Schoonmaakbedrijven zien omzet stijgen met 5,2 procent

De omzet van schoonmaakbedrijven is het afgelopen jaar met 5,2 procent gestegen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Na een dal in 2014, een jaar gekenmerkt door rode cijfers, timmeren schoonmaakbedrijven al jaren goed aan de weg.

In het vierde kwartaal van 2019 groeide de omzet van schoonmaakbedrijven met 3,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. De laagste groei van het hele jaar. In het derde kwartaal van 2019 zagen schoonmaakbedrijven hun omzet nog met 6,4 procent groeien ten opzichte van diezelfde periode in 2018.

Belangrijk daarbij is wel om te realiseren dat deze groeipercentages enkel iets zeggen over de omzet. Het zegt dus niets over wat de schoonmaakbedrijven onder de streep overhouden. Personeelskosten zijn nog altijd de grootste kostenpost voor schoonmaakorganisaties. Die kosten zijn de afgelopen tijd flink gestegen.

Vertrouwen lager

De omzet van de zakelijke dienstverlening, waar schoonmaakbedrijven onderdeel van uitmaken, lag in het vierde kwartaal van 2019 3,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Over heel 2019 groeide de omzet met 5,6 procent. Een jaar eerder steeg de omzet nog met 8,1 procent. Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners stijgt in het eerste kwartaal van 2020 naar 9,7. Een kwartaal eerder was dit nog 7,4. Toch ligt het vertrouwen lager dan in 2017, 2018 en de eerste drie kwartalen van 2019. 

Tekort aan personeel is een belemmering

35,3 procent van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening ziet een tekort aan personeel als belemmering voor de activiteiten, dit is vrijwel gelijk aan een kwartaal eerder, toen 35,5 procent dit aangaf. Over heel 2019 is dit gemiddeld 34,6 procent, in 2018 was dit gemiddeld 32,8 procent. In 2016 en 2017 was het percentage zakelijke dienstverleners dat een tekort aan personeelskrachten als belemmering voor de activiteiten zag aanzienlijk lager: respectievelijk 10,8 en 20,3 procent.


LEES OOK: Visie grootste schoonmaakbedrijven: Krappe arbeidsmarkt is absoluut de grootste uitdaging


Positief over omzet en personeelssterkte

In de conjunctuurenquête heeft het CBS ook aan schoonmaakondernemers gevraagd of hun omzet de komende drie maanden toeneemt, gelijk zal blijven of afneemt. De onderzoekers publiceren vervolgens een gewogen gemiddelde, oftewel de ‘toenemers’ min de ‘afnemers’. Dat getal kwam voor schoonmaakbedrijven in het vierde kwartaal  van 2019 op 7,4 uit, terwijl voor het eerste kwartaal van 2020 maar liefst 23,5 wordt genoteerd. Op dezelfde manier met dat gewogen gemiddelde gaat de vraag over de personeelssterkte in de komende drie maanden van 6,0 in het vierde kwartaal van 2019 naar 26,1 in het eerste kwartaal van 2020. Schoonmaakondernemers zijn dus positief over omzet en personeelssterkte.

Winstgevendheid verbetert niet

Verstorende factor is wel de vraag of de afgelopen drie maanden de winstgevendheid is verbeterd. Noteert het vierde kwartaal van 2019 nog een 17,6, in het eerste kwartaal van 2020 slaat de balans door naar de min: -8,2. Omzet en personeelssterkte gaan dus omhoog, maar de winstgevendheid niet. Dat zou logisch kunnen zijn omdat schoonmaakbedrijven meer geld kwijt zijn aan het aantrekken en behouden van personeel (leestip: Kostenverhoging hoger dan voorheen: schoonmaak zo’n 6 procent duurder in 2020)

LEES OOK 
Omzet ISS in Nederland keldert naar 180 miljoen euro
ABN AMRO voorspelt omzetgroei van 3,5% voor schoonmaakbranche

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

Tijdens de jaarlijkse CSU MeewerkWeek werken alle kantoorcollega's mee met schoonmaakcollega's op de werkvloer. Ook dit jaar gaven de schoonmaakmedewerkers van CSU weer een inkijkje in hun werk(dag). Er vonden mooie en leuke gesprekken plaats die zorgden voor veel ideeën om het werk te verbeteren.

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt van UWV

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt van UWV

Sodexo tekende op 21 oktober 2024 een convenant met het Landelijk Werkgeversservicepunt (WSP) van UWV. Daarmee verstevigen en bestendigen zij de de samenwerking die al ruim twee jaar bestaat. Om zo samen nog meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpen. Ook het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten (LWSPG) sluit nu aan bij dit convenant.

Jacco Vonhof (MKB-Nederland): "Zorgen om verlies ondernemerschap in Nederland"

Jacco Vonhof (MKB-Nederland): "Zorgen om verlies ondernemerschap in...

"Nederland let op uw zaak!" Die waarschuwing uitte voorzitter Jacco Vonhof tijdens het jaarcongres van MKB-Nederland in Zwolle. Door de overname van middenbedrijven door (buitenlandse) private equity partijen, de onvoldoende doorgroei van kleinere bedrijven én het zeer hoge aantal zzp'ers dat geen werkgever wil worden, vreest hij voor verlies van het ondernemerschap dat Nederland in alle opzichten juist zo hard nodig heeft. "Bedrijven die lokaal zijn geworteld en met grote betrokkenheid bij hun omgeving opereren, die de oplossingen en innovaties hebben voor de grote transities. Als we dat soort ondernemerschap in toenemende mate kwijtraken, is de impact groter dan alleen economisch. We zijn nu nog op tijd om deze trend te keren. Het kabinet heeft een aantal goede plannen, maar die moeten nog wel gerealiseerd worden."

Clean Solutions Group België overgenomen door PFS Group

Clean Solutions Group België overgenomen door PFS Group

De in Antwerpen gevestigde PFS Group heeft schoonmaakmiddelenproducent Clean Solutions Group België (CSG) overgenomen.