal medewerkers: 35

De medewerkers van Team Langeland hebben alles over voor elkaar en het ziekenhuis. Ze zetten alle zeilen bij en werken samen zo veel en hard mogelijk wanneer dit nodig is. Ze helpen elkaar, vallen in, werken extra wanneer nodig en zorgen zo dat de schoonmaak altijd doorgaat. Dat hebben ze nog eens bewezen tijdens het piekmoment van de recente coronacrisis. Samen zetten ze nog een stapje harder, werkten extra en ondersteunden elkaar om deze intense periode succesvol door te komen.

Finalisten Glazenwasser van het Jaar 2020

Rick Pontsteen

Bedrijf: SMB Willems
Woonplaats: Arnhem

Rick is een glazenwasser waar je op kan bouwen. Hoewel hij nog jong is (27 jaar) is hij een collega die serieus met zijn vak bezig is. Het glazenwassersvak is hem met de paplepel ingegoten, zijn vader is ook glazenwasser bij SMB Willems. Rick begon al op zijn 16e met het wassen van ramen, inmiddels is kunnen we hem dus een ervaren vakman noemen.

Wat hem duidelijk onderscheidt van zijn collega’s zijn Ricks sociale vaardigheden. In de schoonmaak gaat het vaak over beleving en gastvrijheid. Dit wordt in het glazenwassersvak nog wel eens vergeten. Rick heeft goed contact met de klanten waar hij komt. Hij is beleefd en geen verzoek is voor hem te veel. Is de klus niet af? Rick werkt zonder problemen een uurtje door. Alles om een goed resultaat op te kunnen leveren. Het contact met anderen vindt Rick zelf ook het mooiste aan het vak. “De omgang met klanten vind ik leuk. Een praatje maken met de mensen die je tegenkomt en klanten mogen me altijd alles vragen. En ik heb ook een gezellig team met collega’s, elke dag is er wel iets om te lachen. En als we de klus dan samen geklaard hebben, dan hou ik daar een voldaan gevoel aan over.”

Pascal de Ridder

Bedrijf: Gom Specialistische Reiniging
Woonplaats: Enkhuizen

Pascal heeft privé een moeilijk jaar tot nog toe. Ondanks dat is hij de positiviteit zelve en zorgt op de werkvloer voor de nodige ontspanning in combinatie met kwalitatief goede werkzaamheden. Wat Pascal eveneens anders maakt, is zijn vermogen om andere collega’s te begeleiden. Van nieuwe en jonge glazenwassers tot herintreders of een collega ontzien die nog zijn laatste maanden tot aan het pensioen moet.

Luciano Scheffer

Bedrijf: Gom Specialistische Reiniging
Woonplaats: Den Haag

Luciano heeft vanaf begin dit jaar een hogescholen-groep als vaste werkplaats gekregen. Hier heeft Gom de overstap gemaakt van glasbewassing in de kerst- en zomervakantie naar glasbewassing tijdens de schooldagen. Hiervoor is het belangrijk dat je de juiste uitstraling hebt, goed (intern) weet te plannen en op de juiste manier weet te communiceren. Deze (kritische) klant omschrijft Luciano als een nette verschijning die hen op het juiste moment duidelijk en concreet informeert en ook nog eens de gewenste kwaliteit levert. De glasbewassing was een enorm belangrijk punt in de aanbesteding en de uitvoering was voorheen niet naar tevredenheid. Dankzij Luciano, maar ook zijn directe collega, worden deze werkzaamheden nu naar volle tevredenheid uitgevoerd.

Johan Schmitz

Bedrijf: Gom Specialistische Reiniging
Woonplaats: Tilburg

Johan is een collega die heel zelfstandig werkt en zijn eigen planning beheert. Ook veel van de daaruit vloeiende communicatie pakt hij zelf op, wat ervoor heeft gezorgd dat hij een goede verstandhouding heeft met zijn opdrachtgevers. Opdrachtgevers nemen hem serieus en nemen zijn advies aan omdat ze weten dat hij staat voor kwaliteit.

Tony Tas

Bedrijf: Willemsen Schoonmaak Organisatie
Woonplaats: Enschede

Tony is de meest gedreven glazenwasser die zijn collega’s kennen. Met een dagelijkse glimlach op zijn gezicht, al 28 jaar! Tony is voor zowel zijn collega’s als zijn opdrachtgever een zeer aangenaam persoon in omgang en overleg. Motivatie, dat is het beste resultaat. Hij neemt veel verantwoordelijkheid voor zijn werk. Hij kan dat aan en zorgt dat de klant tevreden is.

Over de Golden Service Awards

De GSA hebben een helder doel: een stevige bijdrage leveren aan de kwaliteit en imago van de schoonmaaksector. Werken aan het belang en het bevorderen van de zichtbaarheid en uitstraling, als onafhankelijk en kwalitatief sterk platform. Met dank aan de ambassadeurs die achter de Golden Service Awards staan. Dat zijn Numatic, Katrin, ICS Groep, SMB Willems, CSU, Gom, OSB en EW Facility Services. Zij maken deze verkiezing mede mogelijk.

Schoonmaakmachine leasen of huren: is dit iets voor mij?

Schoonmaakmachine leasen of huren: is dit iets voor mij?

De aanschaf van een nieuwe schoonmaakmachine is een flinke investering van al snel tienduizenden euro's. Dat bedrag moet je kunnen én willen missen. Of niet… Want er komen steeds meer alternatieven op de markt, zoals het leasen of huren van een reinigingsmachine. Hoe werkt dit? Service Management vroeg het aan Rutger Kerkdijk, manager Machines & Services bij groothandel Facility Trade Group, en Wim Holleman, salesmanager bij fabrikant Numatic.

Meer schoonmakers hebben een ongeval op het werk

Meer schoonmakers hebben een ongeval op het werk

In de categorie 'schoonmakers en keukenhulpen' van het Centraal Bureau voor de Statistiek vonden meer ongevallen plaats. Het percentage van het aantal ongevallen ten opzichte van het totaal aantal medewerkers ging van 2020 3,6 procent naar 4,1 procent in 2021. Het CBS maakte recent deze cijfers bekend.

Ondernemer Frank Kühlkamp (Carea): "Welke opdrachtgever durft zijn EU-aanbesteding écht aan een mkb'er te gunnen?"

Ondernemer Frank Kühlkamp (Carea): "Welke opdrachtgever durft zijn...

Frank Kühlkamp besloot ondanks zijn initiële twijfels om toch met zijn mkb-schoonmaakbedrijf Carea facilitaire dienstverlening in de wereld van Europese aanbestedingen te stappen. "We hoorden in de markt geluiden dat opdrachtgevers in toenemende mate ook kleinere bedrijven een kans willen geven. Maar in de praktijk gunnen de opdrachtgevers de opdrachten nog steeds aan de grotere partijen."

Ondernemer Frank Kühlkamp (Carea): "Welke opdrachtgever durft zijn EU-aanbesteding écht aan een mkb'er te gunnen?"

Ondernemer Frank Kühlkamp (Carea): "Welke opdrachtgever durft zijn...

Frank Kühlkamp besloot ondanks zijn initiële twijfels om toch met zijn mkb-schoonmaakbedrijf Carea facilitaire dienstverlening in de wereld van Europese aanbestedingen te stappen. "We hoorden in de markt geluiden dat opdrachtgevers in toenemende mate ook kleinere bedrijven een kans willen geven. Maar in de praktijk gunnen de opdrachtgevers de opdrachten nog steeds aan de grotere partijen."