Nederlandse Arbeidsinspectie gaat bedrijven in de glasbewassing controleren op veiligheid

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat bedrijven in de glasbewassing controleren op veiligheid

Heb jij een bedrijf in de glasbewassing? Dan kan het gebeuren dat je binnenkort de Nederlandse Arbeidsinspectie op de stoep hebt staan. Zij gaan de komende tijd controles uitvoeren bij werkgevers in de glasbewassing om te onderzoeken of zij voldoen aan de Arbowet.

De Arbowet schrijft voor dat iedere werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving voor zijn werknemers. Dat geldt net zo goed voor de werkgevers in de glasbewassingsbranche. Op de hoogte zijn van risico’s en deze actief minimaliseren zijn hier onderdeel van.

Preventieve aanpak

In de glasbewassing vinden er helaas nog jaarlijks vele ongevallen plaats, soms zelfs met dodelijke afloop. Aangezien die cijfers niet erg in beweging lijken, wil de Arbeidsinspectie nu gaan kijken hoe zij het aantal ongevallen toch omlaag kunnen brengen. Zij pleiten hierbij voor een preventieve aanpak en willen bedrijven stimuleren preventieve maatregelen te nemen.

Deze maatregelen bestaan onder andere uit het opstellen van een risico inventarisatie en evaluatie (RI&E), het instellen van een preventiemedewerker en bedrijfshulpverlening en het aangaan van een contract met een arbodienstverlener. Onderzoek laat namelijk zien dat niet meer dan een derde van de bedrijven deze preventieve maatregelen heeft. Voornamelijk kleinere bedrijven (minder dan 25 werknemers) blijven vaak achter. Hier gebeuren relatief gezien dan ook vaker ernstige ongevallen.

Arbeidsinspectie

De controles die de Arbeidsinspectie gaat uitvoeren beginnen met een informatiefase. Elk glasbewassingsbedrijf kan begin dit jaar een brief op de mat verwachten waarin staat aan welke verplichtingen zij moeten voldoen en handvatten hoe zij hieraan kunnen voldoen. Het gaat hier om het hebben van een RI&E en een plan van aanpak om arbeidsrisico’s te beheersen en een basiscontract met een arbodienst.

Een aantal bedrijven krijgt vervolgens de opdracht om documenten op te sturen naar de inspectie. Aan de hand hiervan bepaalt deze of zij fysiek langsgaan bij een bedrijf. Elke bedrijf krijgt de tijd eerst aan de slag te gaan met eventueel ontbrekende maatregelen. Wanneer een bedrijf dit niet doet, gaat de inspectie over op het opleggen van boetes.

Bron: Schoonmakend Nederland

Nederlandse Arbeidsinspectie start landelijke rolsteigercontrole

Nederlandse Arbeidsinspectie start landelijke rolsteigercontrole

Eind deze maand start de Nederlandse Arbeidsinspectie met een nieuwe reeks landelijke controles op rolsteigers. Vorig najaar bleek het merendeel van de rolsteigers niet volgens de regels en gebruiksaanwijzing te zijn opgebouwd.

Niklaas Larkens wint NK Glazenwassen 2024

Niklaas Larkens wint NK Glazenwassen 2024

Niklaas Larkens van De Jong Facilitaire Diensten is op 6 november in Expo Houten tijdens de Schoonmaak Vakdagen uitgeroepen tot beste glazenwasser van Nederland. Vlak na het ontvangen van deze eer sleepte hij ook nog de eerste prijs binnen bij het NK Snelglazenwassen.

Internetconsultatie vernieuwde eindtermen Basisvakopleiding glazenwasser

Internetconsultatie vernieuwde eindtermen Basisvakopleiding...

Uit een onderzoek in 2022 bleek dat bedrijven en opleiders ontevreden zijn over de aansluiting van de eindtermen voor de basisvakopleiding glazenwasser (en hierdoor het examen én de opleiding) bij de huidige beroepspraktijk. De RAS (Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche) heeft samen met werkgevers, waaronder een delegatie van het platformbestuur Glas & Gevel (AWOG), gewerkt aan een nieuw voorstel om de eindtermen beter te laten aansluiten bij de huidige praktijk.

Toolkit voor actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg

Toolkit voor actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg

Dit jaar vindt de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de Zorg plaats van 9 tot en met 20 december. Het is dé actieweek net voor de kerstperiode, waarin glazenwassersbedrijven op een andere manier hun maatschappelijke betrokkenheid tonen en de zorg een hart onder de riem steken door zorgopdrachtgevers, -medewerkers en cliënten in het zonnetje te zetten.