Duurzaamheid speelt ook in schoonmaakland een steeds grotere rol en Spectro zet dan ook vol in op duurzaam reinigen. Ze maken hooggeconcentreerde, ecologische reinigingsmiddelen, maar houden zich ook bezig met het verpakken en doseren daarvan. In dat kader lanceren ze tijdens de Interclean 2022 de nieuwe Ecodos Dosage Bottle.
Aandacht voor milieu
De innovatieve fles is duurzamer in zowel materiaal als gebruik. De Ecodos is namelijk helemaal gemaakt van gerecycled kunststof en beschikt over een speciale doseerdop. Hiermee doseert de schoonmaakmedewerker altijd de juiste hoeveelheid reinigingsmiddel. Ook de producten die in de fles gaan, moeten voldoen aan bepaalde ecologische standaarden, zoals het EU Ecolabel en ASP logo’s.
Aandacht voor gebruiker
Er is daarnaast niet alleen gekeken naar de milieu-impact, maar ook naar de gebruiker. De flessen beschikken over een duidelijk systeem aan kleuren, nummers en symbolen, waardoor een schoonmaakmedewerker snel kan zien waarvoor hij of zij wat moet gebruiken. Ook heeft de fles een ergonomisch handvat gekregen. De innovatie Ecodos doseerfles is niet voor niets genomineerd voor de Amsterdam Innovation Award 2022 in de categorie Sustainability & Environment.
Easy 3.0 en Internet of Spectro
De nieuwe verpakkingsfles is niet de enige innovatie die Spectro meeneemt naar de Interclean. Ze tonen ook de nieuwste generatie Ecodos Easy. De nieuwe generatie slimme dispensers beschikt onder andere over een verwisselbaar en oplaadbaar accusysteem, een langere levensduur, duurzamere vullingen en een auto-fill optie. De Easy 3.0 communiceert voor deze laatste functie met docking stations en hij mengt en doseert volledig autonoom water met reinigingsmiddelen.
Ten slotte geeft Spectro een inkijkje in de toekomst door in te gaan op datagedreven werken. Met het Internet of Spectro zet het bedrijf data in om effectiever en efficiënter om te gaan met reinigingsmiddelen. Dat is duurzamer voor het milieu, maar ontzorgt ook de klant. Door het verbruik te monitoren en aan de hand daarvan automatisch nieuw te bestellen, komt de klant nooit zonder product te zitten.