Drie tips voor objectleiders: respect, eerlijkheid en openheid

Drie tips voor objectleiders: respect, eerlijkheid en openheid

Als objectleider in de schoonmaak houd je je grofweg bezig met twee zaken: enerzijds stuur je het personeel op locatie (het object) aan en zorg je ervoor dat zij hun werk zo goed mogelijk (kunnen) doen. Anderzijds fungeert de objectleider als het ware als een tussenpersoon tussen de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf. Maar het is een stuk ingewikkelder dan het zo op het eerste blik lijkt, want er komt een heleboel bij kijken. Daarom drie tips om als leidraad te gebruiken.

Respect, eerlijkheid en interesse

  1. Uit respect en waardering naar je collega’s. De schoonmaakmedewerkers zijn de motor van je organisatie. Zonder hen zou het bedrijf niet bestaan. Je werkt samen met elkaar en hebt hetzelfde doel.
  2. Wees altijd eerlijk naar je collega’s, naar het schoonmaakbedrijf en naar de opdrachtgever.
  3. Neem de tijd om je mensen te leren kennen. Maak een praatje met iemand en vraag dan niet alleen maar naar hoe het met het werk gaat. Maar ook: hoe gaat het met jóu? En wees ook niet te beroerd om je mensen buiten het werk om te helpen. Als zij privé in een vervelende situatie zitten, probeer ze dan ook te helpen. Werk dus aan een goede relatie met de schoonmaakmedewerkers, dat verdiend zich later absoluut terug. Zij helpen jou dan namelijk ook sneller.