Glazenwasser met opmerkelijke achtergrond
De achtergrond van ondernemer en glazenwasser Rik van der Woerd (25) kun je op z’n minst ongebruikelijk noemen. Wonend in Barneveld hielp hij op 16-jarige leeftijd een tante in Noord-Holland in haar administratiekantoor, maar ’s middags ging hij na het lange stilzitten liever zijn neef helpen met diens glazenwasserij. Vervolgens ging Van der Woerd in Ede bedrijfskunde studeren, maar brak die studie af omdat hij ondernemer wilde worden. In 2011 was het zo ver, in Barneveld. “In de dienstverlening en dat werd ramenwassen omdat ik dat leuk werk vond, het een laagdrempelige branche is en weinig investeringen vergt.”
Middenin dat traject, in 2014, trouwde hij met Feikje, een studente Sociaal Psychologische Hulpverlening, die volgend jaar afstudeert. Het duo vestigde zich dat jaar in Kootwijkerbroek, op de Veluwe, midden in de Biblebelt. Een strook van Zeeland, via de Alblasserwaard, de Veluwe, Kampen en vervolgens noordelijk, waar het protestante geloof traditioneel dieper wortelt dan in de rest van Nederland. Kootwijkerbroek, een omgeving gekenmerkt door saamhorigheid, met veel MKB-ers op het gebied van timmerwerk, tuinonderhoud, transport en techniek. En dus glazenwasser annex ondernemer Rik van der Woerd van Rix Dienstverlening, die met een rotsvast en te benijden zelfvertrouwen zegt het volgende prioriteitenlijstje te hanteren: “Mijn geloof in God, mijn vrouw Feikje en mijn dienstverlening.”
Glas geeft vrijheid
Bij het nu zes jaar bestaande Rix Dienstverlening werken afgezien van de oprichter vier fulltime glazenwassers, die (nog) niet in vaste dienst zijn. “De basis is een payroll-constructie, waarbij ze totaal circa 150 uur per week werken. Dat kost me nu per man 21 euro per uur, exclusief BTW. Maar je bereikt een omslagpunt waarbij het financieel gezien beter is ze in eigen dienst te nemen. Dat is me ook liever en een positief signaal richting de jongens, waarvan er enkele al twee tot drie jaar bij me werken. Het betekent wel meer risico als ondernemer. Maar je kent het gezegde: winst is rendement op risico.”
Van der Woerd spreekt over zijn medewerkers consequent als “de jongens”. Dat zijn niet de veelal bijklussende glazenwassers elders in Nederland. “Ik wil een team met toegewijde en betrouwbare jongens. Voor mij ook geen ZZP-ers of medewerkers die na werktijd meteen naar hun eigen klanten vertrekken.” Merkt Van der Woerd wel eens iets van kwaadwillende collega’s die hun wijken verdedigen? “Nauwelijks, want dat doet zich vooral voor in de Randstad en mogelijk dichterbij, in Amersfoort. Toch speelt het wel. Afgelopen zes jaar heb ik er drie keer mee te maken gehad.”
Glasbewassing en alles rond het pand
De basis van Rix Dienstverlening is glasbewassing en alles rond het pand, dus ramen, het houtwerk, gevels, dakgoten, rolluiken en sinds kort het schoonhouden van zonnepanelen. Dat alles in de regio Barneveld, in een gebied dat binnen twintig minuten per auto bereikbaar is. Het bedrijf heeft ongeveer 1200 klanten, waarbij – gemeten naar omzet – particulieren tweederde bijdragen en bedrijven de rest. De tot vorig jaar bescheiden omzet stijgt snel. ‘In 2016 kwam er per werkdag één klant bij. Vooral uit de sector MKB, waarvan je er hier veel hebt. Vorig jaar eindigden we op iets meer dan een ton omzet, maar het gaat nu zo voorspoedig dat we eind 2017 denken te eindigen op rond de 190.000 euro. Mede daardoor hebben we sinds begin september in Barneveld op het bedrijventerrein De Harselaar een bescheiden kantoor en opslagruimte. Tot voor kort werkte ik van huis uit.”
De vroegere student bedrijfskunde neemt het ondernemen hoogst serieus, hoewel hij nooit de glazenwassersopleiding van de SVS heeft gevolgd. “Nee, dat is er nooit van gekomen. De afgelopen tien jaar heb ik alles in de praktijk geleerd. Voor de jongens heeft die opleiding wel meerwaarde. Mijn grootste uitdaging is me te verdiepen in de managementrichting. Dat geldt ook voor aansluiting zoeken bij een brancheorganisatie. Ik ben al bij kennismakingsvergaderingen geweest van SIEV en OSB/AWOG. De meerwaarde van een lidmaatschap zie ik wel in. Eind van het jaar kies ik bij wie ik me aansluit.”
Talloze glazenwassersbedrijven hebben zich vooral in de vorige eeuw verbreed tot schoonmaakbedrijf. Gaat dat ook bij Rix Dienstverlening gebeuren? “Nee, want nog afgezien van de marge, geeft glas meer vrijheid dan dagelijks in dezelfde objecten binnen te moeten opdraven. Ramen wassen doe je buiten en met een team van jongens. We gaan geen dames aanstellen. We krijgen wel de vraag naar klassiek schoonmaken, maar dat geven we door aan bevriende regionale collega’s.”
Groei en rendement
Een (afgebroken) studie bedrijfskunde of niet, op de vraag wat bij de start als lastig werd ervaren, is het antwoord planning en administratie. “De eerste twee jaar was alles overzichtelijk en gemakkelijk. Het derde jaar ging plannen en de papiermolen knellen.” Het vierde jaar ontwikkelde de oprichter van Rix daarom eigenhandig een app voor MKB-ers tot een omvang van tien medewerkers. Een app bestaande uit een klantenbestand, de planning, een agenda en facturatie. Van der Woerd: “Dat maakte dat we de groei aankonden, zonder dat bestaande klanten vertrokken die zich tekort gedaan voelden. Collega glazenwassers kunnen daar trouwens eveneens van profiteren, want die app bieden we ook te koop aan.”
Contact tussen de baas en de werkvloer is er genoeg. “Een uur of tien per week sta ik zelf nog op de ladder. Mijn collega’s ondersteunen en meehelpen. Mijn afbreukrisico is dus beperkt. Desondanks neem ik sinds begin dit jaar deel aan een Broodfonds, een vereniging van regionale en kleinere ondernemers onder elkaar die financieel bijspringen bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid van de deelnemers. Elke deelnemer draagt daar honderd euro per maand aan bij.”
Niet alleen de achtergrond van Rik van der Woerd is opmerkelijk te noemen. Over groei en omzet praat hij relativerend en heeft het liever over rendement. “Het uitgangspunt is nooit vooral groeien geweest. De eerste overwegingen waren gewoon beginnen met glas, regionaal actief blijven en zien hoe alles zich ontwikkelt. Mijn focus was, en is nog steeds, meer gericht op de groei en de samenstelling van het team. Een cultuur met ruimte, tijd en aandacht voor elkaar. Uitgaan van meerwaarde creëren voor klant en collega’s in plaats van omzet lijkt me beter. Daar denk ik meer aan dan aan een toename van de omzet, want we doen zelfs niet aan actieve verkoop. Maar het is natuurlijk wel zo dat de door mij beoogde teamgeest noodzakelijkerwijs gebaseerd is op rendement.”
Lees ook:
Kracht schoonmaak is eenvoud (Bras, schoonmaakgroothandel VM Service)
Oplossing voor opleidingscentrum glazenwassers