'Benodigd vloeroppervlak kantoor daalt 25% na corona'

'Benodigd vloeroppervlak kantoor daalt 25% na corona'

Kantoren worden in de nabije toekomst kleiner. Bijna een op de drie facility managers denkt over niet al te lange tijd met 25% minder vloeroppervlakte uit te kunnen.

Dit, en nog veel meer, blijkt uit het redactionele onderzoek ‘Terug naar kantoor’ dat Facto van 29 juni tot en met 7 juli van dit jaar heeft uitgevoerd onder lezers en volgers. De redactie vroeg facility professionals om een online-enquête met 15 vragen te beantwoorden, waarvan er tot nu toe 44 ingevuld retour kwamen.

De voorlopige resultaten geven een beeld van wat facility professionals in kantoororganisaties de laatste maanden, sinds het uitbreken van de coronapandemie half maart en het thuiswerkadvies van de overheid, hebben gedaan om hun kantoor – voor een beperkte groep medewerkers - op een veilige manier weer in gebruik te nemen. Binnenkort volgt nader onderzoek.

Vaak getroffen maatregelen om de kantoren weer veilig te openen

Uit de peiling komt een duidelijk beeld naar voren welke maatregelen zijn getroffen om de kantoren weer veilig te kunnen openen. Het gaat vooral om:

  • het beschikbaar stellen van desinfectiegels en alcoholpompjes in het pand (95%);
  • het markeren van looproutes met vloerstickers, afzetlint e.d (86%);
  • aanpassing capaciteit vergaderzalen (84%);
  • duidelijke zichtbare gedragsregels bij de entree en elders in het pand (80%);
  • beperking van het maximum aantal te reserveren werkplekken (79%); en
  • beperking van het aantal maximaal aanwezige personen (79%).

Andere maatregelen zijn beperking van het liftgebruik (77%), routering in trappenhuizen (72%), plaatsen van plexiglas bij de ontvangstbalie (68%), plaatsing schoonmaakkits op de bureaus (63%), extra schoonmaak (63%) en regels ten aanzien van toiletgebruik (63%).

Minst getroffen maatregelen

Minder in trek als maatregel om het kantoor weer veilig te kunnen openen zijn:

  • Plexiglas tussen de werkplekken (25%);
  • verstrekking van mondkapjes (20%);
  • aanpassing van de openingstijden van kantoor (13%);
  • het aanbrengen van touchless voorzieningen (13%);
  • het meten van de temperatuur van personen bij binnenkomst (9%);
  • het genderneutraal maken van toiletten (2%).

De enquête geeft ook een beeld van de verwachtingen die facility managers hebben over de komende maanden als het gaat om de terugkeer naar en het gebruik van het kantoor.

In deze whitepaper lees je een overzicht van de onderzoeksresultaten. De volgende onderwerpen komen aan bod.

1. Kantoor open of gesloten?
2. Welke werkzaamheden?
3. Getroffen maatregelen terugkeer naar 1,5 m kantoor
4. Bedrijfsrestaurant: open of dicht?
5. Zelf aan de slag?
6. Olifantenpaadjes: het omzeilen van de corona-regels
7. Verder opschalen, wanneer en hoeveel?
8. Kantoor van de toekomst: minder werkplekken, meer ontmoeten
9. Wel of niet aanpassen kantoorinrichting of werkplekconcept
10. Kantoren: vloeroppervlak blijft gelijk of wordt minder?
11. Conclusie

Download de gratis whitepaper door te klikken op bovenstaande afbeelding

Ervaringskloof op kantoor? Dit is de oorzaak

Ervaringskloof op kantoor? Dit is de oorzaak

De cijfers liegen er niet om: de tevredenheid over de werkplekervaring daalt sneller onder vrouwen dan onder mannen. Kantoorervaringen verschillen tussen genders en mensen van verschillende leeftijden. Hoe kan een werkplekstrategie iedereen ondersteunen? Facto zocht het uit.

Laurine de Bruin (Vattenfall), Marnix Mali (Booking) en Jan Nieuweboer (Rabobank) tijdens het Facto Congres 2024.

Zo maken Rabobank, Vattenfall en Booking van het kantoor een...

Wat maakt dat medewerkers graag naar kantoor komen? Rabobank, Vattenfall en Booking ontdekten drie sleutels tot succes: activity based werkplekken, spontane ontmoetingen en ruimte voor ontspanning. In drie video-interviews vertellen de organisaties hoe ze het kantoor een magneet maken voor medewerkers.

‘Met de filosofie ‘Elk WorkLife moment telt’, willen we het bewustzijn vergroten over het belang van een goed georganiseerde, comfortabele werkplek.’

Fellowes: praktische oplossingen voor comfortabele en productieve...

Fellowes heeft een nieuwe Europese campagne gelanceerd, waarin de WorkLife Coach centraal staat. Dit merkpersonage vertegenwoordigt een frisse benadering van werkplekinrichting, met als doel het verbeteren van werkplekken in heel Europa. De WorkLife Coach biedt praktisch advies en ondersteuning om de werkomgeving efficiënter, comfortabeler en productiever te maken.

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer werkplezier

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer...

Werken op daldagen leidt tot verbeterde interactie op kantoor en duurzaam gebruik van het pand. Dit blijkt uit de recente pilot Duurzame CAO Rijk, een project dat gericht is op de werkplek, met als doel een daling van de piekbezetting en besparen op vierkante meters.