Van schoonmaker naar leidinggevende; het is een kwestie van gedrag

Rayonleiders, projectleiders of meewerkende voormannen of -vrouwen, vaak hebben ze een achtergrond als schoonmaker. En dat is een groot voordeel als het gaat om kennis van het vak, maar er zit ook in veel gevallen een lastig addertje onder het gras. Leidinggeven vereist namelijk zo zijn eigen capaciteiten en de overstap van de praktijk naar het operationeel management kan een grote zijn. Volgens Bart Godding, managing director bij opleider Fairfield, is het zaak de leidinggevenden van de toekomst vooral te helpen met het veranderen van gedrag en houding. Volg Service Management op LinkedIn:

Schaarste op de arbeidsmarkt eist zijn tol

De vraag naar leidinggevenden in de schoonmaak is nog altijd groot. De schaarste op de arbeidsmarkt eist ook hier zijn tol. De keerzijde van dat probleem is dat talentvolle medewerkers op de werkvloer vaker de kans krijgen om door te stromen naar een managementfunctie. Een goede zaak, stelt Bart Godding van Fairfield. “Het is voor medewerkers die vaak al lang bij een bedrijf zitten en zich hebben bewezen als loyale, hardwerkende en prettige mensen erkenning voor hun inzet.”

Het eerste gevoel van trots en blijdschap

Maar na het eerste gevoel van trots en blijdschap gebeurt er volgens Godding ook iets geks met de nieuwbakken operationeel manager. “Na een paar weken wordt iemand in je team ziek, mensen krijgen ruzie onderling of een klant komt bij je met een klacht. Dan blijkt dat de managementfunctie echt een kwestie is van de vaardigheden op orde hebben. En dat is iets dat ze niet altijd geleerd hebben.”

Het opleidingsniveau van leidinggevenden

Het opleidingsniveau is één van de zaken die er voor zorgt dat de overgang van schoonmaker naar leidinggevende er een is die aandacht vraagt, zo meent Godding. “Het is niet vanzelfsprekend dat iemand een succesvolle schoolcarrière heeft gehad. Leren is voor deze groep niet iets waar ze automatisch goed in zijn of plezier aan beleven. Maar klanten willen een aanspreekpunt die met hen meedenkt en die een volwassen gesprekspartner is. Dat vergt wel iets van de operationeel manager. En dat is iets dat je moet ontwikkelen.”

>>Lees ook: Evelyn Kolkman (Leidinggevende van het Jaar 2019): “Alles valt of staat met communicatie”

Communicatieve vaardigheid is in toenemende mate belangrijk

Die communicatieve vaardigheid is in toenemende mate belangrijk, zo stelt Godding. Volgens hem vragen de grotere opdrachtgevers steeds vaker om een gesprek met de operationeel managers tijdens het aanbestedingstraject. “Ze willen weten met wie ze straks te maken krijgen. Ze willen al aan de voorkant iemand onderwerpen aan een spervuur aan vragen. En zelfs als je als manager wel de kennis hebt en de antwoorden op de gestelde vragen weet, dan nog is het ook belangrijk om je goed te presenteren. Je moet het verhaal kunnen vertellen. Dat kan het verschil maken tussen een aanbesteding winnen of verliezen. Heel belangrijk dus.”

De omslag van de werkvloer naar het leidinggeven is er een die tijd nodig heeft

Traject om het leidinggeven onder de knie te krijgen

Een traject om het leidinggeven onder de knie te krijgen, gaat vaak niet vanzelf. Zeker als iemand geen passende vooropleiding heeft gehad. “Veel van onze cursisten die net beginnen zijn onzeker als ze zichzelf moeten presenteren of vinden het lastig om mensen aan te sturen. Dat kan best spanning opleveren, bij hen. We leren ze die vaardigheden, maar op een andere manier dan we dat bij mensen met een HBO of universitaire achtergrond zouden doen.”

Als voorbeeld schetst Godding iets wat ze in het leslokaal vaak tegenkomen bij Fairfield. “Als we bijvoorbeeld de theorie van Herzberg over motivering willen laten zien, dan werkt het niet om met een grafiek of tabel aan te komen. Daarmee sla je de plank mis, want die theoretische overdracht werkt niet. Maar als je vraagt waar ze zelf behoefte aan hebben als ze aan het werk gaan, die punten onder elkaar zet en dan vergelijkt met de punten van Herzberg, dan blijkt dat ze er verdraaid dichtbij zitten. En dan is er ook opeens het besef bij de cursisten dat ze wel degelijk een goed inschattingsvermogen hebben. Ze komen er achter dat ze hun eigen wereld kunnen inrichten.”

>>Lees ook: “Schoonmaak verwacht meer van leidinggevende”

Schoonmaakbedrijven nemen leidinggevenden met een HBO achtergrond aan

De omslag van de werkvloer naar het leidinggeven is er een die tijd nodig heeft. Tijd die in deze arbeidsmarkt niet altijd voorhanden is. Steeds meer schoonmaakbedrijven kiezen er daarom voor om leidinggevenden met een HBO achtergrond aan te nemen. “En dan met name uit de hotelbranche, jonge mensen met Middelbare- of Hogere Hotelschool. Die kiezen voor de schoonmaak, omdat ze daar de kans krijgen om op jonge leeftijd al mensen aan te sturen.”

Het gedrag van de schoonmaker, en dan met name de operationeel manager, zal nog veel meer dan nu de doorslag geven bij een aanbesteding of contractonderhandeling

Vraag om professionaliteit van leidinggevenden neemt alleen maar toe

De vraag om professionaliteit van leidinggevenden neemt volgens Godding richting de toekomst alleen maar toe. “Het gedrag van de schoonmaker, en dan met name de operationeel manager, zal nog veel meer dan nu de doorslag geven bij een aanbesteding of contractonderhandeling.”

Dat die ontwikkeling betekent dat er geen talentvolle mensen vanuit de werkvloer richting management stromen omdat hoger opgeleide mensen van buiten het vak die posities gaan invullen, daar gelooft Godding niet direct in. “Het zal en-en zijn. Talentvolle operationele mensen groeien toch wel door. Daar kun je als werkgever ook niet omheen. Maar je moet dan wel zorgen dat zij een traject doorlopen om de juiste vaardigheden onder de knie te krijgen. Als schoonmaakbedrijf moet je er voor zorgen dat je randvoorwaarden, zoals opleidingen, op orde zijn, zodat je die talentvolle mensen ook echt iets te bieden hebt. Als dat zo is, kun je met een gerust hart de toekomst in.”


Golden Service Awards 2019>> Werkt de Leidinggevende van het Jaar 2020 bij jou in de organisatie?! Geef hem of haar nu op voor de Golden Service Awards!<<


Meer weten?