Hij richtte zich in maart dan ook volledig op communicatie met zijn medewerkers. “De dag na die lockdown meldden 25 medewerkers zich ziek. Ik wist gewoon, dat is angst. Angst voor besmetting, angst om ziek te worden. We hebben heel veel gecommuniceerd, informatie gegeven via nieuwsbrieven, gehamerd op richtlijnen, veiligheid. Na twee dagen was iedereen weer aan het werk.”
Ze wisten niet hoe het zou lopen, waren in paniek en wilden hun contract opzeggen
Opzeggingen stroomden binnen
Ondertussen wilden veel klanten het contract opzeggen. “Ze wisten niet hoe het zou lopen, waren in paniek en wilden hun contract opzeggen. Het ene telefoontje na het andere. Mails stroomden binnen.”
Hij moest alle zeilen bijzetten om de boel zoveel mogelijk aan de gang te houden, klanten binnenboord te houden. “Contracten stopzetten en stoppen met betalen kan gewoon niet zomaar, want ik moet mijn mensen ook doorbetalen.”
Jobse kon uiteindelijk binnen de zorg en op andere plekken waar extra schoonmaak werd afgenomen extra uren inzetten. “Die uren kon ik bij de klanten die tijdelijk geen schoonmakers nodig hadden weer crediteren.” Uiteindelijk werden een aantal contracten wel opgezegd, of liep het contract door, maar nam de klant geen uren af. “Het gaat erom dat je samen met je klant kijkt wat mogelijk is, blijft zoeken naar een oplossing. Een bedrijf dat helemaal stilligt, heeft geen schoonmaak nodig.”
>> Lees ook: Kees Blokland: Partnership in goede en slechte tijden
Relatiebeheer, langetermijndenken en risicospreiding
Waarmee hij maar wil zeggen dat het aankomt op relatiebeheer, op langetermijndenken. En risicospreiding. “Wij maken niet alleen kantoren schoon. Dan ben je kwetsbaar. Ik denk dat zo’n 33 procent van onze omzet in de overheid of semi-overheidssector zit. Die organisaties konden doorgaan met hun activiteiten.”
“Daarnaast hebben we veel bedrijven die ook gewoon doordraaien, ondanks de crisis, zoals hoveniers, sierbestrating, transport. En ik ben blij met onze buitendienst. Glazenwassen, gevelreiniging, portieken schoonmaken, dat kan allemaal doorgaan.”
Wij maken niet alleen kantoren schoon. Dan ben je kwetsbaar
Extra overheadkosten, maar geen coronasteun
Doordat Job Procleaning in januari nog een bedrijf met zes medewerkers overnam konden zij geen beroep doen op de NOW-regeling van de overheid. “Ik kon niet aantonen dat we minder omzet draaiden vergeleken met vorig jaar.”
Tegelijkertijd draaide de afdeling planning overuren om zoveel mogelijk uren die wegvielen, ingevuld te krijgen. Extra overheadkosten, waar geen directe inkomsten tegenover stonden. Plus de kosten voor medewerkers die thuis moesten blijven vanwege de coronarichtlijnen, maar die wel doorbetaald moeten worden.
Tot nu toe heeft het bedrijf zich echter goed staande kunnen houden, alle ruim 100 medewerkers zijn nog in dienst. Hij heeft zelfs een personeelstekort door hoog ziekteverzuim en de quarantaineregels. “Bij sommige bedrijven kunnen we daardoor niet alles doen wat we normaal doen. Dan spreken we af dat we bijvoorbeeld alleen de plekken schoonmaken die veel worden aangeraakt: deurknoppen, leuningen. Ja, je moet wát.”
Want als we straks weer gas kunnen geven, wil ik er klaar voor zijn
Klaar om straks gas te geven
Om de personeelskrapte op te kunnen vangen nam de ondernemer contact op met bedrijven waarvan hij wist dat het personeel duimen zat te draaien. Hij bood aan deze medewerkers in te huren voor schoonmaakwerk. Voorbeeld? “We hebben van restaurant 1633 in Halsteren een jonge kok en een paar dames die in de bediening zaten ingehuurd. Het gaat goed, iedereen is er lyrisch over. Dat gaf me een heel positief gevoel.”
“Het was geen topjaar, maar we zijn er nog. Ik kan niet zeggen, onder meer door die overname, wat de eindstand dit jaar is. We zullen echt wel verliezen, maar we zijn sterk genoeg om erdoorheen te komen. Je moet ook niet te bang zijn. Zo hebben we ook verbouwplannen. Want als we straks weer gas kunnen geven, wil ik er klaar voor zijn.”
Bron: BN De Stem