Thuiswerkbeleid: dit zijn de aandachtspunten

Thuiswerkbeleid: dit zijn de aandachtspunten

Thuiswerken: plotseling bleek het te kunnen, ook in organisaties die voor de coronacrisis nog veel beren op de weg zagen. Uit onderzoek van PW. blijkt dat veel werkgevers van plan zijn ook na de coronacrisis thuiswerken ruimer mogelijk te maken.

Daarom is het zaak om nu goed naar het thuiswerkbeleid te kijken. In deze whitepaper komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Thuiswerkovereenkomst
  • Relevante wetgeving
  • Wie kan er thuiswerken
  • Bereikbaarheid
  • Cyberveiligheid
  • Privacy en controle
  • Arboregels voor de thuiswerkplek
  • Thuiswerkvergoeding
  • Leidinggeven
  • Instemmingsrecht medezeggenschap

Lees ook:

- De werkplek thuis: hoe werk je efficiënt vanuit huis
- Thuiswerkplekchecker: zo zitten jouw mensen goed, ook thuis
- Waarom kantoren nooit zullen verdwijnen
- Het anderhalvemeter kantoor: mogelijkheden en knelpunten

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer werkplezier

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer...

Werken op daldagen leidt tot verbeterde interactie op kantoor en duurzaam gebruik van het pand. Dit blijkt uit de recente pilot Duurzame CAO Rijk, een project dat gericht is op de werkplek, met als doel een daling van de piekbezetting en besparen op vierkante meters.

Wouter Oosting: ‘Elk team is geen verzameling van individuen maar een collectief van sociale wezens, die behoefte hebben aan interactie en verbinding met anderen.'

CBRE: mensen naar kantoor verleiden én verplichten

Het huidige beleid rond hybride werken is sterk gericht op het individu. 'Het gaat voorbij aan het groepsbelang', zegt Wouter Oosting, executive director Workplace bij CBRE. 'Om serieuze organisatieschade te voorkomen is meer samenwerking en verbinding (belonging) noodzakelijk.' De kantooromgeving moet dit faciliteren. 'Op kantoor werken moet beter zijn dan thuis.'

Nieuwe office layout Vopak-hoofdkantoor

Nieuw werkplekconcept hoofdkantoor Vopak: 15 kenmerken

Begin maart 2025 wordt de compleet vernieuwde werkomgeving van het hoofdkantoor (10.000 m2) van Vopak in Rotterdam in gebruik genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen die worden doorgevoerd?

Priscilla Kiemeney (|Vopak): ‘Ik hoop dat mensen het bijzonder inspirerend gaan ervaren, zichzelf kunnen zijn, dat ze écht de connectie met Vopak voelen en trots zijn om bij ons bedrijf te mogen werken.'

Vopak verbouwt hoofdkantoor (10.000 m2): 'Nieuwe werkomgeving zorgt...

Begin maart volgend jaar wordt de compleet vernieuwde werkomgeving van het hoofdkantoor van Vopak in Rotterdam in gebruik genomen. De nieuwe inrichting en het uitgebreide aanbod aan services moeten leiden tot een fijn kantoor, waar medewerkers graag komen, optimaal worden ondersteund in hun werk en zichzelf kunnen zijn. Een gesprek met Priscilla Kiemeney, Manager Facility NL over de veranderingen die worden doorgevoerd.