Ondernemers voor wie het moeilijk is successen te delen, vinden dat in twee van de drie gevallen ‘opschepperig overkomen’. Volgens de RegioBank wordt dat sterker ervaren in dorpen dan in steden.
Bescheidenheid is herkenbaar
“Deze bescheidenheid van de lokale ondernemers is herkenbaar”, zegt honorair hoogleraar van Maastricht School of Management Josette Dijkhuizen. Volgens haar is het in Nederland niet vanzelfsprekend om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. “Jezelf op de borst kloppen wordt daarbij minder gewaardeerd in een dorp dan in een stad. In de steden is er meer concurrentie, ben je minder zichtbaar en moet je daardoor wat meer jezelf laten zien”, aldus Dijkhuizen.
Eerder over financiële zorgen
Meer ondernemers praten volgens het onderzoek eerder over hun financiële zorgen dan over de successen. Als ze wel over hun prestaties spreken, doen de ondernemers dat vooral gemakkelijk met hun partner.
Lees ook
- Service Management nummer drie verschenen: thema ondernemen
- Elf procent van de schoonmaakondernemers meldt omzetdaling in eerste kwartaal 2021
- Hoe ondernemen schoonmaakbedrijven maatschappelijk verantwoord?
- Schoonmakend Nederland doet dringende oproep aan nieuw kabinet: “Geef onze cruciale sector meer ruimte om te ondernemen”