Both merkt met zijn bedrijf dat opdrachtgevers schoonmaak deze periode verschillend benaderen. “Er zijn opdrachtgevers die de noodzaak er wel van inzien. Dat heeft vooral te maken dat ze nog werkzaam zijn in een gebouw of nog bezoekers ontvangen. Die opdrachtgevers hebben aanvragen gedaan om extra schoonmaakrondes te doen, mét desinfectiematerialen. Er zijn ook opdrachtgevers die hebben gezegd: er zijn nu zo weinig mensen op kantoor, je hoeft niet meer te komen of kom maar minder vaak.”
LEESTIP: Marktonderzoek schoonmaakbranche: Uitstekend 2019, maar corona zorgt voor onvoorspelbaar 2020
Besparen op schoonmaak
Volgens de financieel directeur zijn er bedrijven die schoonmaak zien als de eerste post om op te bezuinigen. “Ondernemers zijn onzeker over de toekomst en verwachten een recessie. Hoe groot deze wordt moet nog blijken. Ze sorteren daar alvast op voor en besparen kosten. Ik begrijp het ook wel als je normaal gesproken met twintig medewerkers op kantoor zit en er zijn er nu nog twee of drie over. Of helemaal niemand meer. Het wordt dan elke dag niet zo vies als wanneer het hele kantoor vol zit.”
Vanaf het begin van de coronacrisis is Both bezig geweest dat zijn opdrachtgevers niet besparen op het schoonmaakwerk of het zelfs opzeggen. “Zo zijn wij periodieke taken gaan uitvoeren, omdat we daar normaal gesproken minder goed aan toekomen.”
Acceptatie wordt minder
“De opdrachtgevers hadden daar gelukkig wel begrip voor, omdat de eerste maatregelen een aantal weken zouden duren”, vervolgt Both. “Alleen toen de maatregelen enkele keren werden verlengd, kwamen dezelfde opdrachtgevers nog een keer terug. We hebben gekeken naar een oplossing, door bijvoorbeeld een tijdelijke opschorting van de uren. Enkele opdrachtgevers wilden dit niet en wilden graag dat de schoonmaakwerkzaamheden naar nul werden gereduceerd. Maar dat gaat niet, er is een contract. Wij zijn ook geen uitzendbureau. We hebben contracten met onze medewerkers en moeten de lonen doorbetalen. Dat heeft jammer genoeg geresulteerd in opzeggingen.”
Financiële gevolgen
De opzeggingen hebben gevolgen voor de omzet van het bedrijf uit Oud-Beijerland, maar het valt nog te bezien hoe groot de klap is. “Tot dit jaar aan toe hebben we alle jaren dat we bestaan geleidelijk een groei doorgemaakt. We hebben wel gezien dat de groei minder is geweest in periodes als bijvoorbeeld de financiële crisis van 2008. Deze crisis gaat ook gevolgen hebben, maar hoe groot de invloed is hangt erg af van hoe de crisis verloopt in de verschillende branches waarin we werken.”
“We zijn werkzaam bij verschillende huisartsenposten en daar wordt extra schoongemaakt. Daar is bijvoorbeeld normaal gesproken één wachtkamer, maar nu worden de verdachte coronapatiënten gescheiden van de andere patiënten. Een wachtkamer voor coronapatiënten moet drie keer per dag worden schoongemaakt. Daar zien we een omzetstijging, maar in de horeca is het weggevallen. Bij bedrijven die in een kantoor werken zijn de meeste mensen nu vanuit huis aan de slag. Daar is veel minder verkeer en zijn de uren verminderd.”
Eigen medewerkers niet ontslagen
In totaal heeft Schoonmaakbedrijf Both als gevolg van de coronacrisis ruim driehonderd uur aan werk verloren. “Wij hebben daardoor moeten snijden in de flexibele schil van de medewerkers. Er zijn uren weggehaald bij onderaannemers of ZZP’ers. Die staan niet bij ons op de loonlijst. We hebben dat zo veel mogelijk proberen te verdelen. Er is nog niemand helemaal bij ons gestopt. Het is vervelend, maar het alternatief is je eigen mensen ontslaan en dat wil je ook niet.”
Om het verlies van omzet deels te compenseren heeft Both met zijn medewerkers een webshop opgestart. “Er was vanuit onze klanten die (deels) open bleven, of in de afgelopen weken hun werkzaamheden weer oppakten, veel vraag naar niet-medische mondmaskers, handschoenen, desinfectiegel, -zuilen, -doeken, schoonmaakmiddelen, enzovoorts. Dat hebben we op allerlei manieren zo veel mogelijk proberen in te kopen. We zijn gaan zoeken op internet. Bijna fulltime om nieuwe leveranciers te vinden. Dat heeft geresulteerd in een nieuwe webshop waar we dagelijks omzet uit halen.”
Schoonmaak kost geld
Het is de overtuiging van Both dat er dankzij de huidige periode meer respect komt voor de schoonmaker. Maar tegelijkertijd is hij sceptisch. “Het is een heel belangrijk punt dat Mark Rutte heeft aangegeven dat het een vitaal beroep is. Met name omdat schoonmakers hun kinderen naar de kinderopvang konden brengen en zelf door konden werken. Maar Rutte hoeft niet de rekening te betalen voor de eventuele extra schoonmaakrondes die in de meest ideale situatie ergens gedaan moeten worden. Men kan wel verwachten dat de openbare ruimtes elke dag extra worden schoongemaakt of alle contactpunten nog een extra keer worden gedaan, maar dat moet wel allemaal worden betaald.”
“Het is maar de vraag of bedrijven daar geld voor over hebben. Of dat ze zeggen: ‘kom ’s middags maar een keer extra voor de wc’s en dan verzorgen wij de koffieautomaten zelf weer even’. Dat hoeft geen uitbreiding van de uren te betekenen.”
Schoonmakers zijn altijd helden geweest
“Het doet me goed dat er juist nu waardering voor de schoonmakers wordt uitgesproken, maar het is wel een beetje mosterd na de maaltijd. De afgelopen jaren is er veel onderwaardering geweest. Nu de nood aan de man is, zijn het ineens allemaal helden. Voor ons zijn het altijd al helden geweest en we weten hoe hard ze werken. Ik vind het soms ook hypocriet hoe er nu opeens wordt gereageerd door een aantal mensen. Een half jaar geleden werd een agent nog in het gezicht gespuugd omdat er geen vuurwerk mocht worden afgestoken en nu staat iedereen te klappen omdat ze de orde handhaven. Er moet meer respect komen voor iedereen. Dat geldt voor de schoonmaker, maar ook voor de zorgmedewerkers, agenten en ambulancemedewerkers.”