In 2018 heeft de NEE/NEE-sticker in Amsterdam plaatsgemaakt voor de JA/JA-sticker. Eerder gaf 55 procent van Amsterdam niet aan of ongeadresseerde post welkom was. Dat veranderde in 15 procent na de invoering van de sticker.
Ongewenst reclamedrukwerk
Het gevolg is dat 40 procent van alle huishoudens in Amsterdam geen ongewenst reclamedrukwerk meer ontvangt. Alle resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Environmental Economics and Policy. Het onderzoek is verricht door milieueconomen Thijs Endendijk en Wouter Botzen.
Kostenvermindering gemeenten
De afname van papierafval zorgt ook voor een kostenafname voor het verzamelen, transporteren en recyclen van papierafval door gemeenten. Uit het onderzoek blijkt dat dit bedrag tussen de 135.000 en 285.000 euro per jaar ligt in Amsterdam. Als heel Nederland overstapt naar de JA/JA-sticker, zou dat zelfs kunnen leiden tot een jaarlijkse kostenvermindering van 14 miljoen tot 30 miljoen euro.
Post in de brievenbus
De meeste gemeentes in Nederland hanteren een NEE/NEE-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Als een huishouden geen sticker heeft, eindigt deze post gewoon in de brievenbus. De JA/JA-sticker voorkomt dat huishoudens zonder sticker ongeadresseerde post krijgen. VU-hoogleraar Botzen: “De kosten van het invoeren van de JA/JA-sticker zijn laag, maar de voordelen zijn groot. Dit is een unieke kans voor gemeenten om hun milieu-impact te verminderen en tegelijkertijd geld te besparen.”