Met de overname van Groveko wil Bunzl de positie in de schoonmaakbranche in Nederland verder versterken en de activiteiten op het vlak van AI-schoonmaakrobots en ‘smart cleaning solutions’ verder uitbouwen binnen de Benelux.
Brede klantenkring
Groveko bestaat ruim 45 jaar en biedt, vanuit drie locaties in Nederland, haar klanten ruim 20.000 producten van meer dan honderd verschillende merken aan van Kimberly Clark en Tork tot eigen merken als Ewepo. Tot de klantenkring behoren onder meer schoonmaakbedrijven en landelijke supermarktketens. Groveko levert schoonmaakrobots zowel aan high-end kantoorpanden op de Zuidas, zoals The Valley, als vele retail en logistieke locaties.
AI-gedreven schoonmaakrobots
In de coronacrisis lukt het om het exclusieve distributeursschap van Gausium, een producent van AI-gedreven schoonmaakrobots, te bemachtigen en werd marktleider hiervan in de Benelux. “Door de snelle technologische ontwikkelingen op dit gebied, bieden deze robots een oplossing voor het personeelstekort in de schoonmaakbranche en is het groeipotentieel enorm.” Naast de groothandelsactiviteiten en AI-robots biedt Groveko een totaal ontzorgde dienst aan haar klanten. Met de app ‘Groveko Smart Delivery System’ (GSDS) kunnen klanten efficiënt bestellen. Op basis van het verwachte gebruik worden automatisch orders ingevoerd.
Verduurzamen
Ook verduurzaming stond de afgelopen jaren hoog op de agenda bij Romke Romkes en Bram Karels, de directie van Groveko. Er is veel geïnvesteerd in verduurzaming, zoals het gebruik van bamboepapier, vuilniszakken van gerecycled-materiaal, de vervanging van éénmalig bruikbare vloeibare schoonmaakartikelen door afvul en het vervangen van éénmalig te gebruiken producten door herbruikbare.