Dit zijn de facilitaire trends voor 2022

Dit zijn de facilitaire trends voor 2022

De facilitair manager stond dit jaar, zeker door corona, voor een flink aantal uitdagingen. Wat kunnen we in 2022 verwachten op facilitair gebied, wat zijn de facilitaire trends in 2022?

Ook dit jaar vroeg de coronacrisis weer de nodige flexibiliteit van de facility manager. Hoe faciliteer je hybride werken op kantoor en op locatie? Hoe zorg je voor de noodzakelijke verbinding?

Maar ook maatschappelijk vraagstukken als de CO2-uitstoot, het potentieel van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of de toekomst van onze planeet raken de dagelijkse praktijk van de facility manager.

Nieuw digimagazine ‘Facilitaire trends 2022’

In het nieuwe digimagazine 'Facilitaire trends 2022' geven zes koplopers hun waarnemingen en bespiegelingen op dit soort vraagstukken. Wat kunnen we verwachten op facilitair gebied, wat zijn de facilitaire trends in 2022?

In het digimagazine lees je 6 interviews met daarin aandacht voor de trends in:

Dit zijn de facilitaire trends voor 2025

Dit zijn de facilitaire trends voor 2025

In deze tijd van het jaar wordt er vaak gereflecteerd op het afgelopen jaar maar we vergeten soms te kijken naar het jaar dat volgt. Wat worden de hot-topics in 2025? Wat staat de facility manager volgend jaar te wachten? Ook dit jaar kijken we weer vooruit naar de facilitaire trends in 2025 in ons terugkerende digimagazine.

Managing agent-model: 7 kenmerken

Managing agent-model: 7 kenmerken

Een van de uitbestedingsmodellen die in ons land wordt gehanteerd is het Managing Agent model. De opdrachtgever contracteert zelf de operationele dienstverleners en daarnaast een partij (de managing agent) die zorgt voor de dagelijkse coördinatie en aansturing van de dienstverleners.

IFM-model: 7 kenmerken op een rij

IFM-model: 7 kenmerken op een rij

Een van de uitbestedingsmodellen die in ons land wordt gehanteerd is het Integrated Facility Management-model. De opdrachtgever sluit een contract met één dienstverlener voor een breed pakket aan facilitaire diensten.

V.l.n.r.: Sander Lapré (FM Haaglanden), Yvonne Nieland (GGZ Centraal), Bertil Hulleman (Alfa College)

FM in 2025: Drie facility managers over stijgende kosten en...

De facilitaire dienstverlening staat onder druk door stijgende kosten op diverse gebieden zoals energie, onderhoud en personeel. Deze druk zorgt ervoor dat FM nieuwe strategieën moet ontwikkelen om de organisatie efficiënt te blijven ondersteunen. Hoe schatten drie facility managers, Bertil Hulleman (Alfa-College), Sander Lapré (FMHaaglanden) en Yvonne Nieland (GGZ Centraal), de ontwikkelingen in? Welke kostenposten zien zij als de grootste uitdaging? En: hoe bereiden ze zich hierop voor?