'Schoonmaak moet prioriteit blijven'

'Schoonmaak moet prioriteit blijven'

"Binnen de samenleving leeft op dit moment echt het besef dat hygiëne en desinfectie een van de belangrijkste wapens zijn om een pandemie, zoals Covid-19 te bestrijden." Dat stelt Karel van Gorp, managing Director BeNeLux van Diversey.Volg Service Management op LinkedIn:

Hij noemt goede handhygiëne echt cruciaal, want handen zijn de grootste ‘besmetters’ die mensen hebben. Hij ziet corona als centrale aanjager van het bewustzijn van mensen. Van Gorp: “Schoonmaken is normaal gesproken niet heel sexy. Het wordt gezien als een noodzakelijk kwaad en kan zelfs budgetsluiter zijn bij bedrijven. Alleen met dit soort pandemieën stijgt schoonmaak opeens van plek honderd naar één.”

Schoonmaken is normaal gesproken niet heel sexy

Hoe blijft schoonmaak op de agenda staan?

Van Gorp vreest wel dat het belang van goede schoonmaak op den duur wegebt. Hij stelt dat we iedere 7 à 10 jaar te maken hebben met een pandemie, alles heeft dan spoed. Na de uitbraakt ziet hij het nog wel even doorebben, maar na een tijdje verdwijnt het bewustzijn toch naar de achtergrond. Dit is volgens hem een natuurlijke ontwikkeling.

“Bedrijven en mensen werken met prioriteiten en je kunt er maar een beperkt aantal hebben. Als Diversey vinden wij echter dat het een prioriteit moet blijven. Wij zijn in gesprek met de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) en zij met de overheid om een manier te vinden om de aandacht voor hygiëne levend te houden. Iedereen is er gelukkig nu wel van bewust dat we ons in de toekomst beter moeten organiseren op uitbraken van bijvoorbeeld virussen”

Meer lezen?

Dit interview werd gehouden naar aanleiding van het Partner of Choice onderzoek. Diversey kwam als voorkeursleverancier voor reinigingsmiddelen uit het onderzoek. Het volledige interview waarin Van Gorp meer vertelde over strategisch meedenken, het leveren van maatwerk en het ontzorgen van klanten, lees je in het Partner of Choice digimagazine.

Lees ook:

Wanneer verliezen schoonmaakmiddelen hun werking?

Wanneer verliezen schoonmaakmiddelen hun werking?

Vaak letten we er niet op, maar veel producten die we in huis halen hebben een houdbaarheidsdatum. Bij eten en drinken is het vaak wel duidelijk wanneer ze verder over de datum zijn, maar dat is bij veel andere producten minder duidelijk zichtbaar. Zo ook bij schoonmaakmiddelen. Ze zijn vaak wel even houdbaar, maar uiteindelijk verliezen ook deze middelen hun effectiviteit.

Blog Jacques van den Wijngaard: Siliconen, wat zit erachter?

Blog Jacques van den Wijngaard: Siliconen, wat zit erachter?

In een serie artikelen bekijk ik achtergronden rondom een chemisch product of proces. In deze derde blog gaat het om siliconen, de wonderen van de chemie: olie, vet of rubber, gemaakt van zand!

Tork lanceert tijdbesparende OptiServe Toiletpapier Systeem

Tork lanceert tijdbesparende OptiServe Toiletpapier Systeem

Tork lanceerde deze week het Tork OptiServe Toiletpapier Systeem. Het systeem bestaat uit hulsloos toiletpapier. Dit zorgt voor veel minder afval in vergelijking met traditionele systemen die gebruik maken van kartonnen hulzen. Hiermee verbetert het de efficiëntie van facilitair managers en hun teams en vermindert het de impact op het milieu.

Finse OwnBio microbiële tablet ontvangt Nordic Swan Ecolabel

Finse OwnBio microbiële tablet ontvangt Nordic Swan Ecolabel

De OwnBio microbiële tablet is onderdeel van de Ownwell-methode, een schoonmaakoplossing voor professionele reiniging die honderd procent chemievrij is. De tablet voeg je toen aan gezuiverd kraanwater, waar de microben op natuurlijke wijze vuil beginnen af te breken. Zowel schoonmaakpersoneel als gereinigde oppervlakken blijven vrij van chemie en naspoelen na schoonmaken is niet nodig.