De basisbeginselen voor succesvol hybride werken

De basisbeginselen voor succesvol hybride werken

Om hybride werken succesvol te implementeren in je organisatie moet je met een hoop factoren rekening houden. Waar moet je als facility rekening mee houden? De basisbeginselen van succesvol hybride werken én een tegengeluid; waarom hybride werken wellicht voor sommige teams of organisaties niet 'here to stay' is.

Teams die deels op kantoor en deels vanuit huis met elkaar vergaderen, evenementen die online gehouden worden, al je documenten in de cloud: het kan en we willen het. Maar hoe faciliteer je dat als bedrijf? Om dit succesvol in je bedrijf te implementeren, moet je rekening houden met een hoop factoren. Anders kan het hybride werken zelfs tegen je gaan werken en komt het de productiviteit niet ten goede.

Daarom nemen we je graag mee in de basisbeginselen van succesvol hybride werken. Maar delen ook graag een tegengeluid met je: waarom hybride werken wellicht voor sommige teams of organisaties niet 'here to stay' is.

Bepaal wat hybride werken inhoudt

Flexibele werktijden, flexibele locaties? Moet iedereen synchroon werken of is een paar uur overlap op een dag prima. Wat houdt remote werken in: is dat vanuit huis werken, of mag dat ook vanuit Toscane, New York of de Oostenrijkse bergen?

Wat voor taken worden er opgepakt op kantoor, moet daarvoor veel samengewerkt worden of is er veel focus nodig? Is er bijvoorbeeld behoefte aan ruimtes in een ruimte, zodat mensen zich goed kunnen afzonderen?

Dit zal voor iedere organisatie en per individu verschillen. Iedereen werkt namelijk weer op een andere manier. Human Based Working noemen wij dat.

Spreek met elkaar af hoe er effectief gebruik gemaakt kan worden van het hybride werken en communiceer deze afspraken actief.

Schaf daarom die structurele vergaderingen af, waarin wekelijks of maandelijks hetzelfde wordt besproken”

Vergaderen om het vergaderen is echt niet meer van deze tijd. Schaf daarom die structurele vergaderingen af, waarin wekelijks of maandelijks hetzelfde wordt besproken.

Preparation is key

Preparation is key, zorg er voor dat het een gewoonte wordt dat iedereen voorbereid een meeting in komt. Zo kun je meetings efficiënt inzetten om knopen door te hakken en vervolgstappen te bespreken. Dat zorgt ervoor dat deelnemers aan de meeting daadwerkelijk hun volle aandacht voor het onderwerp hebben. Geen tijd meer verspillen aan het berispen van je collega die een belletje aanneemt terwijl zijn geluid nog aan staat.

Meetings maar 45 minuten

Maak het een gewoonte om meetings maar 45 minuten te laten duren. Zo heeft iedereen 15 minuten om zich te verplaatsen, nog even in te lezen en verspil je niet standaard de eerste 10 á 15 minuten van de volgende meeting, omdat nog niet iedereen aanwezig is.

Verder moeten hybride meetings altijd remote first zijn. Zo voelen de deelnemers die niet fysiek bij de meeting aanwezig zijn, zich ook gehoord en kan er een meer organisch gesprek ontstaan. Mijd een-tweetjes tussen de deelnemers in de fysieke ruimte en las vaker een vragen- of updateronde in waarbij iedereen kort het woord kan pakken.

Zorg voor een goede (thuis)werkplek en werkomgeving

Bepaal hoe je de verdeling beheerst. Je wil dat mensen elkaar op kantoor treffen zodat je ten volst gebruik maakt van de kracht van een babbeltje bij de koffieautomaat. Als iedereen naar kantoor komt om te vergaderen en dan weer naar huis gaat, verspil je deze fantastische en natuurlijke mogelijkheid tot teambuilding.

Kantoorpand waar men zich thuis voelt

Het is wellicht ambitieus om te denken dat een prachtig mooi pand er voor zorgt dat direct die jonge gewilde talenten bij jou op de stoep staan om je vacatures in te vullen. Maar het is zeker niet te ambitieus om te denken dat een kantoorpand waar men zich thuis voelt, aanspoort om er te zijn. En fysiek bij elkaar zijn zorgt voor vertrouwen, creativiteit en werkgeluk. En dat zorgt weer voor productiviteit en effectiviteit.

Besef dat er ook een andere kant van de medaille is

Hybride werken lijkt bijna niet meer weg te denken. Echter laat voormalig HR-directeur bij Google en nu CEO bij softwareontwikkelaar humu Inc. Laszlo Bock een tegengeluid horen.

Is hybride werken een blijvertje? Unmute jezelf en ga het gesprek aan”

Laszlo denkt dat er over 3 tot 5 jaar een tegenbeweging zal ontstaan, waardoor het hybride werken grotendeels zal verdwijnen. Niet alleen bij Google, maar ook in de rest van het bedrijfsleven. En wel om de volgende twee redenen:

1 Competitie

In veel functies is een bepaalde mate van competitie terug te vinden. Als het gaat om het maken van promotie, moet je jezelf kunnen profileren. Wil je jezelf beter profileren, dan moet je zichtbaar zijn. En waar doe je dat nou beter dan op kantoor.

2 Vinger aan de pols

Niet elk team is geschikt om op afstand aangestuurd te worden en ook niet elke manager bezit de juiste kwaliteiten om het tot een succes te brengen. Managers die nog niet zo lang een team aansturen, managers die een groot team aansturen, managers die een wat ouderwetser beeld hebben van leidinggeven. Bock gelooft dat deze teams uiteindelijk toch steeds vaker naar kantoor geroepen worden.

Wat denk jij, is hybride werken een blijvertje? Unmute jezelf en ga het gesprek aan.

Dit artikel is gesponsord door Nowy Styl

Mobiliteitsonderzoek toont aan: we werken meer in het ov en gaan eerder naar huis

Mobiliteitsonderzoek toont aan: we werken meer in het ov en gaan...

We werken meer in het openbaar vervoer en willen meer regie over onze werktijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van Shuttel, die voor ruim 100 grote werkgevers het mobiliteitsbeleid verzorgt.

Dit zijn de facilitaire trends voor 2025

Dit zijn de facilitaire trends voor 2025

In deze tijd van het jaar wordt er vaak gereflecteerd op het afgelopen jaar maar we vergeten soms te kijken naar het jaar dat volgt. Wat worden de hot-topics in 2025? Wat staat de facility manager volgend jaar te wachten? Ook dit jaar kijken we weer vooruit naar de facilitaire trends in 2025 in ons terugkerende digimagazine.

Talitha Muusse gaf bij het MAAS-evenement bij Paleis Soestdijk een presentatie over de kenmerken en behoeften van verschillende generaties op de werkvloer.

Generaties op de werkvloer: de verbindende rol van de facilitair...

In veel bedrijven werken tegenwoordig meerdere generaties zij aan zij, van ervaren babyboomers tot de innovatieve millennials en de ambitieuze Gen Z. Elke generatie brengt andere perspectieven, vaardigheden en werkstijlen met zich mee. Deze diversiteit kan leiden tot misverstanden of zelfs spanningen. 'Als facilitair manager kun je het verschil maken door een werkomgeving te creëren die verbinding faciliteert en de sterke punten van iedere generatie benut', zegt dagvoorzitter Talitha Muusse.

Colliers biedt routekaart met nieuwe visie op facility management

Colliers biedt routekaart met nieuwe visie op facility management

FM vraagt om een nieuwe aanpak die aansluit bij flexibele werkvormen. Dat stelt Colliers in een recent rapport, waarin zij in samenwerking met FM-professionals, een nieuwe visie voor het vakgebied schetsen. Het rapport biedt een routekaart voor organisaties in een tijd waar het kantoor concurreert met de thuiswerkplek. We behandelen de grote lijnen uit het rapport in 5 speerpunten.