De uitdaging bij het creëren van een Smart Building is het combineren van deze twee invalshoeken en het samenbrengen van de technieken. Facility Management speelt daarin een belangrijke rol.
Gegevens verzamelen voor verbetering
In een Smart Building is de aanwezige technologie afgestemd op de medewerker of bezoeker en de activiteiten die in het gebouw plaatsvinden. Niet alleen in de werkplek of vergaderzaal, dit start al op de parkeerlocatie en is in het hele pand geïntegreerd. De systemen in het gebouw verzamelen gegevens die gebruikt kunnen worden voor optimalisatie en verbeteringen. Een smart building geeft bijvoorbeeld inzicht in:
- het gebruik van ruimtes;
- de schoonmaakactiviteiten en schoon te maken ruimtes;
- de cateringbehoefte, de luchtkwaliteit, afvalstromen en parkeersituaties;
- mogelijkheden voor lagere operationele- en onderhoudskosten
Een Smart Building realiseren is het meest eenvoudig in een nieuwbouwsituatie. Maar ook bestaande bouw (of renovatie) kan profiteren van slimme en intelligente toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding van WiFi-toegangspunten om locatiegebaseerde diensten in te voeren of het gebruik van sensoren om van een ruimte de temperatuur of het CO2-gehalte te meten.
Ga aan de slag!
Onze whitepaper 'Smart Buildings' biedt houvast om een start te maken met een Smart Building. Als de diverse kennisgebieden of afdelingen bereid zijn om gezamenlijk op te trekken, dan staat er niets in de weg om een Smart Building te realiseren. De mogelijkheden zijn enorm, dus……tijd om aan de slag te gaan?