Hoe maak je een coronaproof werkplek?

Hoe maak je een coronaproof werkplek?

Heb je wel eens een bezoek gebracht aan een magazijn? Dan heb je ze ongetwijfeld gezien: heftrucks uitgerust met een zogenoemd blauw licht. Dat zorgt voor veiligheid, want het geeft aan binnen welke afstand voetgangers kunnen passeren. De blauw verlichte ovaal om de heftruck heen is verboden, alles daarbuiten is toegestaan.

Anno 2021 is dit verhaal ook relevant voor kantoorpersoneel. Om ons heen is nu een denkbeeldige ovaal getrokken, en die ovaal mag niet overlappen met die van een medemens. Maar helaas, het coronaverhaal is ingewikkelder. Want afstand houden is in een werkomgeving soms moeilijk te realiseren. En zelfs als je het wel doet, is het besmettingsgevaar niet geweken en heb je nog geen coronaproof werkplek.

De criteria voor een coronaproof werkplek

In dit whitepaper lopen we de criteria voor een coronaproof werkplek een voor een langs. Daarbij geven we het woord aan twee experts: Atze Boerstra, directeur van bba binnenmilieu & feelgoodbuilding adviseur, en ergonoom en human factors specialist Melcher Zeilstra van Intergo, Centre for Safety, Ergonomics & Human Factors.

Zij laten zien hoe die criteria met elkaar samenhangen. En uiteindelijk geven ze antwoord op de vraag waar veel werkgevers mee worstelen: waar moet ik allemaal rekening mee houden bij het opzetten van een veilige werkomgeving?

coronaproof werkplek Lees ook:

> Het anderhalvemeter kantoor: mogelijkheden en knelpunten
> Zo creëer je een gezonde werkplek
> Waarom kantoren nooit zullen verdwijnen

Laurine de Bruin (Vattenfall), Marnix Mali (Booking) en Jan Nieuweboer (Rabobank) tijdens het Facto Congres 2024.

Zo maken Rabobank, Vattenfall en Booking van het kantoor een...

Wat maakt dat medewerkers graag naar kantoor komen? Rabobank, Vattenfall en Booking ontdekten drie sleutels tot succes: activity based werkplekken, spontane ontmoetingen en ruimte voor ontspanning. In drie video-interviews vertellen de organisaties hoe ze het kantoor een magneet maken voor medewerkers.

‘Met de filosofie ‘Elk WorkLife moment telt’, willen we het bewustzijn vergroten over het belang van een goed georganiseerde, comfortabele werkplek.’

Fellowes: praktische oplossingen voor comfortabele en productieve...

Fellowes heeft een nieuwe Europese campagne gelanceerd, waarin de WorkLife Coach centraal staat. Dit merkpersonage vertegenwoordigt een frisse benadering van werkplekinrichting, met als doel het verbeteren van werkplekken in heel Europa. De WorkLife Coach biedt praktisch advies en ondersteuning om de werkomgeving efficiënter, comfortabeler en productiever te maken.

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer werkplezier

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer...

Werken op daldagen leidt tot verbeterde interactie op kantoor en duurzaam gebruik van het pand. Dit blijkt uit de recente pilot Duurzame CAO Rijk, een project dat gericht is op de werkplek, met als doel een daling van de piekbezetting en besparen op vierkante meters.

Wouter Oosting: ‘Elk team is geen verzameling van individuen maar een collectief van sociale wezens, die behoefte hebben aan interactie en verbinding met anderen.'

CBRE: mensen naar kantoor verleiden én verplichten

Het huidige beleid rond hybride werken is sterk gericht op het individu. 'Het gaat voorbij aan het groepsbelang', zegt Wouter Oosting, executive director Workplace bij CBRE. 'Om serieuze organisatieschade te voorkomen is meer samenwerking en verbinding (belonging) noodzakelijk.' De kantooromgeving moet dit faciliteren. 'Op kantoor werken moet beter zijn dan thuis.'