Meubels huren voor een flexibele werkomgeving: 'Laat zien dat je thuiswerken serieus neemt'

Meubels huren voor een flexibele werkomgeving: 'Laat zien dat je thuiswerken serieus neemt'

Thuiswerken werd door veel werkgevers gezien als een tijdelijk fenomeen. Inmiddels is het thuiswerken een vaste waarde geworden, en geldt het als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Mits je het goed faciliteert.

“Werken aan een geïmproviseerd bureau ligt ver achter ons”, aldus Robin Paul van Eck van kantoormeubelverhuurder Alvero. “Wij helpen organisaties om thuiswerken professioneel te implementeren met gehuurd meubilair. Dat houdt je werkomgeving flexibel, bespaart onnodige kosten en past bovendien in een duurzame bedrijfsvoering.”

“De werkomgeving van onze klanten zien we als een organisch geheel dat altijd in beweging is. Steeds meer werkplekken bevinden zich deels thuis, terwijl het kantoor een ontmoetingsplek wordt om samen te werken of te brainstormen. We zien de behoefte aan thuiswerkplekken fluctueren door verloop, marktwerking en piekperiodes, dan wil je niet vastzitten aan eigen meubilair. Bovendien wordt het steeds lastiger om in te schatten wat je behoefte is."

"Zelfs facility managers van groeiende organisaties verwachten in de toekomst minder meubilair op kantoor nodig te hebben, daar komen veel thuiswerkplekken voor in de plaats. Alvero faciliteert die hele beweging. Werknemers kunnen via een portal zelf meubilair bestellen, wij brengen en halen het weer op wanneer het nodig is. Daarnaast zien we bij veel van onze klanten dat thuiswerken een taak  is geworden van HRM, omdat het helpt om werknemers aan je te binden. Het is een samenspel van meerdere disciplines binnen een organisatie en daar kunnen we als specialist in tijdelijk meubilair een belangrijke verbindende rol in spelen.”

Alleen betalen voor wat je nodig hebt

“We zien zo vaak dat meubilair na verloop van tijd in de opslag belandt, waar het geld blijft kosten zonder dat iemand het gebruikt. Dan verspil je niet alleen financiële maar ook nog kostbare ruimte en grondstoffen. Onze klanten gebruiken thuiswerkplekken net zo lang of kort als nodig is. De kosten bewegen dan automatisch mee met de behoefte die op dat moment nodig is en je kunt grote investeringen en langdurige afschrijvingen voorkomen. ”

De duurzame gedachte achter huren

“Onze meubelen worden goed onderhouden en krijgen daardoor een lange levensduur op meerdere locaties. Daarmee kunnen we voorkomen dat er onnodig veel nieuw meubilair wordt geproduceerd of aangeschaft. Huurmeubilair biedt bedrijven de kans om hun werkomgeving te verduurzamen. Dat zagen we bijvoorbeeld bij onze klant Vattenfall, die geen meubilair wilde aanschaffen in tijden van grondstoffenschaarste. Huren past perfect in de duurzame visie van Vattenfall. We denken in verregaande mate mee met klanten om ze te helpen bij hun duurzame doelstellingen. Neem PwC, waar we uitsluitend refurbished meubilair ingezet hebben voor de inrichting van een kleine vierduizend thuiswerkplekken.”

Dit artikel is gesponsord door Alvero.

Laurine de Bruin (Vattenfall), Marnix Mali (Booking) en Jan Nieuweboer (Rabobank) tijdens het Facto Congres 2024.

Zo maken Rabobank, Vattenfall en Booking van het kantoor een...

Wat maakt dat medewerkers graag naar kantoor komen? Rabobank, Vattenfall en Booking ontdekten drie sleutels tot succes: activity based werkplekken, spontane ontmoetingen en ruimte voor ontspanning. In drie video-interviews vertellen de organisaties hoe ze het kantoor een magneet maken voor medewerkers.

Paneldiscussie Hybrid Work 31 oktober TU/Eindhoven, Campus, De Zwarte Doos

Event TU/e over hybride werken: zijn we lui en territoriaal?

Wat zegt de wetenschap over hybride werken? Facto zocht het uit op de kennismiddag 'Hybrid Work' afgelopen donderdag bij de TU/Eindhoven. Kennis uit allerlei windrichtingen kwam voorbij: de psychologie, sociologie, human resource management, vastgoed en facility management, industrial design en de praktijk van o.a. Rabobank en Microsoft.

Harold Coenders, Chief Strategy Officer bij Colliers en gespreksleider van de ronde tafel 'Is het kantoor te groot of de bezettingsgraad te laag? - Facto Congres 2024 op 19 september.

Harold Coenders (Colliers): bezettingsgraad opgelopen van 30 naar 36%

De gemiddelde wekelijkse bezettingsgraad van kantoren is gestegen van 30% naar 36%, met piekdagen op dinsdag en donderdag. Werkgevers zien om die reden geen aanleiding om een kantoorplicht in te voeren. Dit blijkt uit een recent interview van Chief Strategy Officer Harold Coenders (Colliers) met het Financieele Dagblad.

Dit zijn de 5 best gelezen artikelen over hybride werken afgelopen half jaar

Dit zijn de 5 best gelezen artikelen over hybride werken afgelopen...

Het eerste half jaar van 2024 stond onder andere in het thema van hybride werken. Van nieuwe hubconcepten tot aanpassingen in meubilair en ruimte-indeling, het blijft een zoektocht naar de ideale balans tussen kantoorgebonden en thuiswerken. Zo gaan organisaties als Miro, ASML, Heineken, NS en Deltares om met de transitie naar een meer flexibele werkplek.