Van fabrieken waar uit vruchten sappen worden geperst tot universitaire ziekenhuizen. Van transportbedrijven tot luchthavens en van verzorgingshuizen tot scholen. Ik kom er allemaal.
Warm onthaal
Tijdens mijn bezoeken word ik vaak geleid naar kelders, opslagruimten, afgelegen vergaderruimten achterin gebouwen of naar productievloeren. Wat ik daar steevast aantref, zijn bescheiden mensen die mij warm onthalen met een grote glimlach. Ze zijn nagenoeg nooit alleen, maar altijd omringd door een zeer gevarieerde groep nieuwsgierige collega’s die mij met een zelfde warme glimlach verwelkomen.
In het hart
Wat alle mensen die ik ontmoet gemeen hebben, is dat ze werkelijk op topniveau werk leveren. Ze leveren een service die in het hart ráákt. Het zijn de overtreffers, de verrassers, de verbazers. Ze zijn vaak geliefd bij collega’s én opdrachtgevers, staan bekend om hun bescheidenheid en om hun manier waarop ze met anderen omgaan.
En als je hoort waar ze vandaan komen, waar ze ooit begonnen zijn, dan is dat meer dan eens niet vanuit een gespreid bedje en hebben ze een weg afgelegd met de nodige, soms bergen, tegenslagen. Vaak is het ze gelukt om die tegenslag om te buigen naar passie voor service, voor het leveren van topdienstverlening en het verrijken van een team. Dat maakt dat ieder bezoek altijd weer even speciaal is.
Op topniveau samenwerken
Wat mij in de loop van de jaren het meest heeft verbluft is het niveau waarop in de teams die ik tref wordt samengewerkt. De onaflatende inzet die de mensen in deze teams tonen om hun teamprestatie van topniveau te laten zijn, is verbazingwekkend en maakt mij telkens weer nieuwsgierig om te ontdekken waar dat door komt.
Het onderlinge vertrouwen en respect zó groot is, dat men altijd bereid is offers voor elkaar te brengen
Gouden rand
Dat collega’s collectief, zonder dat dat van ze wordt gevraagd, gaten dichtlopen van een collega als die even niet kan doen wat hij/zij zou doen. Dat het onderlinge vertrouwen en respect zó groot is, dat men altijd bereid is offers voor elkaar te brengen ten gunste van het eindresultaat. Het is iets wat mij enorm inspireert en voor mij vaststelt dat authentieke passie voor werk, respect en zorg voor collega’s de ingrediënten voor een prestatie met een gouden rand zijn. Een prestatie die een Golden Service Award verdient.
Ik kan dan ook iedere manager of leidinggevende die op zoek is naar voorbeelden van topdienstverlening en samenwerking tippen om eens naar die kelders, opslagruimten, afgelegen vergaderruimten en productievloeren te gaan om de kunst daar af te kijken.
Berber Smit is jurylid voor de Golden Service Awards en is Interim Housing + Facility professional bij HWRK.