Rahma el Mouden praat in podcast over de schoonheid schoonmaakvak

Rahma el Mouden praat in podcast over de schoonheid schoonmaakvak

Gedachten, dromen en visies. De meeste uiteenlopende gasten praten hierover in de podcast MISCHA! Zo ook Rahma el Mouden. Jarenlang stond zij aan het roer van schoonmaakbedrijf MAS, dat inmiddels in handen is van haar dochter.

Rahma el Mouden vond het schoonmaakvak het mooiste beroep ooit, omdat schoonmaak altijd nodig is. Deze mening heeft ze wat bijgesteld, vertelt ze in de podcast, aflevering 163. “Tijdens corona merkte ik dat vijftig procent van onze klanten dicht ging. Het gaf me niet de zekerheid die ik daarvoor gewend was. Daarom besloot ik in de zorg te gaan - niet enkel om het risico te spreiden, maar ook omdat er nog veel te halen is, in de zorg voor ouderen en jongeren."

Inspiratie

Ondanks dat draagt ze de schoonmaak nog wel altijd een warm hart toe. "Het brengt je in contact met twee soorten mensen: de klant, maar ook mensen die het heel moeilijk hebben in de samenleving. Mensen die onze steun nodig hebben. Dat samen: het personeel en de klanten, maakt je werk leuker en aangenamer dan als je met één niveau te maken hebt." Dit gegeven heeft haar altijd veel inspiratie gegeven.

Meer aandacht voor schoonmakers

Schoonmakers weten ook goed wat de sfeer is in een bedrijf en wat er speelt, veronderstelt Mischa. Dat beaamt El Mouden. “Als je echt wilt weten hoe een organisatie draait, dan moet je dat aan de schoonmaker vragen. Die weet precies wie grootse vervuiler is en wie het meest vriendelijk is. Ik heb er altijd voor gepleit, en dat zal ik ook blijven doen, om meer aandacht te geven aan mensen die dag in dag uit, overal in Nederland de vuil voor ons ophalen, bij stations, ziekenhuizen, overal. Ik zou graag meer aandacht willen hebben voor die mensen vanuit bedrijven en opdrachtgevers.”

Klant is koning, medewerker is keizer

Rahma el Mouden trouwde op 15-jarige leeftijd, verhuisde met haar man van Marokko naar Nederland en werd schoonmaker. Ze wilde manager worden, maar toen haar mannelijke assistent in 1997 na een reorganisatie benoemd werd tot manager had ze er genoeg van en begon haar eigen schoonmaakbedrijf. Inmiddels telt MAS zo’n 500 medewerkers. El Mouden zet zich ook in voor jongeren die net dat ene zetje nodig hebben. Haar motto is: De klant is koning, de medewerkers zijn keizers. “Ik heb altijd gezegd dat ik de medewerker op de eerste plaats zet. Als je je mensen serieus neemt en het gevoel geeft dat ze ook met respect behandeld worden, dan gaan ze elke dag met een lach naar hun werk. Dat merkt de opdrachtgever.”

Beluister hier de podcast Rahma el Mouden (aflevering 163).