In de facilitaire ondersteuning gaan miljoenen om: succesvol leren zijn in aanbestedingen

In de facilitaire ondersteuning gaan miljoenen om: succesvol leren zijn in aanbestedingen

Het benutten van aanbestedingen in de facilitaire dienstverlening kan zorgen voor een grote omslag in je bedrijfsvoering. Of je nu nieuw bent op dit gebied of zoekt naar efficiëntie en verbeteringen. Volgens Rashed Nikukar, head of sales Nederland bij Mercell, kun je de valkuilen omzeilen en de beschikbare tools en strategieën aanleren. Zo zet je je eerste stappen richting een succesvol aanbestedingstraject.

Facilitaire dienstverlening is van onschatbare waarde in diverse sectoren, denk aan de zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg en de overheid. In 2022 alleen al werd 38 miljoen euro aan facilitaire diensten uitgegeven in de cateringsector, 158 miljoen euro in reparatie- en onderhoudsdiensten en 75 miljoen euro in schoonmaak- en milieudiensten.

De uitdagingen beheersen

Wanneer een leverancier de wereld van aanbestedingen binnenstapt, is het niet ongewoon om hindernissen en uitdagingen tegen te komen. Deze omvatten bijvoorbeeld:

  • Gebrek aan communicatie & dialoog: Het niet benutten van kansen voor contact met de partij die de aanbesteding wenst, is een veelvoorkomende misstap. Geschikte contactmomenten zijn onder andere informatiesessies en marktconsultaties. Hier kan een leverancier helder krijgen wat de eisen en wensen zijn en welke procedures gevolgd moeten worden. Bovendien is het een moment waarop je je als leverancier zichtbaar maakt.
  • Flexibiliteit als troef: Vaak wordt gedacht dat aanbestedingen gepaard gaan met starre eisen, terwijl er in werkelijkheid vaak ruimte is voor aanpassingen en flexibele oplossingen. Om dit punt te overwinnen tijdens het aanbestedingsproces, is het belangrijk om met creatieve voorstellen te komen en te onderzoeken welke aanpassingen mogelijk zijn voor een succesvolle inschrijving.
  • Overweldig van overbodige details: Het verstrekken van teveel informatie bij een inschrijving kan contraproductief zijn. Het is van groot belang om alleen relevante informatie te delen, om verwarring te voorkomen over de aanbestede dienst. Werken met een gerichte eigen aanpak en met templates kan zorgen voor efficiënter proces.

Nauwkeurige afstemming

Om de uitdagingen van aanbestedingstrajecten te overwinnen en echte groei en succes te bereiken, is het advies: scherp als leverancier je strategieën aan. Praktische stappen zijn:

  • Aanbiedingsopmaak optimaliseren: Stem de offerte af op het aanbestedingsdocument. Het maakt het werk voor inkopers gemakkelijker en ook is het voor de aanbestedingspartij goed om de offerte te beoordelen. Met inkoopsoftware zoals Mercell wordt het formatteren automatisch afgehandeld. Dan kan de inkoper het aanbestedingsdocument integreren in een gestandaardiseerde vragenlijst, waardoor je als leverancier alleen maar de vragen hoeft te beantwoorden. Dit maakt de vergelijking van alle inschrijvingen in een uniform formaat gemakkelijker.
  • Expertise tonen en aan eisen voldoen: Het is van essentieel belang om te voldoen aan de gestelde criteria en vragen. Inkopers hechten aan de manier waarop de leverancier reageert op deze eisen. Het is zaak dat die elke eis helder en beknopt beantwoordt, en ervoor zorgt dat de eigen kennis en ervaring wordt benadrukt. Kan een leverancier (nog) niet voldoen aan alle criteria, dan is het de moeite waard om zorgvuldig te overwegen hoe dat in de toekomst wel te realiseren is en dit goed te onderbouwen. Aanbestedende diensten hanteren vaak gunningscriteria als richtlijn voor hun besluitvorming, wat aangeeft waar ze speciale nadruk op leggen.
  • Op-maat-gemaakte offertes: Nauwkeurige afstemming van de offerte op de details van de aanbesteding, inclusief terminologie en jargon. Zo laat een leverancier zien dat hij over de benodigde competenties beschikt en goed geïnformeerd is over de specifieke aanbesteding.

Innovatieve oplossingen

Leveranciers staan voor de uitdaging om aanbestedingen op een efficiënte en effectieve manier aan te pakken. Moderne technologieën zoals Mercell's Tender Totaal zijn speciaal voor hen ontwikkelde oplossingen, omdat die marktleider is en een diepgaande kennis heeft opgebouwd in inkoopsoftware. De uitgebreide aanbestedingsoplossing van Mercell opent deuren voor leveranciers, vanwege het:

  • Marktinzicht: Geavanceerde zoekmogelijkheden en analytics bieden toegang tot een schat aan informatie, zodat een facilitaire dienstverlener die wil meedoen aan een aanbesteding zijn concurrentiepositie kan verbeteren. Die kan dan nieuwe zakelijke kansen ontdekken en ook anticiperen op trends in de markt, wat van onschatbare waarde is bij deelname aan aanbestedingen.
  • Kenniscentrum: De facilitaire dienstverlener die wil meedoen in het aanbestedingstraject heeft een waardevolle bron van kennis binnen handbereik en ook praktische tools om complexe aanbestedingsprocessen beter te begrijpen en te beheersen. Ook kan die advies vinden ter ondersteuning van juridische vraagstukken en geschillen tijdens het aanbestedingsproces.

Met innovatieve aanbestedingsoplossingen zoals deze wordt het gemakkelijker om de uitdagingen van een aanbestedingstraject aan te gaan. Een leverancier vergroot zijn concurrentievoordeel, bespaart tijd en moeite en optimaliseert zijn kansen op succes.

Dit artikel is gesponsord door Mercell.