Bright (Media) Cleaning mag Eurovisie Songfestival schoonmaken

Bright (Media) Cleaning mag Eurovisie Songfestival schoonmaken

Als je het Eurovisie Songfestival mag gaan schoonmaken, mag je met recht zeggen dat je hoort bij de top in schoonmaakland. Toch blijven broer en zus Michael en Marissa Bakker van Bright (Media) Cleaning de bescheidenheid zelve. "We beseffen eigenlijk nu pas hoe groots het is wat we doen."

“Als je doet waar je goed in bent, ga je gewoon door zonder jezelf constant op de borst te kloppen. We zijn betrokken bij onze medewerkers, leveren bedrijfsschoonmaak en specialistische schoonmaak bij media objecten en doen dit met veel plezier” vertellen broer en zus Bakker, die beiden schoonmaak met de paplepel ingegoten kregen. Zij doen hun verhaal voor de website van brancheorganisatie Schoonmakend Nederland.

 In de vakanties schoonmaken

“Onze vader had in de jaren ‘70 een schoonmaak- en beveiligingsbedrijf: BSH Diensten (Bakker Schoonmaak- en Huismeesterdiensten)”, vertelt Michael. Tijdens zijn studententijd ging op zestienjarige leeftijd toch het bloed waar het niet gaan kon. In de vakanties maakte hij schoon op diverse locaties en van het een kwam het ander. Zijn zus Marissa werkte als fotograaf, maar in 2008 gaat ook zij een actieve rol spelen in het bedrijf. “Onze vader werd ziek en hoewel het een droevige tijd was, wilden we wel graag het bedrijf voortzetten vanuit zijn visie.”

Medewerkers onderdeel van familie

Medewerkers zijn dan ook onderdeel van de familie. Omdat Michael al vanaf zijn zestiende bekend is met wat er op de werkvloer speelt, kan hij zich goed inleven in ‘zijn’ mensen. “We hebben heel gemotiveerd personeel, dat schoonmaak tot in de puntjes verzorgt en zijn gelijkwaardig aan hen. Zo hebben we regelmatig persoonlijk contact en helpen hen ook privé weleenswaar nodig.” Marissa:  “Dat helpt om de klant tevreden te houden. We gaan lange termijn relaties aan met onze klanten; dat werkt goed. Zo heeft de klant een vast en bekend gezicht en wij kunnen de kwaliteit leveren die zij vragen.”

Schoonmaak is het eerste dat eraf gaat

Toen corona kwam, dacht iedereen dat Bright Cleaning het superdruk zou hebben. Niets was minder waar. “Schoonmaak is het eerste dat eraf gaat in het kostenplaatje, dan moet je je extra bewijzen. Daar helpt gemotiveerd personeel bij. Het is jammer dat het vak soms ondergewaardeerd wordt. Pas als mensen zien waar je mee bezig bent en hoeveel er bij komt kijken, komt de waardering.”

Nieuw logo, kleding en autobelettering

“We krijgen een nieuw logo, kleding en autobelettering”, vertelt Marissa. Dit doen ze in aanloop naar het Eurovisie Songfestival. Trots vertelt ze: “We zijn door de NOS zelf benaderd, omdat we al bij veel grote tv-shows, zoals The Voice of Holland en Dance Dance Dance, de schoonmaak uitvoeren. Nu voelen we ons extra vereerd dat we dit grote project ook mogen doen. En het is meer dan reguliere kantoorschoonmaak. Het is essentieel dat alles dat je op het scherm ziet, blinkt. Het moet 100 procent in detail gebeuren.”

Daar is flink wat werk voor nodig. Er zijn 26 dagen achter elkaar schoonmakers nodig. “En het is belangrijk dat hier telkens dezelfde schoonmakers werken. Ze zijn echt een aanvulling van de crew, lossen noodsituaties op en bijvoorbeeld een piano, gitaar en hoogglans vloeren moeten echt blinkend schoon zijn “, zegt een trotse Michael.

Ook schoonmaak op festivals

Naast dit grote project, maken ze ook op kantoren, trappenhuizen, horeca, zwembaden en festivals, zoals Lowlands, ADE en Down the Rabbit Hole, schoon. “Dat laatste is echt full service schoonmaak. Zo moet je naast de reguliere werkzaamheden bij de artiesten ook controleren of alle lampen het doen en of er drankjes moeten worden bijgevuld. Daardoor ontzorgen we de klant van A tot Z.” Mensen denken er soms makkelijk over, maar er zijn veel uur voor nodig. “Dat vertrouwen is er wel nu gelukkig. Het is fijn als klanten snappen dat je net dat stapje extra moet doen en dat daar een prijskaartje aan hangt.”

Schoonmaak tof?

“We zijn één team, allemaal gelijk, gemotiveerd en enthousiast”, legt Michael uit. “In het begin denken jongeren ‘schoonmaak? Dat is toch saai? Maar als ze zien op wat voor plekken ze komen, van Lowlands tot The Voice of Holland, dan denken ze meteen: wat tof! Ik kom op plekken waar anderen niet komen en kan doen wat ik vet vind’.” De leidinggevenden bij Bright Cleaning leiden hun medewerkers zelf op zodat elk personeelslid volgens hetzelfde protocol werkt. “We zijn altijd op zoek naar nieuw gemotiveerd personeel”, voegt Marissa toe.

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro Schoonmaakgroep viert dit jaar een mooi jubileum: ze maken al veertig jaar schoon. En dat mag natuurlijk gevierd worden. Dat doen ze met een mooie glossy waarin ze de lezer meenemen in Romaro's ontstaansgeschiedenis, verhalen en beelden van vroeger en nu en een overzicht van belangrijke gebeurtenissen binnen en buiten het bedrijf door de jaren heen.

Tenderoverzicht week 43 (donderdag 24 oktober)

Tenderoverzicht week 43 (donderdag 24 oktober)

Service Management publiceert elke donderdag het tenderoverzicht. Dat is het laatste nieuws over openstaande en gegunde schoonmaakaanbestedingen via TenderNed.

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.

Blog Geert van de Laar: Voor de zzp'er geen win-win, maar verlies-verlies!

Blog Geert van de Laar: Voor de zzp'er geen win-win, maar...

Het is ondertussen wel bekend: de Belastingdienst gaat vanaf 1 januari weer controleren of zzp'ers niet worden ingehuurd voor werk dat eigenlijk in dienstverband zou moeten worden uitgevoerd. Echter, onder druk van de Tweede Kamer krijgen bedrijven die de wet overtreden door schijnzelfstandigen in te huren toch niet allemaal een boete. De reden? Er is veel onrust onder zzp'ers en bedrijven over een wet die al bijna tien jaar niet wordt gehandhaafd.