Inmiddels zijn de inschrijvingen voor de vier categorieën van de Golden Service Awards gesloten. Het begin van een spannende tijd. Uiteraard voor alle genomineerde schoonmakers, teams, glazenwassers en leidinggevenden die nu in afwachting zijn van de uitslag. Maar ook voor de acht juryleden van de Golden Service Awards. Aan hen de taak om alle inschrijvingen te beoordelen, om vervolgens na een werkbezoek aan de finalisten de uiteindelijke winnaars te selecteren. “Ik vind het jureren een hele serieuze taak. We gaan dan ook uiterst zorgvuldig te werk. Het is lastig, want we hebben het over mensen die allemaal hun best doen. Je kunt niet zeggen deze is het grootst, of deze weegt tien kilo en die elf”, vertelt Heutink.
Achtergrond in de hotellerie
In 2017 kwam Heutink aan boord van de jury. “De voorzitter, Marjolijn Hoogendam, was op zoek naar een nieuw jurylid met een hotelachtergrond. Toen zij mij daarvoor vroeg, heb ik meteen ja gezegd.” Heutink werkt al meer dan dertig jaar in de hotellerie, waarbij ze altijd verbonden is geweest aan de housekeeping. Momenteel werkt ze als Executive Housekeeper bij Hotel Okura Amsterdam. “De schoonmaak in hotels is een onmisbare afdeling en meestal ook heel erg groot. Bij ons werken er normaal gesproken tussen de tachtig en negentig schoonmakers.”
>> Leestip: Marjolijn Hoogendam: “Schoonmakers, teams en leidinggevenden kunnen allemaal het verschil maken”
Schoonmaak doet ertoe
“Het geldt natuurlijk voor de hele branche. Elke dag werken er heel veel mensen heel hard om de boel weer schoon te maken. Ik vind dat er veel meer aandacht voor de schoonmaak en voor de mensen die dit werk doen, zou moeten zijn. De schoonmaak faciliteert dat Nederland kan werken”, vertelt Heutink gepassioneerd.
De schoonmaak faciliteert dat Nederland kan werken
“Helemaal tijdens deze coronacrisis wordt maar weer eens duidelijk welke beroepsgroepen er écht toe doen. De zorg, het onderwijs, de vakkenvullers, vuilnismannen en natuurlijk de schoonmakers. Die hele laag mensen die met hun handen én verstand werken, die doet ertoe. Er wordt vaak zo makkelijk gedacht over schoonmaak. Ach, dat doe je wel eventjes. Maar dat is niet zo. Het is een vak. En daarom wil ik graag mijn steentje bijdragen aan de Golden Service Awards. Dit is één van de weinige landelijke initiatieven om de schoonmaak in het zonnetje te zetten. De winnaars komen op de radio en op televisie en kunnen zo echt iets positiefs bijdragen aan het imago van de branche.”
>> Lees ook: Wat gebeurt er als je Schoonmaker van het Jaar wint? “Ik had niet verwacht dat het zo’n impact zou hebben”
Trots en enthousiasme
Hoe ervaart Heutink het juryproces? “Het is heel leuk en leerzaam. Je ontmoet veel nieuwe mensen en komt op veel nieuwe plekken. Elk jaar leer ik weer wat nieuws. Wat me echt opvalt, is dat alle kandidaten enorm bescheiden zijn. Daarnaast zijn ze ook altijd trots op hun werk. En terecht! Als ik op bezoek ga bij de finalisten, word ik vaak door een heel comité verwelkomt. Ik weet nog goed toen ik vorig jaar bij een hotel in Hoofddorp kwam. Niet alleen zat de hele afdeling housekeeping mij op te wachten, maar ook alle managers van het schoonmaakbedrijf en zelfs de directeur van het hotel met zijn assistenten. Ze waren zo enthousiast en trots. Ik kon merken dat die samenwerking tussen schoonmaakbedrijf en opdrachtgever fantastisch was. Dat is mooi om te zien.”
Bijzondere verhalen
Sommige verhalen zijn zo bijzonder, dat ze blijvend impact maken. Heutink: “Bijvoorbeeld het verhaal van Hasan, de Belgische Schoonmaker van het Jaar 2018. Hij vertelde dat hij samen met zijn collega’s heeft geholpen met de schoonmaak van vliegveld Zaventem na de aanslagen op 22 maart 2016. Zodat ze zijn collega’s die daar normaal werkten, konden aflossen en vervangen. Hij hoefde dat eigenlijk dus niet eens te doen. Dat is mij altijd bijgebleven. Je ziet de beelden van zo’n verschrikkelijke gebeurtenis op televisie, maar je realiseert je dan niet dat er mensen zijn die dat moeten opruimen en schoonmaken. Dat is heftig. Zo zie je maar weer dat schoonmaak uitermate belangrijk is om de samenleving te laten draaien.”
Natuurlijk is verstand van technische schoonmaak belangrijk, maar het verschil zit hem vaak in persoonlijke aandacht en in de details
Persoonlijk en oog voor detail
Wat maakt nou de ene schoonmaker nét wat beter dan de ander? Hoe maak je écht indruk op de jury? “Natuurlijk is verstand van technische schoonmaak belangrijk. Maar het gaat erom dat je net iets méér laat zien. Het verschil zit hem vaak in persoonlijke aandacht. En in de details. Bijvoorbeeld een housekeeper die niet alleen gastvrij is, maar zorgt voor een wauw-factor. Als je ziet dat een gast tijdens het diner bloemen krijgt, zorg dan dat er een vaas op de kamer staat. Zodat die bloemen meteen het water in kunnen.” Of een ander voorbeeld: “Door bijvoorbeeld niet alleen je eigen werk geweldig te doen, maar door ook nog eens je nieuwe collega’s onder je hoede te nemen. En hen de fijne kneepjes van het vak bij te brengen.”
Als laatste heeft Heutink nog een boodschap voor de kandidaten: “Jullie mogen trots zijn op jezelf! Niet alleen omdat je enorm belangrijk werk doet, maar ook omdat je net wat meer geeft dan een ander. Dat wordt gezien en gewaardeerd. Heel veel succes de komende tijd.”