8 trends in de professionele schoonmaak

Waar gaat het heen met de professionele schoonmaak? Welke trends en ontwikkelingen kunnen we bespeuren? En wat speelt er op het gebied van leidinggeven, hospitality, digitalisering, ondernemerschap, duurzaamheid, glas & gevel en educatie? Acht trends in de professionele schoonmaak op een rij. Volg Service Management op LinkedIn:

Trend 1: Van directief naar betrokken leiderschap

Schoonmakers werden lange tijd directief aangestuurd, maar die tijd is over. De schoonmaker krijgt vaker de ruimte, is mondiger dan ooit en wordt meer en meer een service medewerker. “Dat alles vraagt om een nieuw soort leiderschap”, aldus Rita Brouwer, Manager Service Concepts bij Alpheios.

Trend 2: Op naar een beter milieu en veilige werkomgeving

Dat er nog steeds wordt gewerkt met schoonmaakmiddelen die ofwel schadelijk voor de gebruiker ofwel schadelijk voor het milieu zijn, verbaast Marcel Romeling, sales director, en Arthur Goedkoop, managing director, van fabrikant Naturama. “De mythe dat écht groene schoonmaakproducten niet goed zouden schoonmaken, hebben we al uit de wereld geholpen.”

Trend 3: Hospitality gaat om het echt kennen van de klant

Wat vindt de klant van de opdrachtgever, en daarmee ook de opdrachtgever zelf, belangrijk? En hoe kun je die uitgangspunten zo goed mogelijk vertalen naar de werkvloer? De antwoorden op die vragen vinden, is de basis. Dat stelt Karin van den Heuvel, verantwoordelijke voor de businessunit Hospitality van schoonmaakbedrijf Gom

Trend 4: Eenmalige opleiding maakt plaats voor continu leren

Schoonmakers en leidinggevenden in de schoonmaak moeten meer en meer kunnen. Zo moeten ze niet alleen kennis hebben van vaktechnische zaken, maar ook zachte vaardigheden kunnen toepassen. “Het is geen kwestie meer van een eenmalige opleiding, maar van continu leren”, zegt Charles Scholte, directeur van SVS.

Trend 5: Volledig schoonmaakproces op één digitaal platform

De schoonmaak gaat werken met één integraal digitaal platform, waar alle informatie en alle functionaliteiten samenkomen. Van digitale urenverwerking tot aan onboarden van nieuwe medewerkers én slimme Internet of Things-oplossingen. Dat stelt Sév Smits, directeur van Nocore.

Trend 6: Snel veranderende wereld vereist ondernemerschap

In de snel veranderde wereld van vandaag de dag is ondernemerschap key, stellen algemeen directeur Bas Cornelissen en business development manager Kimberley Roersma van schoonmaakbedrijf EW Facility Services. “Je moet als bedrijf wendbaar, flexibel en proactief zijn om in te kunnen spelen op de veranderende wensen van opdrachtgevers, leveranciers én medewerkers. Gezamenlijk waarde toevoegen aan het gehele facilitaire proces, daar gaat het om.”

Trend 7: Hogere verwachtingen van leidinggevenden

De rol van de leidinggevende is de afgelopen jaren sterk veranderd, stelt Belinda Dekkers van UL-Team. De directeur van het bedrijf in facilitaire opleidingen deelt haar visie over hoe dit kan en wat er in de toekomst beter kan. “De klant verwacht een hoger niveau van een leidinggevende in de schoonmaak.”

Trend 8: Glas en gevel erkennen als expertise

Robert Hompes, directeur van Fortron, pleit voor erkenning van glasbewassing en gevelonderhoud als expertise. “Je moet als opdrachtgever willen weten wie er aan je gevel hangt. Glasbewasssing en gevelbehandeling zouden namelijk meer moeten zijn dan alleen een getal in een aanbesteding.”


Digimagazine trends in de schoonmaak

Zie je de acht belangrijkste schoonmaaktrends liever overzichtelijk gebundeld? Lees dan het gratis digimagazine: