Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?
"Het jaar 2021 was voor Effektief grotendeels de weg terug van compleet gesloten schoonmaaklocaties bij bestaande opdrachtgevers. Van lockdown naar (beperkte) openstelling. We hebben snel geschakeld om aan alle wensen en eisen van onze opdrachtgevers te voldoen. Het was heerlijk om vooruit te kijken en weer te gaan doen waar we goed en sterk in zijn, namelijk gastvrij, servicegericht en kwalitatief schoonmaken.
Commercieel gezien hebben we in 2021 onze groeidoelstelling meer dan waargemaakt. Het is fijn om nieuwe opdrachtgevers te begroeten. Het geeft een mooie mix binnen ons bedrijf en werkt ook weer verfrissend."
Hybride werken is echt omarmd door onze opdrachtgevers.
Vraag 2: Hoe kijken jullie naar de rest van 2022 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
"Nu de eventbranche ook van het slot is, zijn we weer volledig operationeel binnen alle divisies van Effektief. We bewegen mee met het hybride werken op de kantoren. Dit is echt omarmd door onze opdrachtgevers. We vinden het heerlijk om nieuwe huisvestingsconcepten facilitair te ondersteunen. Zo groeien we samen door met onze opdrachtgevers. We zien de toekomst dan ook rooskleurig. De verbinding die we in Coronatijd gemaakt hebben met opdrachtgevers door contracten flexibel uit te voeren, geeft energie voor de toekomst. We zitten boordevol ideeën, welke we door middel van pilots uitwerken tot bruikbare concepten.
Commercieel zijn we ook dit jaar weer goed uit de startblokken gegaan. Mooie nieuwe opdrachten binnen verschillende divisies maakt dat we gezond doorgroeien en onze ambities blijven waarmaken."
Vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?
"We zien kansen in de eventbranche, want veel eventorganisaties zijn op zoek naar flexibiliteit in schoonmaakcontracten. Wij bieden dat en zien hierdoor ook weer oude opdrachtgevers terugkomen, wat we als groot compliment ervaren.
Verder zien we kansen in al onze divisies. De markt beweegt weer. We groeien in elke divisie, wat gezond is voor de spreiding van onze orderportefeuille.
Kansen zien we door onze concepten die inspelen op het hybride werken met inzet van robotisering en datadriven schoonmaak met onder andere sensoring."
"We hebben oprechte zorgen over de beheersing van het ziekteverzuim."
Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?
"We hebben oprechte zorgen over de beheersing van het ziekteverzuim en onze ouder wordende werknemers. Het doel is om ze fit en vitaal bij ons met pensioen te laten gaan. We doen dan ook veel aan het ontlasten van onze schoonmakers, want het schoonmaak vak is een fysiek zwaar beroep. We investeren in werkgeluk en werkplezier, zodat we onze werknemers behouden. De grootste uitdaging is hoe trekken we mensen richting het vak als schoonmaker.
Vraag 5: Welke thema's of trends staan bij jullie bovenaan de agenda?
"Duurzaam ondernemen staat zeker bovenaan onze agenda. Hiermee bedoelen we duurzaam werken van onze medewerkers, zodat ze met plezier en vitaal hun werk doen, maar ook inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hiernaast werken we gestructureerd toe naar 100% circulair en CO2-neutraal ondernemen."
Meer visie?
Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!
Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.