Bedrijfsportret Facility Trade Group: 'We ondernemen mee met de klant'

Bedrijfsportret Facility Trade Group: 'We ondernemen mee met de klant'

De markt voor facilitaire groothandels kenmerkt zich door een diversiteit aan spelers. Toch neemt facilitaire groothandel Facility Trade Group volgens algemeen directeur Bas Haagen een heel eigen positie in. "We leveren desnoods tot in de werkkast bij klanten."

Facility Trade Group is een (merk)onafhankelijke facilitaire groothandel, gespecialiseerd in reinigingssystemen en -machines, hygiënische voorzieningen, non-food horecaproducten. “Kijk”, zo begint Haagen het gesprek, “de klantrelatie, het partnership met de klant en onze leveranciers staan centraal in ons hele doen en laten. Hoe?"

"We leveren desgewenst tot in de keuken bij horecabedrijven en tot in de werkkast bij de klanten van schoonmaakbedrijven. De klant heeft de keuze. Als het gaat om de service die wij leveren, en als het gaat om de producten die zij bezorgen. Wij zijn merkonafhankelijk en de klant krijgt de beste koopgarantie. Dat wil zeggen; men kan het merk kiezen dat de voorkeur heeft. En die voorkeur verschilt per klant. De ene wil een A-merk, de andere kiest juist voor een merk dat zich volledig heeft toegelegd op duurzaamheid en de ander wil juist een scherpe prijs en/of een white label-artikel. Vanuit onze expertise geven wij advies en met ruim 32000 artikelen in ons assortiment is er altijd een klantspecifieke oplossing”

Middelgrote en landelijke speler

Facility Trade Group heeft meer dan 4.500 opdrachtgevers, ruim 65 medewerkers en 90 jaar expertise. Haagen: “Wij zijn hiermee een middelgrote speler in de markt en wij bedienen klanten in uiteenlopende branches waaronder schoonmaakbedrijven, horeca, kantoren, onderwijs, industrie en zorg. Dat is best bijzonder, die diversiteit in het klantportfolio. Op basis van one-stop-shop bieden wij een complete oplossing voor reiniging, hygiëne en non-food horeca producten.”

Het bedrijf werkt vanuit drie vestigingen in Almelo, Apeldoorn en Amsterdam. “De vestigingen zitten op één lijn van Oost-Nederland naar West-Nederland. Hiermee realiseren we een landelijke dekking en kunnen we de producten vaak de volgende dag leveren”, aldus Haagen.

Pay per User ook mogelijk

Aanvullend op het productassortiment kan de klant er ook terecht voor extra services, ook weer onafhankelijk van leverancier of merk. Haagen: “Pay per User? Pay per Room? Het kan. Geen probleem. Zo richten wij voor een scholengemeenschap de sanitaire ruimtes in en betaalt de school per leerling per jaar. In de hotellerie doen we hetzelfde door een all-inprijs per bezette kamer. We maken hiermee de kosten voor de school en voor horecabedrijven maximaal variabel en dat werd zeker de afgelopencoronaperiode erg gewaardeerd.”

Het is precies hoe het bedrijf werkt, op basis van klantpartnership en expertise garanderen zij volgens Haagen het beste koop- en bestelgemak. “De digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol, zeker als het gaat om het verkrijgen van inzicht in het bestelproces. De klant kan via ons bestelplatform gemakkelijk bestellen en precies zien wanneer er is besteld, wat er is besteld, door wie er is besteld en wat de kosten waren. Daarnaast kan men met één druk op de knop precies hetzelfde nog een keer bestellen.”

Totaaloplossing voor machines

Het bedrijf biedt verder een totaaloplossing voor machines voor schoonmaak en machinale vaatwas. Dat gaat van stofzuigers en veegmachines voor schoonmaak tot aan vaatwasmachines voor in de keuken. “De klant kan kiezen tussen koop of lease en met onze eigen servicedienst ontzorgen wij de klant op gebied van onderhoud en inzicht in waar machines zich bevinden en wanneer onderhoud benodigd is. Hierdoor verlengen wij de levensduur en verlagen wij de totale kosten voor de klant”, verzekert Haagen. Met name schoonmaakbedrijven ervaren dat volgens de directeur als een grote toegevoegde waarde. “Zo ondernemen wij met ondernemers mee.”

Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.

'De P van People wordt steeds belangrijker'

'De P van People wordt steeds belangrijker'

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit voor Facility Trade Group in ketensamenwerking. In maatwerk. En in het aandragen van innovatieve, data-gedreven oplossingen die het schoonmaakwerk effectiever en duurzamer maken. Dit blijkt uit een gesprek met salesmanager Rutger Kerkdijk en marketingmanager Arjan Bolink van Facility Trade Group.

Zo helpt Wecoline Clean 'n Easy de zorgsector

Zo helpt Wecoline Clean 'n Easy de zorgsector

Zeker in deze tijden is het heel belangrijk om goed schoon te maken. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan infectiepreventie in zorginstellingen, maar dit kan en moet nog beter. Wecoline heeft hier anderhalf jaar hard aan gewerkt. Het resultaat: de schoonmaakoplossingen hebben het keurmerk Medisch CE gekregen.

Fris & Rein staat samen met Crohill dicht bij de klant en de werkvloer

Fris & Rein is opgericht in de jaren '80. Het begon als een klein, lokaal schoonmaakbedrijf en is inmiddels uitgegroeid naar een middelgrote, regionale dienstverlener in totaalschoonmaak met vier vestigingen: Schiedam, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.

'De succesfactor voor hygiënevraagstuk: expertise en samenwerken in de keten'

'De succesfactor voor hygiënevraagstuk: expertise en samenwerken in...

Het hygiënevraagstuk is bijzonder actueel bij (horeca)bedrijven, zo merken algemeen directeur Bas Haagen en sales-directeur Geert de Vries van Facility Trade Group. Volgens hen is een brede scoop, een integrale aanpak en samenwerken in de keten dé manier om dit aspect van de facilitaire bedrijfsvoering te tackelen "De medewerkers moeten zich fijn voelen."